רשות ני"ע נגד ההשקעה של צמיחה ברישיון "שמן"

רשות ני"ע טוענת כי לבעלי השליטה בצמיחה - ירון ייני וכפיר זילברמן - היה עניין אישי בהשקעה ב"שמן"

רשות ניירות ערך טוענת שהשקעה שביצעה החברה הציבורית צמיחה בזכויות רישיון החיפושים "שמן", לא אושרה כדין, מאחר שלא הוצגה כעסקה שבה לבעלי השליטה יש עניין אישי. בנוסף, טוענת הרשות כי הפיננסייר איתן אלדר זכה לדמי תיווך של 1.5 מיליון שקל בגין אותה עסקת רכישה, וגם כאן לא ניתן גילוי על עניין האישי של בעלי השליטה.

צמיחה היא חלק מפירמידת חברות בורסאיות בה שולטים ירון ייני וכפיר זילברמן. רשות ני"ע טוענת כי העסקה מחודש אפריל, במסגרתה רכשה צמיחה כ-3.3% מהזכויות ברישיון "שמן" מידי חברת שמן תמורת 7.3 מיליון דולר, הייתה צריכה להיות מאושרת כעסקת בעלי עניין, שכן החברות שבאמצעותן שולטים בה ייני וזילברמן (גרינסטון ואולטרה אקוויטי) כבר החזיקו במועד זה במניות חברת שמן, המחזיקה את רוב הזכויות ברישיון.

על רקע זה, עמדתה המשפטית של הרשות היא שבעסקת ההשקעה ברישיון "שמן" היה לבעלי השליטה בצמיחה עניין אישי, וכפועל יוצא היה על החברה לכנס אסיפה כללית של בעלי המניות כדי לאשרה. היות שצמיחה לא זימנה אסיפה כזו טרם ביצוע העסקה, סבורה רשות ני"ע כי עסקת ההשקעה ב"שמן" אושר שלא כדין.

מלבד זאת, טוענת הרשות כי למנהלי צמיחה - אליהו יורש (יו"ר) ומוטי מנשה (מנכ"ל), יש קשרים עסקיים מתמשכים ומהותיים עם איתן אלדר, ומשכך יש להם עניין אישי בעסקאות של צמיחה שאלדר הוא צד להן, או אחד המוטבים בהן. במקרה של ההשקעה ב"שמן", קיבל כאמור אלדר כ-1.5 מיליון שקל.

"יחסים לא חריגים"

חברת שמן מבצעת בימים אלו את קידוח "ים 3" מול חופי אשדוד, כשתקציב הקידוח נאמד בכ-150 מיליון דולר. בעבר ביצעה החברה מספר הנפקות אשר בחלקן שימש אלדר כיועץ, ובתמורה זכה לדמי תיווך בסך כ-7 מיליון שקל.

בתגובה לעמדת רשות ני"ע, טוענים עורכי הדין של צמיחה כי המונח "עניין אישי" לא הוגדר בחקיקה באופן ממצה אלא בצורה 'פתוחה'. וכן, כי לצורך ביסוסו אין די בכך שקיימת "זיקה עודפת" כלשהי לבעל שליטה בחברה, אלא יש להראות כי הזיקה מהותית ובעלת משקל, שיש בה כדי להטות את שיקול הדעת בעל של השליטה.

לגבי העניין האישי בעסקאות עם אלדר, טוענת צמיחה כי ייני וזילברמן הם פעילים בשוק ההון הישראלי, שמבצעים פעילות מקיפה ואינטנסיבית של מכירה ורכישת ני"ע ועסקאות השקעה בחברות, בין היתר עם פעילים אחרים בשוק. איתן אלדר פועל אף הוא באופן דומה, ולכן מטבע הדברים ביצעו בעלי השליטה עסקאות שונות, ומבחינה זו אין כל ייחוד או חריגות ביחסים שבין אלדר לבעלי השליטה בצמיחה, לעומת יחסיהם עם פעילים אחרים בשוק ההון.