מנות הילדים במסעדות התייקרו ב-10% ל-44 ש' בממוצע

בחלק מהרשתות כבר לא מסתפקים רק בנקניקיה וצ'יפס, משלבים גם ירקות ומשקיעים בתפריט מעוצב, במשחקים לילדים ובהגשה מקורית ■ מי קבע מחיר שפוי, מי מקבל צל"ש תזונתי, ואיפה תמצאו התפריט היצירתי ביותר?

סל פיקניק מצויד היטב יכול לסגור כמו שצריך את פינת "הסעדה" ביום בילוי משפחתי עם הילדים. אבל בלא מעט מקרים, באופן יזום או ספונטני, יעדיפו ההורים להיכנס עם ילדיהם למסעדה או בית קפה.

אולם אלו נבדלות זו מזו בשלל פרמטרים חשובים: מגוון המנות המוצע לילדים, הרכב התפריט, האופן בו הוא מוגש לזאטוטים ולא פחות חשוב - העלות, סעיף שעלול להתגלות כמתסכל במיוחד בהתחשב בכמויות שאוכלים לרוב הילדים ובהרכב המשפחתי הכולל.

מבדיקה שערך עבור "גלובס" אתר המסעדות zap rest, עולה כי מחיריהן הממוצעים של מנות ילדים עומדות בקיץ 2013 על 44 שקל - לעומת 39 שקל בקיץ 2012, בין 20% ל-30% פחות ממנת מבוגר ממוצעת, אולם לא מעט. ובכל זאת, יש גם מי שערכו התאמות ומציעים מנות מוזלות - לעתים, למרבה הצער, תוך הגבלת גיל מיותרת.

המשקיעות שברשתות פיתחו תפריטים מיוחדים, מעוצבים ומודפסים, השקיעו מחשבה במנות ולעתים אף מציעות פעילות נלווית לאלו שסבלנותם, לרוב, מוגבלת ממילא. במקומות אחרים מוצעות מנות ילדים בתוך התפריט הרגיל. גם מידת תשומת הלב שהושקעה בהרכב התזונתי משתנה - ולצורך הבדיקה גייסנו את התזונאית דורית פורר, חברה בעמותת עתיד, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל: "ארוחות ילדים במסעדה יכולות להיות אלטרנטיבה טובה לאכילה בבית בימי החופש", מזכירה פורר, "אך יכולות להיות גם מקור למזון נחות מבחינה תזונתית".

מי קבע מחיר שפוי למנת ילדים, מי מקבל צל"ש תזונתי, מי "שכח" להוסיף ירקות לתפריט ואיפה תמצאו את התפריט היצירתי ביותר? הנה הפרטים.

קפנטו - תפריט שהוא ספר

מה בתפריט? טעימה מהתפריט כוללת ארוחת בוקר לילדים - ביצים לבחירה, ירקות (בחיתוך קלאסי - המועדף על ילדים), גבינות אהובות על ילדים, לחם, ממרחי חמאה ושוקולד נוטלה, מיץ טבעי או שוקו; כריך ישראלי - לחם לבן עם גבינת שמנת, חביתה, עגבנייה ומלפפון, ותוספת שתייה; ספגטי עגבניות ושמן זית בתוספת שתייה; טוסט מקופלת.

איך? תפריט נפרד, מעוצב כספר עם תמונות ענקיות של מנות- בשילוב סיפור בתמונות על "פולי", פול הקפה המטייל בכל העולם. הילדים מקבלים פלייסמנטים עם הפעלות המחולקים להם עם צבעים.

דבר התזונאית: ארוחת הבוקר לילדים טובה. בקשו להחליף את גבינת השמנת בגבינה 5%.

מחיר: 21-35 שקל.

קפנטו
 קפנטו

קפה גרג - צל"ש תזונתי

מה בתפריט? ארוחת בוקר של גיבורים - חביתה, ירקות משולשי לחם, גבינות קוטג' וצהובה, ממרח נוטלה וכוס שתייה מיץ/שוקו; פסטה בכל מיני צבעים -עם מטבלי רוטב עגבניות ורוטב גבינה וחצי קלח תירס; מנת פיצה - 2 משולשי פיצה עם ירקות טריים וחצי קלח תירס; מנת טוסט - מקלוני טוסט, ירקות טריים וחצי קלח תירס.

