תעשייני האלקטרוניקה: "מדינת ישראל - יעד לספקולנטים"

יו"ר האיגוד, אלישע ינאי, בפנייה דחופה לרה"מ ולשרי האוצר והכלכלה בעקבות הייסוף בשקל: "הרווח של תעשיית ההיי-טק יורד ויורד, עד כדי פגיעה ביכולתה להתחרות בשוקי העולם"

קריאה בהולה של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשרי האוצר והכלכלה לפיד ובנט, בבקשה להתערבות מיידית במגמת ההתחזקות של השקל אל מול הדולר: "כמעט ואין חולק על כך שישראל הפכה ליעד לספקולנטים שמזהים את החולשה המתקיימת במשק, ומכאן מזרימים ביקושים לשקל בלי חשש מהתערבות כלשהי, לא של הממשלה ולא בנק ישראל. בהערכה זהירה, אומדים את ההון הספקולטיבי בהיקף של כ-40 מיליארד שקל המושקע בשקל - דבר שגורם לייסוף בשערו ולנזק בלתי הפיך לכלכלת ישראל", כתב לראש הממשלה ולשרים יו"ר נשיאות איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, אלישע ינאי.

ראשי האיגוד חוששים כי המשך התחזקות השקל מול הדולר תוביל לייקור עלות הפעילות של חברות רב-לאומיות בישראל. "כ-70% מהייצוא של תעשיית ההיי-טק נעשה בחוזים הצמודים לשער הדולר, ורוב החברות הרב-לאומיות שפועלות בארץ הן חברות שמקום מושבן הוא ארה"ב. עלויות חברות אלה מתקרבות ואף עולות על העלויות של אותן חברות בארה"ב", מתריע ינאי ומוסיף כי "תשומת הלב הלאומית מופנית לנושא הגז הטבעי, אך גם אם יהיה יצוא שלו הוא יתרום בין 2 ל-3 מיליארד דולר למשק, בעוד שתעשיית ההיי-טק מכניסה למשק כ-25 מיליארד דולר. בעוד שבתעשיית הגז מועסקים כמה אלפים בודדים של עובדים, בתעשיית ההיי-טק מועסקים מאות אלפים ועלותם עולה ועולה ואינה פוסקת כתוצאה מהייסוף בשער השקל. זאת, בזמן שמרווחי הרווח בתעשייה זו הולכים ויורדים עד כדי פגיעה ביכולתה להתחרות בעולם הרחב ובשווקי היעד שלה".

לקחת את המושכות לידיים

באיגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה תקפו היום (ג') את מדיניות הממשלה ובנק ישראל אל מול המצב, וטענו כי אלה לא פועלים לצמצום תופעת הייסוף בשקל: "לא רק שהממשלה ובנק ישראל לא פועלים בנושא, אלא מפרסמים מידע גלוי על כוונות עתידיות בנושא הריבית ובנוגע להיקף רכישת הדולרים בידי בנק ישראל, ובכך מקלים על מלאכתם של הספקולנטים. על ממשלת ישראל ובנק ישראל לקחת את המושכות לידיים ולצאת למלחמת חורמה מתוך מטרה להחליש את השקל ביחס לדולר, בדומה למדינות וכלכלות גדולות וחזקות מישראל כמו שוויץ, יפן, ברזיל ואחרות שזכו בכך גם להצלחה", טען ינאי.

היקף רכישות המט"ח צנח

מנכ"ל האיגוד, שלמה וקס, קרא לשקול את הצורך בהטלת מס על השקעות לטווח הקצר בניסיון לבלום את מה שהגדיר "החגיגה של הספקולנטים על השקל". "אנחנו לא נגד השקעות זרות בישראל", אמר וקס בשיחה עם "גלובס", והוסיף כי"אנו רק מבקשים שאלה יהיו השקעות לטווח הארוך ודורשים שיעשו מהלכים שיובילו לכך שמי שבא לעשות כאן עסקאות סיבוביות ישלם על כך מסים".

בתוך כך, נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, קרא היום לבנק ישראל לפעול מיידית לרכישה נרחבת של מט"ח ולהפחית את הריבית, כדי לרסן את מגמת ההתחזקות של הדולר ולהפחית את היקף פעילות הספקולנטים. בהתאחדות טענו כי מסוף חודש יוני, עת סיים הנגיד לשעבר סטנלי פישר את תפקידו, צנח היקף רכישות המט"ח בידי בנק ישראל מ-1.44 מיליארד דולר ביוני לכ-0.255 מיליארד דולר בלבד בחודש יולי. "התחזקות השקל בכ-11% בשנה החולפת הובילה את התעשיינים לשחיקה ברווחיות הייצוא והפסד של עסקאות בשוק המקומי. בעקבות כך, חלו הפסד בתוצר ואובדן של כ-4,000 מקומות עבודה בתעשייה", אמר אורן.

שער החליפין
 שער החליפין