פנייה ליועמ"ש: למנוע את התמודדות רוכברגר וגפסו בבחירות

ראש עיריית ר"ג צבי בר הודיע כי לא יתמודד בבחירות המוניציפליות, בעקבות לחץ שהפעיל עליו גרוניס בדיון בעתירות להדחתו בשל כתב האישום נגדו ■ כעת דורש עו"ד עפר לרינמן מראשי הערים של רמת-השרון ונצרת עלית שינהגו כמו בר

האם ראשי ערים נוספים ייאלצו ללכת בעקבות ראש עיריית רמת-גן הפורש צבי בר, ולהודיע כי לא יתמודדו בבחירות המוניציפליות הקרובות בעוד כחודשיים וחצי? זו היוזמה שנוקט בימים אלה עו"ד עפר לרינמן, שהיה מעורב גם בעתירה לבג"ץ בעניינו של צבי בר.

בר, כזכור, נכנע ללחצים שהפעיל עליו נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, במהלך הדיון בעתירה להדחתו לפני כ-3 שבועות, והודיע כי יימנע מלהתמודד ויפרוש מראשות העיר רמת-גן, לאחר 24 שנים. זאת, נוכח כתב האישום החמור שהוגש נגדו בשורת עבירות ובראשן לקיחת שוחד בגובה 1.9 מיליון שקל.

בימים האחרונים פנה לרינמן לראש עיריית רמת-השרון, יצחק רוכברגר, ולראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו - שכל אחד מהם ניצב גם הוא בפני כתב אישום בעבירות שחיתות - ודרש מהם להכריז כי לא יתמודדו על ראשות עירם פעם נוספת, בעקבות תקדים צבי בר.

"כתב האישום שהוגש נגדך מאשים אותך בעבירות של מירמה והפרת אמונים בתאגיד", כתב לרינמן לרוכברגר, "ורישום כוזב במסמכי תאגיד, בעת שכיהנת כראש העירייה. החלטת הפרקליטות להגיש נגדך כתב אישום אינה פוגעת בחזקת החפות שלך, אך על-פי דין כתב האישום מהווה ראיה מינהלית למעשיך המתוארים בו. מועמדותך לראשות העירייה איננה מתיישבת עם ראיה זו. המועמדות עצמה, וכהונה נוספת כראש העירייה, נוכח המתואר בכתב האישום, יפגעו אנושות באמון הציבור בטוהר המידות במינהל הציבורי. אינך זכאי להיבחר לראש עירייה".

מכתב דומה נשלח גם לגפסו, המואשם בלקיחת שוחד בעת כהונתו כראש העירייה. לרינמן מזהיר את שניהם כי אם יסרבו לדרישה או לא ישיבו לה, תוגש נגדם עתירה לבג"ץ.

במקביל נשלחו בעניינם של השניים מכתבים גם לשר הפנים, גדעון סער, וליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה שאלה "יפעילו את סמכויותיהם וכובד משקלם כדי להביא לתוצאה הראויה".

בין היתר, בסמכותו של שר הפנים להורות על בחירת ראש עירייה חדש, אם ראש העיר המכהן איננו ממלא את תפקידו כראוי לדעת השר. איש מהמכותבים לפניות טרם הגיב.

שיעורי אנגלית לבת ע"ח הקרן

לפני כחודש וחצי הגישה פרקליטות מחוז צפון כתב אישום נגד גפסו, בעבירה של לקיחת שוחד. בד-בבד, החליט פרקליט המדינה, משה לדור, להעמיד לדין את גפסו בשתי פרשות נוספות, ואולם החלטות אלה עדיין כפופות לשימוע.

לפי כתב האישום, לאחר הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2008, במהלך המשא-ומתן הקואליציוני לאחר הבחירות, נאמר לאחד מחברי המועצה כי אם לא יצטרף לקואליציה או יתפטר ממועצת העיר, עשויה גרושתו להיות מפוטרת מעבודתה בחברה הכלכלית. לטענת הפרקליטות, לאחר הבחירות הנחו גפסו וסגנו את מנכ"לית החברה הכלכלית להכניס את הגרושה לרשימת המועמדים לפיטורים.

לפני כחודשיים וחצי הגישה פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) כתב אישום נגד רוכברגר, בעבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד וכן מירמה והפרת אמונים. רוכברגר מואשם שקיבל כ-118 אלף שקל, במרמה ותוך שימוש במצגי-שווא, מהקרן להשתלמות של עובדי הרשויות המקומיות, שהוא שימש כיו"ר שלה. זאת, באמצעות הגשת קבלות מזויפות על הוצאות פרטיות, בטענה כי אלה שימשו אותו לצורך מילוי תפקידו בקרן.

לטענת הפרקליטות, בין היתר הגיש רוכברגר לקרן קבלות ששילם עבור שיעורי אנגלית של בתו גל. "הנאשם זייף את הקבלות על-ידי שינוי שמה של הבת לשם 'רוכברגר יצחק', באופן הנחזה להיות כאילו הנאשם לומד אנגלית", נטען.

תגובותיהם של רוכברגר וגפסו לא נמסרו עד לפרסום הידיעה.

"תקלה של פרשנות"

בראיון לרדיו אמצע הדרך היום (ג') אמר רוכברגר: "נקלעתי לסיטואציה הזויה ומוזרה. עד היום נמנעתי מלעסוק בדבר הזה, כי הוא עומד ותלוי בפני בית המשפט. מדובר בדבר אחד: בהיותי יו"ר קרן השתלמות קיבלתי החזר הוצאות, ונשאלת שאלה פרשנית האם מדובר בהחזר הוצאות או שכר עוקף במסגרת זו. תוך כדי הבדיקה, כשאמרו שיש כמה קבלות שהגשתי כנראה בטעות, הלכתי והחזרתי את הכסף.

"יש פרשנות בפרקליטות שאומר שלא מדובר בהחזר הוצאות אלא עוקף שכר. זו שאלה פרשנית שבית המשפט יצטרך לתת עליה את הדעת. על זה מכניסים אותי לנישה של עבריין צמרת. זו בעיה מינהלית שאני אפתור אותה. קרתה פה תקלה של פרשנות, לא יותר מזה, ואני מבטיח לכולם שאעבור את זה בשלום".