היועץ המשפטי לכנסת: נכון שעניין יצוא הגז יוכרע בכנסת

היועץ מסביר כי סעיף החוק שעליו מתבססת החלטת הממשלה הוא סעיף שנועד להעניק סמכות לשר לקבל החלטות במקרים קונקרטיים, וקשה לראות בו מקור הסמכה לקבלת מדיניות ארוכת שנים

בחוות-דעת מפורטת שנשלחה היום (א') לחברי הכנסת העותרים בעניין יצוא הגז (שלי יחימוביץ', רובי ריבלין, אבישי ברוורמן, משה גפני), ושצורפה לתגובת הכנסת לבג"ץ, מנתח היועץ המשפטי לכנסת את שאלת הצורך בעיגון החלטת הממשלה בעניין משק הגז הטבעי בחקיקה ראשית.

במסגרת זו, עומד היועץ המשפטי לכנסת על הנימוקים התומכים בגישת הממשלה לפיה אין צורך בהבאת הנושא לכנסת ומפרט את הקשיים בגישה זו. היועץ מסביר כי סעיף החוק שעליו מתבססת החלטת הממשלה הוא סעיף שנועד להעניק סמכות לשר לקבל החלטות במקרים קונקרטיים, וקשה לראות בו מקור הסמכה לקבלת מדיניות ארוכת שנים ובעלת השלכות נרחבות בסוגייה זו.

בנוסף לספק בדבר הסמכות, עומד היועץ המשפטי לכנסת על הצורך להביא הסדרים עקרוניים להכרעת המחוקק, עניין, כלשון חוות-הדעת, "התורם תרומה מכרעת לקבלת הסדרים מאוזנים וישימים, המביאים בחשבון את כלל האינטרסים הרלוונטיים לסוגיות הנדונות. הדיון בכנסת, ובעיקר בוועדותיה, בשונה מן הדיון בממשלה ובוועדותיה, הוא דיון פתוח ופומבי, המאפשר לכל הגורמים הנוגעים בדבר להציג את עמדתם, מחייב את הממשלה להסביר ולהצדיק את הצעתה, ובכך מוביל לתיקונם של כשלים העלולים להיות חבויים בהסדר החקיקתי שהוצע במקור. פעמים רבות הממשלה עצמה מבקשת לתקן במהלך הליך החקיקה בכנסת, ביוזמתה, את מרכיבי ההסדר שהוצע על-ידה, זאת בעקבות הערות הנשמעות במהלך הדיונים. בסופו של דבר, על אף מגבלותיו, הוכחה פעמים רבות חיוניותו של הליך החקיקה בכנסת לגיבוש הסדר מיטבי, הנהנה גם מגיבוי ציבורי רחב".

בסיכום חוות-דעתו, קובע היועץ המשפטי לכנסת כי על יסוד הפסיקה העוסקת בסמכויות הממשלה, והאופי העקרוני, רחב ההיקף והרב-דורי של סוגיית יצוא הגז, ספק רב אם סעיף 33 לחוק יכול להוות מקור הסמכה מספק לקביעת "הסדר ראשוני" בסוגייה זו בידי הרשות המבצעת. מעבר לכך, מבהיר הוא כי גם אם אין מניעה משפטית-פורמלית בקבלת החלטת ממשלה על יסוד סעיף 33 לחוק, נכון שסוגייה זו תוסדר במסגרת חקיקה ראשית מפורטת ומקיפה.

יושב ראש ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן אמר כי "מדובר בהחלטה בעלת השלכות אדירות על כלכלת ישראל. היועץ המשפטי כלל לא התייחס לשאלת הדחיפות לאחר שועדת הכלכלה הורידה אותה מהשולחן בפנייה לראש הממשלה".

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה בתגובה כי "חוות-הדעת של איל ינון תומכת באופן חד משמעי בעמדת העותרים ושומטת את הקרקע המשפטית תחת טיעון הדחיפות שטוענת הממשלה. טענת הממשלה כאילו העברת ההליך לחקיקה בכנסת תיקח זמן רב נצבעת באור מגוחך ממש בשבוע שבו יעברו תוך שלושה ימים חוק התקציב, חוק ההסדרים, חוק המשילות וחוק משאל עם. יצויין כי חוות-הדעת של ינון מצטרפת לחוות-דעתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט, שיש להעביר את ההחלטה להליך של חקיקה מוסדרת. אני מקווה כי הממשלה תקבל את עמדתנו, ותעביר את החלטת הממשלה להליך חקיקה רציני וענייני במקום הראוי לכך - כנסת ישראל".