כך נדרש לקוח אורנג' לשלם 6,500 שקל עבור גלישה בחו"ל

הלקוח, שטס ל-4 ימים, גלש ללא ידיעתו ■ אורנג': התשלום הופחת ל-3,000 שקל

קטסטרופות בחשבון הסלולר קורות לא אחת סביב נושא הגלישה מחו"ל - וגם חופשה קצרה עלולה להסתיים בעוגמת-נפש כבדה. אולם האם חברות הסלולר עושות כל שבידן כדי למזער נזקים מבעוד מועד? במקרה של א', לקוח אורנג', המחיר הכבד הוא אלפי שקלים - והטענות על התנהלות החברה רבות.

לפני חודשיים נסעו א' ורעייתו לחופשה בת 4 ימים באמסטרדם. כיוון שרצה להימנע מחיוב מיותר במכשיר הסלולרי, השאיר א' את מכשיר הטלפון הנייד בבית. במהלך החופשה גלש באמצעות אינטרנט אלחוטי במיני אייפד באמצעות ננו סים שרכש מאורנג' עם חבילת דאטה בנפח של 1 ג'יגה לחודש בעלות של 15 שקל.

כאשר חזר ארצה ופתח את הטלפון הנייד, חשכו עיניו למראה סדרת הודעות SMS מאורנג', כאשר הראשונה נפתחה בזו הלשון: "למניעת חיובים גבוהים הופעלה חסימה לגלישה בחו"ל. לרכישת חבילה..."

מיד לאחר מכן הודעה נוספת: "עבור גלישה בחו"ל בחודש זה חויבת עד כה בסכום של 1,500 שקל", וההודעה האחרונה חזרה על עצמה עד שהגיעה לסכום של 6,500 שקל. הוא טלפן לחברה, ונאמר לו כי החיוב עבור 73 מגה עומד על 6,523 שקל.

באורנג' הפחיתו את החיוב ל-3,000, אך א' מקשה, ובצדק: "מדוע אורנג' לא עשתה כפי ש'איימה' בהודעה הראשונה שנשלחה אליי וחסמה את הגלישה, אלא המשיכה בחיוב המטורף בעליל? מדוע ההודעות נשלחו לסלולרי ולא לאייפד בו השתמשתי, והאם סביר בעיני החברה שאדם ממוצע יגלוש מרצונו החופשי ויגיע לחיוב של 6,500 שקל ב-4 ימים בלבד, במיוחד לאור העובדה שהם עצמם מציעים חבילת גלישה בנפח של 1 ג'יגה לחודש במחיר של 139 שקל"?

אורנג': זו אחריות הלקוח

באורנג' תולים את האשמה הבסיסית בלקוח, שלא חסם את שירותי הגלישה מבעוד מועד ולא רכש חבילה מוזלת - אולם מתקשים להסביר מדוע לא נחסמה הגלישה כנאמר בהודעה הראשונה, ומדוע נשלחו ההודעות למכשיר הנייד שנשאר בארץ ולא לכתובת המייל. "הלקוח חויב עבור שימוש שביצע בשירותי הגלישה הסלולרית בחו"ל על-ידי האייפד", נמסר מהחברה.

"יש להדגיש כי פרטנר חויבה בגין צריכה זו על-ידי המפעיל המארח בחו"ל. בכל ערוצי השירות של החברה קיימות המלצות והנחיות מפורטות לנוסע לחו"ל כולל סרטוני הדרכה, ומוסבר כיצד לחסום את המכשיר לגלישה סלולרית בחו"ל.

"במקרה הנדון, הלקוח לא חסם את שירותי הנדידה במכשיר טרם הנסיעה, לא בירר במגוון הערוצים העומדים לרשותו לגבי הנושא ואף לא הצטרף לחבילת הגלישה האטרקטיבית, המוצעת על-ידי החברה ללקוחותיה. בנוסף, נשלחו למכשיר הראשי שברשותו התראות בדבר הגלישה שביצע. עם כל זאת, הצענו לו, לפנים משורת הדין וכמחווה שירותית, הנחה משמעותית בתשלום".