איך? תפריט-ספרון מיוחד ומצולם. בחלק מהסניפים מוצעות לילדים פינות ישיבה ייעודיות, צבעוניות ונמוכות, ואף משחקייה.

דבר התזונאית: צל"ש - בכל הארוחות (אפילו לצד הפיצה) הוסיפו ירקות וקלח תירס, ולא הוסיפו שתייה מתוקה.

מחיר: 25 שקל.

קפה גרג
 קפה גרג

רולדין - תפריט מגוון עד גיל 12

מה בתפריט: בוקר ילדים - שתי לחמניות, חביתה מקושקשת, פרוסות ירקות, גבינה, כוס שוקו ושני כדורי שוקולד (או מאפה מתוק); טוסט פיצה - מוגש עם פרוסות ירקות, מיץ טבעי ושני כדורי שוקולד (או מאפה מתוק); פסטה ברוטב עגבניות / שמנת- מוגש עם מיץ טבעי ושני כדורי שוקולד (או מאפה מתוק). שימו לב: הזמנת מנות הילדים מוגבלת עד גיל 12. ילדים גדולים יותר או צעירים ברוחם שתכננו להסתפק במנת ילדים - לא זה המקום.

איך? המנות מוצעות בתפריט הרגיל. ההגשה צבעונית וחגיגית - ארוחת הילדים מעוצבת, למשל, כפרצוף שמחעל הצלחת.

מחיר: 25 שקל - אם לא מלאו לכם 12, כאמור.

רולדין
 רולדין

מקס ברנר - מושקע, מעוצב ומזין

מה בתפריט? תפריט מיוחד וססגוני הכולל מנת שניצל וצ'יפס, מנת ספגטי ומנת חביתה מקושקשת עם לחמניות, גבינה וממרח שוקולד - כולן לצד ירקות חתוכים. לצד זה, כמתבקש, תפריט ארוך של מתוקים ופינוקי שוקולד.

איך? תחת הכותרת "מקס ותפריט השוקולד הסודי" (ולצד "האגדה על מלך השוקולד") מוצע תפריט מאויר, מיוחד וססגוני. קשה לעמוד בפני העיצוב המרהיב והתיאורים יוצאי הדופן של המנות.

דבר התזונאית: תפריט ילדים מיוחד ומושקע. בכל ארוחה לא מתוקה מציעים ירקות, אפילו בצבעי הקשת. מומלץ לתת לילדים לבחור מתוק אחד - או שתייה או קינוח.

מחיר: 33-36 שקל למנות הרגילות. מנות מתוקות: 24-29 שקל וקומבינת ארוחה מתוקה/רגילה עם שוקו תעלה 41-47 שקל.

מקס ברנר
 מקס ברנר

בורגרים - גם חיטה מלאה

מה בתפריט? שניצלונים פריכים, צ'יפס וכוס שתייה או בורגר 80 גר' (עוף או בקר, לבחירת הילד), צ'יפס וכוס שתייה. הצ'יפס ניתן להחלפה בטבעות בצל, אפשרות ללחמנייה מחיטה מלאה בתוספת שקל או לחמנייה ללא גלוטן בתוספת 2 שקלים.

איך: חלק מהתפריט הרגיל.

דבר התזונאית: "הזדמנות טובה לחשוף את הילד לחיטה מלאה, המכילה יותר סיבים ובריאה יותר".

מחיר: 38 שקל.

בורגרים
 בורגרים

קקאו - יש מקלוני ירקות

מה בתפריט? ביצה לבחירה, מקלוני ירקות טריים, גבינה לבנה, גבינה צהובה, ריבה, ג'בטינה ושתייה קלה; טוסטוני עמק עם מקלוני ירקות טריים, זיתים, קטשופ, שתייה קלה וכדור גלידה; פסטה במבינו - פנה או ספגטי ברוטב עגבניות או שמנת פטריות, פרמז'ן, שתייה קלה וכדור גלידה; פיצהל'ה - פיצה ביתית עם רוטב עגבניות וגבינת מוצרלה, שתייה קלה וכדור גלידה; בסניפים ללא כשרות מוצעות גם ארוחות קיד בורגר או שניצלונים, שתיהן בליווי צ'יפס, מקלוני ירקות טריים, שתייה וגלידה. הארוחה המתוקה כוללת ופל בלגי עם קצפת, רוטב שוקולד ופירורי מקופלת.

