בנק ישראל יאסור על הבנקים לתת הטבות ללקוחות חדשים

הבנקים ביקשו ב-2010 לבטל המגבלות על מתן הטבות בטענה שהדבר פוגע בתחרות ושבמדינות רבות אין מגבלה כזו. בנק ישראל החליט לבטל את המתנות לחלוטין

איגוד הבנקים יתכנס בשבוע הבא, לדון בטיוטת החוזר שפרסם בתחילת השבוע המפקח על הבנקים, דודו זקן, שלפיה ייאסר על בנקים להציע מתנות ומענקים ללקוחות חדשים. כהיערכות לפגישה הפיץ איגוד הבנקים, בראשות משה פרל, לבנקים השונים כמה מסמכים שהגיעו לידי "גלובס". ממסמכים אלה עולה כי בין בנק ישראל לבנקים יש חילוקי דעות עמוקים סביב הסוגיה.

כך לדוגמה, מתברר כי כבר לפני 3 שנים קיים בנק ישראל פגישה עם נציגי הבנקים בעניין ההטבות. נציגי הבנקים ביקשו מבנק ישראל לבטל את המגבלות הקיימות כיום על ההטבות. נזכיר כי על פי המגבלות, מותר לתת ללקוח הטבה בשווי של 200 שקל לכל היותר, ובשווי של 100 שקל לקטין.

בנק ישראל, לא רק שלא הסכים לבטל את המגבלות, אלא כעת אף מבקש להחמירן, ולאסור לחלוטין מתן הטבות שאינן בנקאיות כתנאי לפתיחת חשבון או ביצוע פעולה בנקאית. בישיבה שהתקיימה בנובמבר 2010 טענו נציגי הבנקים: "ההוראה המגבילה את ההטבות נקבעה בשנת 1997, אז היו תנאי שוק אחרים עם הרבה פחות תחרות. כיום המצב שונה, והמעבר בין הבנקים קל. הלקוח יודע את תנאי חשבונו, והרגולטור צריך לתת לכוחות השוק לעבוד ולעשות את האיזון". עוד טענו בבנקים כי הגבלת ההטבות פוגעת בסופו של דבר בלקוח ובתחרות, וכן גורמת לנחיתות הבנקים לעומת שחקנים אחרים בשוק, אשר לא חלה עליהם מגבלה בהטבות.

יגבשו עמדה

כדי לחזק את הטיעונים, ביקש איגוד הבנקים מחברת הייעוץ טאסק לבצע בעבורו מחקר על המגבלות במתן מתנות ללקוחות הבנקים במדינות שונות בעולם. המחקר בדק את הנעשה במדינות ובהן שוויץ, אוסטרליה, קנדה ואנגליה, ומצא כי בכולן (למעט ארה"ב, שבה היו מגבלות שהוסרו לאחר ביצוע העבודה) אין כל רגולציה המגבילה את היקף ההטבה שבנק יכול לתת ללקוחות.

ולמרות זאת, בבנק ישראל מתכוונים רק להחמיר את המגבלות על מתן ההטבות. הסיבה לכך היא שבבנק ישראל חושבים שהמתנות השונות שמציעים הבנקים מסנוורות את הלקוח, ומקשות עליו בהשוואה לאיזה בנק כדאי לו לעבור - על אחת כמה וכמה כאשר לעיתים ההטבה ניתנת בתנאי שהלקוח מתחייב להישאר בבנק לתקופה מסוימת (על פי רוב 3-5 שנים). בבנק ישראל רוצים שהבנקים יתמקדו בהצעת הטבות בנקאיות, דוגמת הפטור מעמלות עו"ש שהציע בנק ירושלים, או תוכנית חשבון הפוך שמציע בנק אגוד.

מגבלה על פרסומות

נוסף על הכוונה לאסור מתן הטבות בפתיחת חשבון, בנק ישראל מבקש גם להטיל מגבלות במתן הטבות בקבלת כרטיס אשראי חדש. ניתן יהיה לתת מתנות בתמורה להנפקת הכרטיס, רק אם הן לא יותנו בתנאים מסוימים. כמו כן מטיל בנק ישראל מגבלות על פרסום של הטבות שונות שמציע הבנק. בבנק ישראל דורשים כי הבנקים יכללו בפרסומות השונות, ובמקום בולט, מידע על ההטבה - כולל השווי הכספי שלה.

בשבוע הבא יכנס בנק ישראל ועדת בנק-לקוח עם נציגי הבנקים, ובה ידונו על המתווה שמציע בנק ישראל. לפני כן יתכנסו נציגי הבנקים עם איגוד הבנקים, ושם יגבשו את עמדתם הנוכחית בסוגיה, ויחליטו אם להמשיך ולהתנגד - או להשלים עם הגזירה.