סימנים של בועה: בארה"ב נוטלים הלוואות כדי לקנות מניות

סקירה מדאיגה של דויטשה בנק משרטטת קווי דמיון בין המצב היום בשוק המניות לבין שנת 2007 ו-1999

שיחת היום בשוק המניות האמריקאי בימים אלה היא סקירת מחקר שפרסם דויטשה בנק, שהמסקנה שלה פשוטה למדי אך גם בעלת השלכות קשות - המגמה של כניסה לחובות מתוך אופוריה הנובעת מאמונה במניות חוזרת על עצמה, ממש כמו בשנים האחרונות של הבועות הקודמות בשוק, בשנים 1999 ו-2007.

סכנת מפולת מחירים

הסקירה כוללת ציטוטים של פרשנויות מימינו אלה ומהשנים של טרום פקיעת בועות מחירי המניות המפורסמות של המאה ה-21, וקווי הדמיון ביניהם מפחידים למדי. הכוונה היא, כמובן, למה שהוגדר בועת הטכנולוגיות החדשות בשוק המניות (או בועת הדוט קום) שפקעה בתחילת שנת 2000, ולבועה ההרסנית יותר, שפקיעתה הייתה ממחוללי המשבר הפיננסי והמפולת העולמיים הגדולים של השנים 2008-2009.

מינוף או נטילת הלוואות למימון השקעות מסוכן מסיבות רבות, שדווקא קל להבין אותן. כפי שאומר דויטשה בנק, מינוף יוצר אווירה שעלולה להוביל לחיסול מהיר, מתוך פאניקה, של החזקות הנחשבות למסוכנות, ומכאן למפולת מחירים.

חוב מרווח ניתן להגדרה ככלי שבו משתמשים ספקולנטים של מניות, הלווים כספים מהברוקרים שלהם כדי לקנות עוד מניות מכפי שהם יכולים להרשות לעצמם בכספיהם שלהם.

ההלוואות הללו ניתנות בערבות של החזקות המניות, ולכן כאשר השוק פונה כלפי מטה, המשקיעים נדרשים להזרים יותר הון עצמי או לממש בצורה כפויה את ההחזקה כדי לפרוע את ההלוואה שלקחו - מה שמוביל לעתים למימושים כבדים או למפולת.

חוב מרווח יוצר את הסביבה הבלתי יציבה שגורמת לאפקט כדור שלג מוגבר בכל שוק ניירות ערך.

כמו תאונה באוטו של ההורים

מי שזוכר את 2008 זוכר שמנהלי כספים רבים נאלצו לחסל תיקי השקעות של לקוחות - בין היתר בגלל המינוף המוגזם שלהם. מינוף הוא לקיחת הלוואות באופן כללי. חברה ממונפת מדי היא כזו שמאזנה כולל מעט מדי נכסים בצד ההתחייבויות שהיא קיבלה על עצמה.

אבל מדובר על אפקט מסוכן עוד יותר מהבחינה הפסיכולוגית. מינוף גורם למשקיע להרגיש כמו אותו נער שביקש מההורים שלו את המכונית המשפחתית, וגרם בה לתאונה. אתה שונא לפגוע בכלי הרכב שלך, אבל אתה ממש שונא לפגוע בכלי רכב שאינו שלך, מפני שהנזק אינו רק שלך.

כפי שאמר הכלכלן הבריטי ג'ון מיינרד קיינס אחרי המשבר של 1929, "השווקים יכולים להישאר לא רציונליים הרבה יותר זמן מכפי שאתה ואני יכולים להישאר בעלי יכולת פירעון".

הלוואות
 הלוואות