מנכ"ל פוטאש: אנחנו לא נלך בדרך של אורלקלי

לאחר שאורלקלי הודיעה כי תגדיל את תפוקת האשלג על חשבון ירידה דרמטית במחיר, אומר הערב מנכ"ל פוטאש, ביל דויל, כי "לא סביר שנשנה את האסטרטגיה שלנו"

מנכ"ל פוטאש, ביל דויל, אומר כי פוטאש לא תלך בעקבות אורלקלי ולא תגדיל את תפוקת האשלג על חשבון ירידה דרמטית במחיר. בשיחת ועידה שערך הערב (ד') בתגובה לטלטלה בשוק האשלג אמר דויל כי "אני לא חושב שנעשה את זה, לא חושב שאנחנו צריכים לעשות את זה. נראה מה קורה, אבל מבחינה היסטורית, כשזה קרה בחברה שלנו פגענו בעצמנו יותר מכל אחד אחר. לא סביר שנשנה את האסטרטגיה שלנו".

"פוטאש זה לא נעליים. אם תחתוך את המחיר בשניים חקלאים לא יקנו פי שתיים", הוא אמר.

"היו כותרות רבות ודרמטיות, אבל לא ראיתי ניתוח טוב בנוגע להיסטוריה, ואפילו בנוגע לאיך השוק עובד", אמר דויל בהתייחסו לטלטלה בשוק האשלג בשבוע האחרון, לאחר שאורלקלי, יצרנית האשלג הגדולה בעולם, פרשה מקרטל האשלג BPC (רש"ת: Belarus Potash Company).

אורלקלי מנהלת כעת מגעים עם הודו וברזיל לחתימה על חוזי אשלג חדשים. התפתחות זו עלולה להביא ללחץ גדול על מחירי האשלג הגדולים. כך, אורלקלי מתכוונת להגדיל את תפוקת האשלג ולמכור כמויות גדולות יותר על חשבון ירידה דרמטית במחיר. מניות הדשנים צללו עקב כך ברחבי העולם - מכיל והחברה לישראל בבורסה בת"א ועד K+S בגרמניה ואורלקלי עצמה ברוסיה. מנכ"ל אורלקלי, ולדיסלב בומגרטנר, אמר אז כי "מחירי האשלג יירדו מתחת ל-300 דולר לטון".

דויל אמר כי "מה שקרה בשבוע האחרון - ראינו את זה בעבר, עם מלחמות בין תאגידים, שנמשכו זמן מה ואז נגמרו. כבר ראינו את זה, לא ציבורית ולא באופן הזה, אבל מאז 1992 עם התפרקות ברה"מ למדנו רבות אודות הרוסים וראינו דברים כאלה בעבר. חשוב להכיר את ההיסטוריה בהקשר הזה.

"באשר לשוק, חשוב להבין שלא רק חברה אחת קובעת את המחיר, יש תחרות רבה, זו תעשייה שבה אם מסתכלים על העסק שלנו, לדוגמה, השוק הגדול שלנו הוא עד עכשיו צפון אמריקה. עם כל הכבוד, לרוסים אין תשתית בצפון אמריקה. יש לנו תשתית ענקית. הרוסים הם שחקנים קטנים מאוד. גם באינדונזיה למשל יש לנו נתח שוק של 60%.

"אני לא חושב שהמחירים ירדו ב-25%. שוב, אף חברה לא קובעת את המחירים, יש פקטור חשוב שהוא היצע-ביקוש. עברו רק 8-9 ימים מאז ההכרזה, וזה לא עובד ככה. ל-BPC יש השפעה במקומות מסויימם בעולם, ובמקומות מסויימים אין להם", אמר.