איך? התפריט מגיע כדף ציור ויצירה מלווה בצבעים, וכל המנות המוצעות מצולמות.

דבר התזונאית: "ברשת חשבו על בריאות והוסיפו מקלוני ירקות לרוב הארוחות".

מחיר: 30 שקל למנה.

קקאו
 קקאו

קפה קפה - עד גיל 10 בלבד

מה בתפריט? בסניפים שבהם מוגש תפריט הילדים, מוצעות מנות כמו ארוחת בוקר (חביתה-לחם-ירקות-גבינות וממרח שוקולד), בלינצ'ס במילוי גבינה, עם סירופ שוקולד וסלט פירות, שניצל תירס (עם אורז או צ'יפס), פסטה או פיצה.

כל הארוחות בתוספת שתייה וכדור גלידה - ומוגבלות, שימו לב, עד גיל 10 בלבד (ומנת ילדים אחת לילד, דואגים לציין בתפריט).

איך? המנות מוצעות בתפריט נפרד, הילדים מקבלים פאזל להרכבה.

דבר התזונאית: "השימוש במינוח "ארוחת שניצל תירס בריא", כמוצג בתפריט, קצת מבלבל במקרה של ארוחה שמורכבת ברובה מפחמימות ולא מאוזנת מבחינה תזונתית. באופו כללי, יכלו להוסיף ירקות ליותר מנות ילדים".

מחיר: 35 שקל.

ילדודס
 ילדודס

BBB - חזה עוף ואורז

מה בתפריט? הרשת מציעה מבחר של 5 ארוחות ילדים: המבורגר, שניצלונים, נקניקיות, פסטה ברוטב עגבניות ומנה חדשה ודיאתטית לילדים - פילה חזה עוף צלוי עם אורז לבן וקלחי תירס.

כל ארוחות הילדים מוגשות עם שתייה, תוספת, וקינוח לבחירה.

איך? תפריטי הילדים כוללים משחקים מתחלפים ומעוטרים בדמויות "מוגובי" לצד תמונות של המנות. את המנה אשר בוחר הילד הוא מקבל ב"מכונית" קרטון גדולה ומעוצבת, והמסעדות כולן מותאמות בעונה הזו לילדים בשיתוף המותג "מוגובי": חדרי ילדים המיועדים למשחקים ומצולמים לשולחן ההורים, מסכי מגע למשחק לצד השולחן, בלונים מעוצבים לכל ילד, פאזל להרכבה ועוד.

דבר התזונאית: "המנה הבריאה מומלצת לכולם, גם למי שלא צריך לשמור על משקל". *מחיר: 42 שקל למנת ילדים.

BBB
 BBB

כך תזמינו מנת ילדים

התזונאית דורית פורר ממליצה איך לשמור על תזונה נכונה של הילדים:

1. לא מטוגן. מזון טרי, מבושל, אפוי, צלוי או מוקפץ עדיף על פני מזון מטוגן. במקומות רבים משתמשים בשמן לטיגון חוזר אשר גורם לשמן לתהליך מזיק של חמצון.

2. ירקות: השתדלו שבכל ארוחה יהיו גם ירקות טריים או מבושלים. אם המנה לא כוללת אותם - בקשו להוסיף.

3. לא מעובד: השתדלו שהמזון הנבחר יהיה כמה שפחות מעובד - חזה עוף עדיף על נקניקיה, קציצת בקר עדיפה על המבורגר שהוכן במפעל.

4. גבינה רזה: בקשו להחליף את הגבינה השמנה בגבינה 5% האהובה על הילדים.

5. מתוק בהגבלה: רצוי שהילד יבחר מנה מתוקה אחת: עדיף לא להזמין גם שוקו וגם עוגת שוקולד, למשל. כשהמנה המתוקה גדולה - אפשר להתחלק.

6. שתייה: עודדו את ילדכם לבחור במים ולא בשתייה מתוקה בארוחה - הרגל חשוב לחיים.

7. גיוון: אל תחליטו בשביל הילדים מה הם אוהבים. מסעדה היא מקום מצוין לחשוף את הילדים למזונות חדשים.