"התחרות לקופקסון של טבע לא תוקדם למאי 2014"

כך מעריכים בדויטשה בנק, על אף פסיקת ביהמ"ש בארה"ב בסוף השבוע

"ישנו סיכוי אמיתי שלא נראה בשוק 'קופקסון גנרי' בשנים הקרובות" - זו ההערכה, האופטימית מאוד מבחינת טבע, שמספקים האנליסטים של דויטשה בנק. בסוף השבוע קבע בית משפט לערעורים בארה"ב כי חלק מהפטנטים שמגנים על הקופקסון, תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, אינם תקפים.

אחד הפטנטים היה אמור להגן על התרופה מפני תחרות גנרית עד ספטמבר 2015, ולפי הפסיקה המועד האפשרי להשקת גרסה גנרית לתרופה הוקדם למאי 2014. עם זאת, החברות שמפתחות את הגרסאות הגנריות עדיין ממתינות לאישור של רשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA).

האנליסטים דיוויד סטיינברג ואדוארד צ'ונג מדויטשה בנק סבורים שזה המכשול המשמעותי לגנריקה. "בשלב זה, בקשת האישור שהגישה חברת מומנטה נמצאת בבחינה של ה-FDA כבר חמש שנים, והבקשה של מיילאן נבחנת כבר קרוב לארבע שנים", כותבים האנליסטים. הם מוסיפים שהמסלול הרגולטורי עדיין עמום, והרשות עדיין לא פרסמה את הדרישות שלה לאישור גנריקה לתרופה מורכבת דוגמת הקופקסון.

יתרה מכך, האנליסטים מעריכים כי אפשרי בהחלט שיידרשו ניסויים קליניים לצורך אישור גרסאות גנריות לקופקסון, דבר שכאמור עשוי לדחות את כניסת התחרות הגנרית.

בדויטשה בנק ממשיכים להעריך שהתחרות הגנרית לקופקסון תתחיל בספטמבר 2015. עם זאת, במקרה שהתחרות בארה"ב תתחיל מיד עם פקיעת הפטנטים במאי 2014, האנליסטים מעריכים שתהיה נפילה חדה במכירות העולמיות של התרופה ב-2014-2016. כך, ב-2014 התרופה תימכר ב-1.86 מיליארד דולר במקום בכ-3.3 מיליארד דולר, שזו התחזית הנוכחית של דויטשה בנק; ב-2015 המכירות יהיו 1.16 מיליארד דולר ולא 2.9 מיליארד; וב-2016 היא תימכר בכ-871 מיליון דולר ולא בכ-1.6 מיליארד דולר. לכך תהיה כמובן גם השפעה שלילית על הרווח הנקי למניה של טבע, אשר לפי הערכות הקופקסון אחראי לכמחצית מרווחיה.

בדויטשה בנק מעריכים שבכל מקרה טבע יכולה להפחית משמעותית את הוצאותיה הקשורות לקופקסון. "התרופה - באמצעות הייצור בישראל - נהנית משיעור מס נמוך יחסית", כותבים בבנק. לדבריהם, אף שכניסה מוקדמת של הגנריקה תהיה שלילית לטבע, ההשפעה לא מאוד מהותית. "בשלב זה, הקופקסון נחשב לנכס שנמצא בירידה. לכן, 'הסיפור' של טבע לא השתנה, למרות הפסיקה המשפטית מיום שישי", כותבים האנליסטים.

המלצתם על טבע נותרת "קנייה", ומחיר היעד למניה עומד על 48 דולר, שמהווה פרמיה של כ-18% על פני מחיר השוק.