אזורים ומלגב יקבלו 24 מיליון שקל בגין רשלנות האפוטרופוס

החברות רכשו קרקע ביפו, שאחד מבעליה, האפוטרופוס לנכסי נפקדים, שכח לרשום את בעלותו בה בטאבו ■ ביהמ"ש: רשות ציבורית אינה יכולה לנהוג מנהג יען

המדינה תשלם 24 מיליון שקל, לחברות שרכשו קרקע ביפו, שאחד מבעליה, האפוטרופוס לנכסי נפקדים, "שכח" לרשום את בעלותו בה בטאבו.

חברות הבנייה אזורים ומלגב חתמו בשנת 1993 על חוזה לרכישת מגרש ביפו בן 19 דונם הידוע כ"משולש המרוני", עם הקדש טנוס ווהבא אל חאג', ורשמו הערת אזהרה לטובתן, כמו גם משכנתא להבטחת החזר כספים אשר הועברו להקדש במסגרת ההסכם.

לאחר הרכישה גילו החברות במפתיע בשלהי שנת 1997 כי הבעלות בקרקע הועברו משמו של ההקדש לשמו של האפוטרופוס לנכסי נפקדים, שלא רשם את זכויותיו, תוך התעלמות מן המשכנתא והערת האזהרה אשר היו רשומות לטובת אזורים ומלגב.

לאחר בירור התברר לחברות כי זכויותיו של האפוטרופוס לנכסי נפקדים בקרקע נרשמו על בסיס תעודת נפקדות, אשר הוצאה עוד בשנת 1969 ואשר לא נרשמה בטאבו עד לשנת 1997.

בהתאם לכך הודיעו אזורים ומלגב להקדש על ביטול ההסכם והגישו בשנת 2002 תביעה כנגד האפוטרופוס לנכסי נפקדים, רשם המקרקעין ומינהל מקרקעי ישראל, בטענה כי אלה התרשלו כלפיהן, בין היתר באי-רישום זכויותיו של האפוטרופוס לנכסי נפקדים בטאבו במשך עשרות שנים; וכנגד ההקדש בין היתר בגין הפרת הסכם, רשלנות והצגת מצג כוזב.

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, אסתר שטמר, קיבלה את התביעה ופסקה כי אמנם חוק נכסי נפקדים אינו מחייב את האפוטרופוס ברישום זכויותיו, "אך הדבר אינו מוציא את חובות האפוטרופוס כבעל זכויות בקרקע לנהוג בדרך ראויה ושקולה ולמנוע תקלות משפטיות. במיוחד נכון הדבר משחלפו שנות דור, והאפוטרופוס היה מודע למצב המשפטי העמום ותרם לו".

עוד קבעה שטמר כי "רשות ציבורית אינה יכולה לנהוג מנהג יען, לטמון את ראשה בחול ולא להבהיר את המצב המשפטי הקיים. הכרזה אודות נפקדות נכס ללא רישומה בטאבו קוראת לתקלה המשפטית כפי שאירעה, ומעלה על המדינה את האחריות לכך בנזיקין".

בנוסף נקבע בפסק הדין כי ההקדש ידע על נפקדות המקרקעין, ועל כן הפר את חובת הגילוי שנדרשה ממנו בעת ביצוע עסקת המכר, ובכך פעל בחוסר תום-לב כלפי התובעות.

בית המשפט חייב את המדינה וההקדש, ביחד ולחוד, לשלם פיצוי בתוספת ריבית והצמדה, המסתכמים ב-12 מיליון שקל לאזורים וב-12.3 מיליון שקל למלגב.

המדינה הגישה ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון, וכן בקשה לעיכוב תשלום הפיצויים לחברות עד לבירור הערעור. אלא ששופט בית המשפט העליון אורי שוהם דחה לאחרונה את הבקשה לעיכוב ביצוע והורה לה לשלם לחברות הבנייה את הסכומים שנפסקו.

אזורים יוצגה בידי עורכי הדין דרור ויגדור, אדם שפרוך ויונת אפריאט ממשרד יגאל ארנון ושות'. מלגב יוצגה בידי עו"ד אפרת רנד ממשרד מ.פירון ושות'.