שוק האג"ח הקונצרניות: גיוסי חוב של 2 מיליארד שקל ביולי

מנכ"ל לידר הנפקות: "סביבת הריבית הנמוכה ושקט יחסי משוקי העולם יאפשרו לחברות בדירוגים נמוכים וללא דירוג כלל את המשך הנגישות לשוק ההון"

שוק האג"ח הקונצרניות ממשיך לשמור על פעילות ערה. מנתוני לידר הנפקות עולה, כי בסיכום חודש יולי הגיע סכום גיוסי החוב בשוק המקומי לכ-2 מיליארד שקל. הסכום כולו גויס על-ידי חברות Corporate, כלומר, ללא הסקטור הפיננסי והחברות הממשלתיות. בלידר הנפקות מציינים כי סכום זה גבוה בכ-44% מהסכום שגויס ביולי אשתקד (בנטרול החברות הממשלתיות וענף הפיננסים).

בלידר מציינים כי בסיכום חודשי ניכרת עלייה משמעותית בגיוסים שבוצעו בדירוגים נמוכים: כ-900 מיליון שקל, המהווים 47% מהסכום שגויס, זרמו לחברות בקבוצת ה-BBB, או לחברות שאינן מדורגות. זאת אחרי שביולי 2012 לא נעשה שום גיוס של חברות בעלות דירוג נמוך מ-A.

בין המגייסות הבולטות בדירוגים נמוכים יחסית ניתן לציין גיוס של כ-400 מיליון שקל שביצעה בזן (המדורגת BBB פלוס) וגיוס של כ-200 מיליון שקל על-ידי דסק"ש מקבוצת אי.די.בי (BBB).

"ירידה בגיוסים בתקופה הקרובה"

רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, אומר כי "שיעור ההנפקות בדירוגים נמוכים גבוה משמעותית בהשוואה לחודשים קודמים השנה, ובולט אף יותר בהשוואה ליולי 2012". לדבריו "סביבת הריבית הנמוכה, ושקט יחסי משוקי העולם, יאפשרו לחברות בדירוגים נמוכים וללא דירוג כלל את המשך הנגישות לשוק ההון".

עם זאת, לתקופה הקרובה הוא צופה "ירידה בהיקפי הגיוס, הן בשל פרסום דוחות כספיים במהלך החודש והעובדה שלא ניתן לגייס טרם הפרסום, והן בשל חופשת הקיץ, אשר מתאפיינת בירידה משמעותית בהיקפי הפעילות".

מפילוח החברות לפי ענפי פעילות עולה, כי סקטור הנדל"ן ממשיך לשמור על הדומיננטיות שלו, ובחודש החולף היה אחראי על כ-60% מסכום הגיוסים - 1.2 מיליארד שקל. בין המגייסות הבולטות במגזר ניתן לציין את רבוע כחול נדל"ן וביג, עם גיוסים של כ-200 מיליון שקל כל אחת.

בלידר מציינים כי חלקן של חברות הנדל"ן ביולי 2012 היה גדול אף יותר, ועמד על כ-80%, אולם היקף הגיוסים שבוצעו ביולי 2013 גבוה ב-7% מזה של החודש המקביל אשתקד.

ברקע לעלייה הניכרת בפעילות חברות הנדל"ן עומד שילוב של צורכי מיחזור גבוהים, המאפיינים את המגזר, יחד עם צמצום משמעותי של גיוסים בענף הפיננסים, חברות התקשורת וחברות החזקה, בשל השפעות רגולציה ושינויים במצב השוק.

בחברת הדירוג מידרוג מציינים כי היקף ההנפקות של חברות הבנקים והביטוח בשבעת החודשים הראשונים של 2013 צנח ב-66%, ל-3.2 מיליארד שקל, לעומת ינואר-יולי 2012.

נתוני מידרוג לשבעת החודשים הראשונים של 2013 מעידים אף הם על הדומיננטיות של חברות הנדל"ן בתעשיית גיוסי החוב: קפיצה של 72% בהיקף הגיוסים של החברות הללו לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל-9.3 מיליארד שקל.

צמיחה נרשמה גם בגיוסי חברות המסחר והשירותים, שהכפילו עצמם בשבעה חודשים ל-4.3 מיליארד שקל. בסה"כ גיוסי חברות ה-Corporate, ללא מוסדות פיננסים וחברות ממשלתיות, צמחו בחודשים ינואר-יולי השנה ב-50% ל-17.4 מיליארד שקל. כולל המוסדות והחברות הללו ירד היקף הסכום שגויס ב-16%, ל-21.5 מיליארד שקל.