בנק ישראל מגביל את המתנות שמחלקים לכם הבנקים

הוראת הבנק: "אין לתת מתנה או מענק בפתיחת חשבון או בביצוע פעולה בנקאית" ■ עם זאת, בנק ישראל קבע כי ניתן יהיה לתת הטבות בגין הנפקת כרטיס אשראי, אך אסור יהיה להתנות את ההטבה בהתחייבות להישאר בבנק

בנק ישראל הפיץ אתמול (א') לבנקים טיוטת הנחיות לגבי ההטבות שניתן לתת ללקוחות חדשים. מהטיוטה שהגיעה לידי "גלובס" עולה כי בנק ישראל יאסור על מתן הטבות, מתנות או מענק כספי ללקוחות חדשים.

כמו כן מתכוון בנק ישראל לאסור גם על מתן הטבות בגין הפקדת פיקדון, קבלת אשראי או פתיחת תיק השקעות. על כוונה זו של בנק ישראל פורסם לראשונה ב"גלובס" בתחילת השבוע שעבר.

מתן הטבות בפעילויות אלה נחשב פחות נפוץ. לעומת זאת, מתן הטבה בפתיחת חשבון נחשב נפוץ למדי, במיוחד בבנקים הבינוניים.

כך לדוגמה, מזרחי-טפחות הציע באחרונה כרטיס טיסה של אל-על למצטרפים חדשים, ובעבר הציע גם אייפד במתנה. דיסקונט הציע בעבר אופניים חשמליים ללקוחות חדשים, והבנקים לאומי והבינלאומי הציעו מענקים בגובה של 1,000-1,300 שקל (בלאומי מדובר על סטודנטים).

לא לסנוור

בנוסף למגבלה זו, מטיל בנק ישראל גם מגבלות במתן הטבות בקבלת כרטיס אשראי חדש. ניתן יהיה לתת מתנות בתמורה להנפקת הכרטיס, אך אסור יהיה להתנות את המתנה בתקופת התקשרות עם הבנק, או בהסכמה לקבלת פרסומות בערוצי התקשורת השונים. כמו כן, הבנק לא יוכל לדרוש בהמשך מהלקוח להשיב את המתנה או לשלם בעבור חלק ממנה.

כמו כן מטיל בנק ישראל מגבלות על פרסום של הטבות שונות שמציע הבנק. בבנק ישראל דורשים כי הבנקים יכללו בפרסומות השונות שלהם במקום בולט מידע על ההטבה כולל השווי הכספי שלה, ובאתר האינטרנט שלהם יפרטו את מלוא פרטי ההטבה.

נזכיר כי עד עתה ניתן היה לחלק מתנות בשווי של 200 שקל לכל היותר, וכן ניתן היה לחלק מענקים. כעת ייאסר לחלוטין על חלוקת המתנות והמענקים.

הכוונה להגביל את ההטבות נובעת מכך שבבנק ישראל חושבים שהמתנות השונות שמציעים הבנקים מסנוורות את הלקוח ומקשות עליו בהשוואה לאיזה בנק כדאי לו לעבור, מה שגורם להטעיה - על אחת כמה וכמה כאשר פעמים רבות ההטבה ניתנת בתנאי שהלקוח מתחייב להישאר בבנק לתקופה מסוימת (על פי רוב 3-5 שנים).

בבנק ישראל רוצים שהבנקים יתמקדו בהצעת הטבות בנקאיות, דוגמת הפטור מעמלות עו"ש שהציע בנק ירושלים או תוכנית חשבון הפוך שמציע בנק אגוד. אלא שבקרב הבנקים השונים לא אוהבים את המגבלות החדשות, וטוענים כי הן דווקא יפגעו בתחרות ויקטינו את מעבר הלקוחות בין הבנקים, ויסייעו בעיקר לבנקים הגדולים שלא נוהגים לתת מתנות ומענקים.

בשבוע הבא אמורה להתכנס הוועדה המייעצת של בנק ישראל - שבה חברים גם נציגי הבנקים - ולדון בטיוטה, ולאחר מכן יפורסם הנוסח הסופי של ההנחיות.