שמן: סימנים משמעותיים לגז טבעי בקידוח "ים 3"

מפעיל הקידוח מסר לחברה תוצאות ראשוניות שהצביעו על סימני גז טבעי משמעותיים, והן שהניחו את דעת השותפים ■ עובי שכבת המטרה הנושאת גז טבעי - כ-11 מטר ■ המנכ"ל יוסי לוי: "רחוקים כ-500 מטר משכבת הנפט"

חברת חיפושי הנפט שמן משאבי גז ונפט הודיעה הערב (מוצ"ש) כי נמצאו סימני גז טבעי משמעותיים בקידוח של החברה "ים 3" מול חופי אשדוד. החברה הודיעה הערב כי הקידוח הגיע לעומק של כ-4,740 מטר (כולל עומק מים) ובדיקות הלוגים החשמליים הצביעו על סימני פטרוליום (גז טבעי) משמעותיים. חלקה של שמן בקידוח הינו כ-78%.

שמן מסבירה, כי מפעיל הקידוח, חברת Caspian Drilling, הודיעה לשותפים ברישיון כי התוצאותן מעידות, לכאורה, על הימצאותו של גז טבעי בשכבה האמורה. "תוצאות ראשוניות אלו וניתוחן נמסרו לשותפים ברישיון על ידי המפעיל, והן שהניחו את דעת השותפים ברישיון בדבר קיומו של סימני גז טבעי משמעותיים בקידוח", לשון הודעת שמן.

לדברי החברה, בשלב זה מוקדם להעריך את כמויות של הגז הטבעי שנמצא בקידוח או את הכדאיות הכלכלית לפיתוח מאגר הגז. טרם בוצעו מבחני הפקה בקידוח. העומק ההתחלתי של שכבת הגז הינו כ-3,440 מטר מפני הים ועובי שכבת המטרה נטו הנושאת גז טבעי הינו כ-11 מטר.

שמן מציינת, כי שכבות הגז היוו מטרה משנית בקידוח וכי הקידוח טרם הגיע לעומקו הסופי. המפעיל ממשיך בפעולות הקידוח לעבר שכבות הנפט המהוות את המטרה העיקרית בקידוח והנמצאות בעומק של כ-5,250-5,800 מטר.

יוסי לוי, מנכ"ל שמן, מסר הערב: "אנו ממשיכים בקידוח לשכבת הנפט ורחוקים כ-500 מטר מתחילת השכבה של המטרה העיקרית, במקום בו נמצאו סימנים לנפט לפני 22 שנה בקידוח 'ים 2'".

שמן, שבראשה עומדים לוי (מנכ"ל) והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי (יו"ר), מבצעת מאז דצמבר אשתקד את קידוח "ים 3", הממוקם כ-16 ק"מ מול חופי אשדוד. על פי דוח של חברת NSAI, ישנו פוטנציאל למציאת תגלית נפט בהיקף של 120 מיליון חביות בקידוח, וכן סיכוי של 35% למציאת תגלית גז בהיקף של 1.8 TCF (טריליון רגל מעוקב) בשכבות רדודות יותר.

באמצע אפריל הודיעה שמן כי עצרה את פעולות "ים 3" בשל לחצים גבוהים של גז, מעבר להערכות המקוריות. התקלה תוקנה לאחר כחודשיים והקידוח חודש. בחודש שעבר שמן הודיעה, כי בשל התקדמות איטית מהצפוי בפעילות הקידוח, וכן ניסויים של מערכת הביטחון שחייבו פינוי של צוות אסדת הפיתוח, צפוי הקידוח להתארך.

הקידוח החל בתקציב של כ-98 מיליון דולר, אולם הופסק מספר פעמים מסיבות ביטחוניות, אשר במצטבר גרמו לעיכוב של חודשה ולהגדלת התקציב לכ-128 מיליון דולר כולל מבחני הפקה. בעקבות העיכוב, התקציב הכולל של הקידוח צפוי לגדול בכ-12 מיליון דולר נוספים, לסך של כ-150 מיליון דולר, ללא מבחני הפקה (שעלותם מוערכת בכ-12 מיליון דולר נוספים).

שמן גייסה עד עתה את המימון לקידוח בשני אופנים - הקצאת מניות לגופים חיצוניים בחברה בתמורה להזרמת הון, ומכירה של זכויותיה ברישיון, אשר מקטינות את חלקה בהוצאות הקידוח. בעלי המניות הבולטים בשמן הם חברת מנופים, בעליה אברהם נניקשווילי ושותפו לשעבר במנופים ג'קי בן זקן.