שוק הובלת המטענים לישראל בדרך האוויר שרוי בקיפאון

זאת, בגלל התחרות מול נמלי הים ■ היקף המטענים שהגיעו ויצאו בדרך האוויר בינואר-מאי היה כ-117 אלף טון, כ-7% פחות מהיקף המטענים בתקופה המקבילה בשנה שעברה

מסרים לחוד ומציאות לחוד: שוק הובלת המטענים לישראל בדרך האוויר שרוי בקיפאון עמוק כתוצאה מהתחרות הגוברת מצד נמלי חיפה ואשדוד על הובלת מטענים בדרך הים.

היקף המטענים שהגיעו לישראל ויצאו ממנה בדרך האוויר במחצית הראשונה של השנה (ינואר-מאי) דרך מסופי המטענים של ממ"ן סוויספורט והמסוף החקלאי בנתב"ג היה כ-117 אלף טון, כ-7% פחות מהיקף המטענים בתקופה המקבילה בשנה שעברה, שעמד על 126.5 אלף טון.

לא מדובר בתופעה חד פעמית: מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי היקף המטענים המגיעים לישראל ויוצאים ממנה דרך מסופי המטענים בנתב"ג לא גדל בשנים האחרונות במונחי טונאז' ולהערכת גורמים בשוק אף הצטמק בשיעור שנתי ממוצע של 1.5% (ראו תרשים מטה).

הסיבה העיקרית לצמצום בהיקפי הסחר האווירי היא התחרות הגוברת מול נמלי הים ובראשם אשדוד וחיפה. למרות ההשמצות והמסרים על כישלון הרפורמה הגדילו הנמלים בשנים האחרונות את היקפי הסחר העובר דרכם באחוזים משמעותיים. גורמים בשוק המטענים האווירי אמרו ל"גלובס" כי "למרות כל מה שאנחנו שומעים על השביתות האיטלקיות והשיבושים, הנמלים עובדים בסך הכול טוב מאוד".

תחרותיותם של נמלי הים גברה מאוד בשנים האחרונות גם בשל הצניחה במחירי ההובלה הימית. העובדה כי השוק מוצף כיום באוניות ריקות מאפשרת, למשל, למגדלי סחורה חקלאית שהשתמשו בעבר בשירותי אוויר להשיט את סחורתם באוניות קירור. למעבר תרמה גם השבחת זני הירקות שמאפשרת להאריך את אורך חיי המדף שלהם. התחבורה האווירית, לעומת זאת, סובלת מעלייה ניכרת בעלויות עקב התייקרות הנפט ותזקיקיו בעשרות אחוזים. לדברי אותם גורמים, "למעשה, חוץ מיהלומים, תרופות וסחורות מאוד יקרות כל החסר עובר היום דרך הים".

היקף פעילות בטון מטען
 היקף פעילות בטון מטען