מסתמן: שוק פריקת המטענים בנתב"ג יוכרז כקבוצת ריכוז

זאת בכפוף לשימוע - כך הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, לחברת ממ"ן שירותי מטען וחברת סוויספורט שירותי מטען

שוק פריקת המטענים בנתב"ג יוכרז כקבוצת ריכוז, בכפוף לשימוע - כך הודיע היום (ד') הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, לחברת ממ"ן שירותי מטען וניטול וחברת סוויספורט שירותי מטען, העוסקות באספקת שירותי מסוף מטענים אווירי, במכתבי שימוע שנשלחו אליהן, בטרם יקבע כי הן מהוות קבוצת ריכוז.

בנוסף הודיע הממונה כי הוא שוקל להורות לפועלים בשוק זה - המשלחים, חברות התעופה וחברות המספקות שירותי פריקת מטען - לנקוט צעדים במטרה למנוע פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בתחרות ובציבור הצרכנים.

בין היתר הוא שוקל לאסור על החברות לגבות תשלום ממשלחים של סחורות שמיובאות או מיוצאות דרך האוויר בגין שירותים בסיסיים שהם נותנים למשלחים של סחורות אלה.

תחום אספקת שירותי מסוף מטען אווירי כללי מאופיין בתחרות מועטה, בין היתר בשל הקושי של חברות חדשות להיכנס לשוק, לנוכח הצורך לקבל זיכיון מרשות שדות התעופה, ובהינתן כמות מוגבלת של מסופים. כמו כן, קשה למשלחים ולבלדרים, הזקוקים לשירותי המסופים, לעבור ממסוף למסוף.

לקוח שבוי

בדיקת רשות ההגבלים העסקיים העלתה כי חברות התעופה מתקשרות בדרך-כלל עם מסוף מטענים אחד; המשלחים בוחרים את חברת התעופה שתוביל את הסחורות על-פי פרמטרים שונים, אך אין ביכולתם לקבוע את זהות מסוף המטענים אשר נקבע על-ידי חברת התעופה. יחד עם זאת, נדרש המשלח לשלם בגין מסוף המטענים אותו הוא לא בחר בגין שירותי פריקה, טעינה ואחסנה.

בנסיבות אלה, המשלח, הפועל בשם יבואנים ויצואנים של סחורות, הוא בגדר "לקוח שבוי" של מוסף המטענים, ויכולת המיקוח שלו לשם הורדת המחירים שהוא משלם פחותה.

בעקבות הצעדים שהממונה שוקל, צפויים המשלחים לשלם ישירות לחברות התעופה את כל התשלומים עבור השירותים הבסיסיים, וחברות התעופה ינהלו משא-ומתן עם מסופי המטען על גובה התשלום. שיטת גבייה זו אף נהוגה בשדות תעופה בחו"ל.

ברשות ההגבלים מבהירים כי "הטלת איסור על מסוף המטענים לגבות את התשלומים בגין פריקה טעינה ואחסנה ישירות מהמשלחים חשובה למניעת פגיעה משמעותית בתחרות בשוק זה, ולמניעת פגיעה בציבור היצואנים והיבואנים דרך האוויר".