עשרות עובדי נגב טקסטיל פוטרו; המפעל ייסגר בשבוע הבא

מנכ"ל נגב טקסטיל: "למבשלת בירה של חבר של לפיד מצאו כסף, אבל לנו אין פתרון"

"אם המדינה מצאה מיליון וחצי שקל בשביל מבשלת בירה אחת שמעסיקה 6 אנשים ושייכת לחבר של יאיר לפיד, היא יכולה למצוא פתרון גם לבעיה של מפעל טקסטיל שמעסיק 50 איש בשדרות, אבל היא כנראה לא רוצה. במצב הקיים, בשבוע הבא אני סוגר את המפעל, שם את המפתחות וכולנו הולכים הביתה", כך אומר היום (ה') ל"גלובס" מנכ"ל נגב טקסטיל, אורי אדר.

כ-50 עובדי המפעל שעוסק בעיבוד ובצביעת בדים לענף הטקסטיל, קיבלו בימים האחרונים מכתבי פיטורים ל-15 לחודש. לדברי המנכ"ל, בהיעדר מענק חד-פעמי בהיקף של 3 מיליון שקל שאותו ביקש ממשרד הכלכלה, המפעל לא יצליח לשאת עוד בעלויות האנרגיה הגבוהות. הוא הוסיף וטען כי מדובר במענק גישור לתקופה של 15 חודשים, עד יחובר המפעל לרשת הגז הטבעי ויאפשר הוזלה ניכרת בעלויות הייצור השוטפות שלו ואף מעבר למצב של רווחיות.

נתוניו הכספיים של המפעל נבדקו במהלך השבועות האחרונים בידי יועץ כלכלי ששיגר משרד הכלכלה אל נגב טקסטיל, כדי לקבוע עמדה בנוגע למתן סיוע למפעל. זאת, בנוסף לתוכנית עסקית שמסרה הנהלת המפעל למשרד הכלכלה וכוללת מהלכי הבראה שיובילו לשיפור במצבו הכספי, לאחר שיוזרם אליו גז טבעי בעוד שנה ושלושה חודשים. לטענת הגורם הממשלתי, התוכנית העסקית "מלאה בחורים ומבדיקות שעשינו עולה שאין ודאות שמענק בגובה של 3 מיליון שקל ישפר את מצב המפעל".

במשרד הכלכלה מתנגדים למתן מענק, והציעו כי העזרה תוגש למפעל בצורה של הלוואת גישור שתיפרע לאחר שהגז הטבעי והזול יניע את הייצור בו. בעמדה זו תומך גם נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, שסבור כי מוטב שמפעל שמתחיל להיות רווחי יחזיר למדינה סיוע שקיבל ובאופן שיאפשר לה לחלץ מפעלים אחרים ממצבי מצוקה שאליהם נקלעו. אלא, שהנהלת המפעל מתנגדת לקבל הלוואה בנימוק שלא תצליח לעמוד בהחזרים: "יש לנו בור בבנקים בהיקף של 6 מיליון שקל בעקבות הלוואות קודמות שלקחנו בעבר. הלוואה של 3 מיליון תעמיק אותו ולא נצליח לעמוד בהחזרים", אמר המנכ"ל אדר.

גורם ממשלתי בכיר הבהיר בשיחה עם "גלובס", כי בשבוע האחרון נדרשה הנהלת נגב טקסטיל לספק נתונים נוספים שישלימו את התוכנית העסקית שהוצעה כחלק מההליכים המקדימים לקראת קבלת החלטה בנוגע למעורבות המדינה בניסיון להצילו. "שלחנו את ההנהלה לעשות שיעורי בית. יש לנו סימני שאלה רבים. זה לא אזור מוכה באבטלה ויש למדינה יכולת לפעול כדי להבטיח ל-50 עובדי נגב טקסטיל תעסוקה במקומות אחרים, שכן יש בדרום מפעלים שמשוועים לכוח אדם. אם נעזור להם זה רק בגלל האפקט שסגירת המפעל ייצור על ענף שלם שנרצה להציל", אמר הגורם הבכיר.

בכירים בענף הטקסטיל מעריכים שלהפסקת הפעילות של המפעל עשויה להיות השפעה ישירה ודרמטית על ענף האופנה, באופן שעשרות רבות של בתי עסק קטנים "מתחילים לחשב את קיצם לאחור", כהגדרת אחד מהם.

"אלה לא סיפורי אלף לילה ולילה. נגב טקסטיל הוא מצבעת הבדים היחידה שנשארה בישראל והיא משמשת את המתפרות הקטנים שעוסקות בתחום האופנה. אם הוא ייסגר, אין למתפרות האלה מה לעשות כי הן לא יצליחו לייבא מהמזרח הרחוק. בנוסף, מפעלים שעוסקים בסריגה ייסגרו כי לא יהיה להם למי למכור את הבדים כחומר גלם. במקום אחד מעסיקים 80 איש, בשני מקומות אחרים מעסיקים עוד 30 איש. אלה הם סדרי הגודל. האנשים האלה ילכו הביתה מיידית. זה בלי לדבר על מובילים ואנשי הפצה שיישארו גם הם בלי עבודה. זה המסמר האחרון בארון של תעשיית האופנה הישראלית, ובתוך זמן קצר היא תתבסס על יבוא בלבד", אמר.