"בטווח הבינוני מחירי הדירות יירדו או לכל הפחות יתייצבו"

אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות', מגיב על נתוני השמאי הממשלתי וטוען כי מחירי הדירות ירדו בשל הירידה בכדאיות ההשקעה בדירות

"למרות שנתוני השמאי הממשלתי מראים על עליית מחירים קלה, אני צופה כי דווקא בטווח הזמן הבינוני מחירי הדירות ירדו או לכל הפחות יתייצבו, מה שניתן לראות כבר היום במספר ערים בנתונים שהתפרסמו", כך סבור אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות' שמגיב על נתוני השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אדרוטי, שפורסמו היום.

על פי הנתונים, נרשמה עלייה של כ-1% במחירי הדירות בין הרבעון הראשון של 2013לרבעון השני של השנה ועלייה של קרוב ל-5% במחירי הדירות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

המאירי מסביר כי לאור ביטול הפטור ממס שבח על דירות להשקעה החל מינואר 2014, והעלייה במס הרכישה, כדאיות ההשקעה בדירות תרד, ולכן "נהיה עדים למכירת דירות בקרב משקיעים, מה שיקטין את הביקוש מצד אוכלוסיה זו, ומאידך, יגדיל במעט את ההיצע בשוק, דווקא באזורים המועדפים עליהם כיום כגון חיפה ובאר שבע", כך לדבריו של המאירי.

אחד הנתונים הבולטים בסקירת השמאי הממשלתי הראשי מעידה על זינוק במחירי דירות 4 חדרים חדשות ויד שנייה בבאר שבע בטווח של שנה, עלייה של כ-10%. יורם אביסרור, סמנכ"ל השיווק של חברת אביסרור משה ובניו, הבונה מזה 30 שנה בבאר שבע, מסביר את עליית המחירים בעיר בביקושים גבוהים במיוחד בשנה האחרונה.

"אנחנו בונים כעת 4 פרויקטים שונים במקביל בשכונות שונות בבאר שבע ובכולם מורגשת התעוררות ברבעון האחרון", לדברי אביסרור. "בשנה האחרונה עלו בממוצע מחירי הדירות בפרויקטים שלנו בכ-6%. שוק השכירות פעיל במיוחד בעיר, היות ויש בה ריכוז גבוה של סטודנטים ולכן משקיעים מבינים את הפוטנציאל הכספי הגלום ברכישת דירות בבאר שבע".

גם נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית איננה מופתעת מנתוני העלייה שהציגה בירת הנגב: "נתוני השמאי הממשלתי בעצם מחזקים תופעה שהיא אינה חדשה. זה אינו הדיווח הראשון בו באר שבע מובילה את טבלת עליות המחיר שאנו עדים לה בשנים האחרונות של עשרות אחוזים בפריפריה הנובעים מיוקר הדיור במרכז".

בוגין הוסיפה ואמרה: "אין ספק שבאר שבע היא אחת מהדוגמאות הבולטות לקפיצת המחירים שבחמש השנים האחרונות האמירו בכ-40%. אני צופה כי המחירים ימשיכו לעלות לאור התכנית להקמת עיר הבה"דים שתעלה עוד יותר את הביקוש למגורים ולדיור וזאת בנוסף לפתיחת הקטע הדרומי של כביש 6 שתקרב את באר שבע עוד יותר אל המרכז ותקל על המחסום העיקרי של המתלבטים לעבור אליה".