"הסערה המושלמת" שתפיל את הנפט ותפגע בשוקי המניות?

אסטרטגים בדויטשה בנק מזהירים משילוב גורמים שיביא לנפילה במחיר הנפט ויגרור מטה גם את שוק המניות האמריקאי

רוקי פישמן, סליל אגרוול ולון פריסי, אסטרטגים בדויטשה בנק, מזהירים מפני "סערה מושלמת" שתפיל את מחיר הנפט ובעקבות כך תפגע גם בשוק המניות האמריקאי. אותה "סערה מושלמת" מורכבת מגורמי היצע, ביקוש ושינויים מבניים בשוק הנפט.

"לנסיגה משמעותית במחיר הנפט עלולה להיות השפעה על מניות האנרגיה ב-S&P 500 והדבר עלול ליצור 'אפקט דומינו' רחב יותר", כותבים האסטרטגים בסקירה למשקיעים. "לאחר הנסיגה במחיר הנפט מהשיא בחודש שעבר, הגיע הזמן לשקול את האפשרות הזו".

מחיר הנפט (מסוג WTI) זינק מרמה של 84.05 דולר לחבית ב-7 בנובמבר ל-106.88 דולר לחבית ביום ו'. מדובר בעלייה של 27.2% תוך 9 חודשים.

"הנפט הוא נכון להיום הסחורה הכי נסחרת בעולם", כותבים האסטרטגים. "עם זאת, שורה של שינויים מבניים הנגררים מתמורות בביקוש ובהיצע מהווים זרז לירידה פוטנציאלית בטווח הקרוב - ו'סערה מושלמת' של הגורמים הללו עלולה להביא למהלך משמעותי".

על אילו שינויים מדברים האנליסטים? ובכן, הם מציינים שהירידה במלאי הנפט מתפוגגת והמגמה אפילו מתהפכת. כיוון שהספקולנטים בשוק הנפט מצויים בפוזיציות לונג בהיקפים גדולים, שינוי מהותי בנתוני המלאים עשוי לגרום לאותם סוחרים לסגור פוזיציות, מה שיביא לתנודה חדה במחיר הנפט.

באשר לביקוש, האנליסטים מציינים את ההאטה הכלכלית בסין כגורם להאטה בביקוש, כמו גם אפשרות לביקוש מרוסן בארה"ב בשל הכלכלה המגמגמת. הכלכלנים טוענים כי בחינת פעילות בתי הזיקוק מעידה על היחלשות הביקושים לנפט.

בצד ההיצע אמנם ניתן למצוא טיעונים רבים בעד עלייה במחיר הנפט, אולם הכלכלנים גורסים כי ייתכן אירוע פתאומי כמו למשל השיחות עם איראן שאולי יניבו פירות ואז יסתיים אמברגו הנפט על המדינה.