נגמר הדייט ומתחילה חקירה

שכח מ"נאום המעלית", אלא אם אתה מחפש עבודה כנער מעלית

מראיינים (וחוקרים) שואלים שאלות, זו העבודה שלהם. הבעיה היא שהמועמדים עונים תשובות.

יושבים מראיין ומרואיין בחדר, זה שואל-זה עונה, שאלה-דקלום, שאלה-נאום, שאלה-דקלום וכן הלאה.... שעה שלמה של שעמום. למה? כי כולם שואלים אותן שאלות וכולם עונים אותן תשובות (שלמדו מהאינטרנט או ממאמן שלמד באותה הפקולטה), פרט למה שיבדל אותם מהמועמדים האחרים. אנשים מוכשרים נכשלים בראיונות לא משום שאינם מתאימים לתפקיד אלא משום שהם מתראיינים כמו מכונות.

במקום להתכונן כראוי, מרביתם עסוקים בפענוח "סוד" ה-ת-ש-ו-ב-ו-ת ה-נ-כ-ו-נ-ו-ת, בטוחים שזה מה שיביא להם את הג'וב, מתאמנים שעות מול מראה על "נאום מעלית" (עוד מכונת 'שיבוט מועמדים' נוסח האינטרנט), מוודאים ששפת הגוף מתאימה למעלית, והתוצאה-מומיה מדברת!

נכנס בן אדם יצא פלקט

כמה שעות אחרי, המראיין לא יצליח לחבר שם מועמד לפרצופו גם אם יצמידו לו אקדח לרקה. מדוע? כי נכנס בן אדם (עם פוטנציאל אמיתי לזכות בתפקיד) ויצא פלקט. פלקט שטוחן מסרים ג'נרים שהכין מראש (הייחוד שלי, הערך המוסף שלי, היתרונות שלי, למה אני הכי מתאים לתפקיד.....בלה בלה בלה) ונשמע בדיוק כמו כל האחרים, מה שמאלץ את המראיין לשאול עוד שאלות, בניסיון נואש להבין מי עומד מולו. הסאגה נמשכת ("אני בעל יכולת ניהול יוצאת דופן במצבי משבר, עם ניסיון רב ב.... ומומחיות ל....יחסי אנוש מצוינים, הובלת מהלכים ברמות הכי גבוהות...בלה בלה בלה) עד שהמראיין זועק בייאוש: "אבל מה אתה עושה בבוקר כשאתה בא לעבודה?", שזה במילים אחרות "באמאש'ך, תפסיק לברבר, הרגת אותי עם המעלית".

ראיון במתכונת הזו יכול להצליח בתפקידים זוטרים/ טכניים, כשמחפשים פקיד (פקיד תוכנה- מהנדס עם 3 שנות JAVA, פקיד כספים-רו"ח עם ניסיון ב SOX וכו'). בראיונות לתפקידים בכירים בארגונים איכותיים הרצפט הזה לא עובד.

מה הסיפור שלך?

ראיון מוצלח מתחיל גם הוא בשאלות ותשובות, אך די מהר מתפתח לשיחה בין שני אנשים שמעניינים אחד את השני, בדרך לדייט נוסף. רק שהאחריות לדייט הנוסף היא על המועמד בלבד!

איך תעשה את זה? תרתק את המראיין לסיפור שלך, ותתברג לסיפור שלו.

בשביל זה צריך:

1. הסיפור שלך - סיפור מרתק, יוצא דופן, ייחודי לך ולחיים שלך (המקצועיים / אישיים) "שימסמר" אותך בראשו של המראיין. סיפור רקע שצבעיו בולטים, מתוכו תשאב את המסרים הרלוונטיים לתפקיד הספציפי.

2. סיפור חי - תוסס, עסיסי, שיעורר תיאבון לשמוע עוד, "שמשפריץ" מעורבות, אנרגיה, מוטיבציה, חדוות עשייה, שמפיח חיים במהלכים מקצועיים מפני עשור, כאילו התרחשו הבוקר.

3. סיפור במספרים - שימצב אותך גבוה בזכות שליטה בנתונים הכמותיים הרלוונטיים לקריירה שלך, לתפקידים ולארגונים בהם עבדת, להישגים שלך ושל הארגון- סיפור שיפתח פער משמעותי לטובתך.

4. הסיפור של המעסיק - כקרקע משותפת לשיחה, וכלוח המטרה למרכזו "תצלוף" את החיצים שיבדלו אותך מהמתחרים. לשם כך נדרש מידע רב, פורמלי ובלתי פורמלי, על התפקיד והארגון: מידע עסקי ופיננסי, תחומי הפעילות, המעמד התחרותי, התרבות והמבנה הארגוני, אנשי המפתח, בעיות, אתגרים, הזדמנויות, צרכים, רכילויות וכו'

5. הסיפור של המראיין - תפקידו המדויק בארגון, הרקורד התעסוקתי, ההשכלה, מידע בלתי פורמלי אודותיו, אישיותו, העדפותיו - כל מה שיקל על החיבור איתו.

לכל אחד יש הסיפור שלו, רק צריך למצוא אותו ולדעת לספר אותו. זה המפתח "להרים" את הראיון גבוה מעל לתשאול השטוח העוסק רק בך ובהתאמתך לתפקיד. כך תייצר העדפה על פני מתחרים, ותקשה על המראיין שלא להעביר אותך לשלב הבא. זה המפתח, ולא "נאום מעלית", אלא אם אתה מחפש עבודה כנער מעלית.

הכותבת היא יועצת לניהול קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com