ידיעה מרעישה

רכישת "וושינגטון פוסט" ע"י ג'ף בזוס היא בשורה מעודדת לעיתונות

בשורה מעודדת הציפה בשבוע שעבר את אתרי החדשות: המיליארדר ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אתר אמזון, הודיע על רכישת העיתון הוותיק והמוערך "וושינגטון פוסט" ב-250 מיליון דולר.

כניסתו המפתיעה של בזוס לעולם העיתונות המודפסת היא איתות חיובי לכל מי שהמדיה הזו יקרה לליבו, ומלמדת כי למרות החבטות העזות שספגה העיתונות המסורתית בעשור האחרון מעולם האינטרנט, היא מהווה עדיין מוקד משיכה דווקא לטייקוני אינטרנט כמו בזוס.

עם הרכישה הנוכחית של ה"וושינגטון פוסט" מצטרף בזוס, שהונו האישי נאמד ב-25 מיליארד דולר, לוורן באפט שרכש מספר עיתונים באומהה. לאחר הרכישה בזוס התראיין לאמצעי מדיה רבים, והדגיש כי הוא מאמין בעולם העיתונות ובחשיבות הציבורית שלהם ובמיוחד ב"וושינגטון פוסט", שעושה עבודה חשובה ברמה הלאומית.

ובישראל - מצבה של העיתונות גרוע מאי-פעם. גסיסתו של "מעריב", סגירת רשת מגזיני "מוטו תקשורת", צמצום מספר העיתונאים בישראל לצד הירידה המתמדת בשכרם, ממחישים עד כמה מצב העיתונות בישראל שברירי.

כאשר שומעים על איל-הון, שעשה את הונו מקשרים פוליטיים כאלה ואחרים ומשלל "קומבינות", שנהוגים בעולם תוכן זה, עולה מיד החשש לגבי האינטרס הסמוי שיש מאחורי רכישת מדיה זו או אחרת. התגובות שלהן "זכה" נוחי דנקנר לאחר רכישת "מעריב" ממחישות עד כמה גדול החשש של הציבור בישראל מרכישת עיתון על-ידי איל-הון גדול.

מנגד, כאשר בוחנים את רכישת ה"וושינגטון פוסט" על-ידי בזוס, רואים כי אפשר גם אחרת. הרי מן הידועות הוא שעיתונות מסורתית יכולה אמנם להביא מוניטין, כוח, השפעה - אך רווח מיידי לבעלי המניות, כנראה לא. כשאדם כמו בזוס, שעשה את הונו מ"פירוק" של תפיסות ישנות בעולם הקמעונאות, תוך הבאת מודל דיגיטלי חדשני לרכישות מקוונות, נכנס לתחום זה, אפשר לקלף מעט את חומות הציניות ולהאמין כי מהלך זה נולד ממקום טוב, שנותן זריקת אופטימיות למי שעולם העיתונות יקר לליבו.

מודל חדשני לעיתונות המסורתית

מי שמנתח את מצבה של העיתונות לא יכול להימלט מהמסקנה שהמודל של עיתון יומי, מודפס על נייר, הוא מודל בעייתי מבחינה כלכלית. עלויות דפוס גבוהות ועדכניות מוגבלת, פוגעות בצמיחת המדיום הזה. בעולם שבו חדשות מוזרקות ישירות לווריד, עיתון ששומר מקום של כבוד לדור של בני ה-40 פלוס, נראה פחות רלבנטי לחלק מהאוכלוסייה הצעירה.

בנקודה זו בזוס יכול להיות בבחינת המושיע של העיתון שרכש, וגם מתווה דרך לאלפי עיתונים מודפסים בעולם, שנאנקים תחת עול הקיום. בזוס הצליח בזמן מאוד קצר לייצר מודל כלכלי חדש בעולם הספרים. הוא לקח את חוויית רכישת הספר, שעד הקמת אמזון אופיינה בשיטוט בחנויות ספרים, והעביר אותה לרכישה דיגיטלית מהירה, קלה, יעילה, חסכונית ורווחית עבור מוכר הספר. לא עוד החזקת שטחי נדל"ן ענקיים, לא עוד כוח-אדם גדול בחנויות, ולא עוד בלאי ופחת על ספרים שלא נמכרו ונשלחו לגריסה, אלא מכירה מיידית באינטרנט והדפסת ספרים לפי דרישה.

לכן, הציפייה מבזוס היא כפולה - שאיפה שכניסתו לעיתון מסמלת עידן שבו רוכש עשיר נכנס לעיתון כדי לאפשר לו להתקיים ולשגשג תוך עצמאות עריכתית, ללא לחצים כלכליים וניסיונות הטיה של הכוחות הישנים. זאת, לצד ציפייה כי מוביל חדשנות כבזוס, יוכל סוף-סוף למצוא מודל חדשני גם לעולם העיתונות. מודל יעיל, עדכני, שמשלב את מהירות הדיגיטל לצד הוצאת עיתונות טובה - מודל שיאפשר להנגיש עיתונות במיטבה לציבור רחב ושמספק ערך רב לקורא תוך מציאת מודל רווחי שיספק גם ביטחון לצוות העיתונאים.

ובמבט על עולם העיתונות הישראלי, הרכישה האחרונה מעוררת תקווה כי גם פה - בישראל, שיודעת להפיק סטארט-אפים חדשניים ולא מעט מיליונרים שעשו את הונם בהיי-טק - יגיע תרחיש שכזה. תקוה, כי גם בישראל יימצא לנו מודל חדשני שיוכל להזרים אנרגיה חדשה לעולם העיתונות המודפסת.

* הכותב הוא מנכ"ל אייטם מדיה.