מס רכבי יוקרה: האם האלפיון העליון רגיש לעליות מחירים?

המגה-ג'יפ מרצדס GL קלאס לא מתבייש להחצין כל סממן של מותג ומעמד, אבל משמש גם כרכב טיולים/סידורים משפחתי ושימושי להפתיע

בחודשים הקרובים ייערך בישראל מבחן שטח לשאלה כלכלית-חברתית מעניינת: האם גם האלפיון העליון של ישראל רגיש למחיר? המבחן הזה יתקיים בחסות "מס רכבי יוקרה" החדש, שאושר לאחרונה בתקציב המדינה ויגדיל בהדרגה את מס הקנייה על כלי רכב שמחירם גבוה מ-300 אלף שקל, עד תקרה של יותר מ-100%.

האם נראה בשוק בהלת רכישות טרום מס דומה לזו שהתרחשה בשנים האחרונות בפלחים העממיים? האם מי שקונה בישראל מכונית ב-200 אלף דולר פלוס (אחרי מסים) יקדים את הרכישה כדי להקדים את המס? או שמא מדובר ב"כסף כיס" עבור הלקוחות הללו? ללא ספק, ניסוי מרתק.

אחד מכלי הרכב שיבחנו את התיאוריה הלכה למעשה הוא המגה-ג'יפ מרצדס GL קלאס, שנחת לאחרונה בארץ לאחר שעבר עדכון מקיף. עם מחיר בסיס שמתחיל בכ-650 אלף שקל ונוסק עד יותר מ-800 אלף, צפוי הרכב לספוג התייקרות של עד כ-80 אלף שקל בעקבות המס החדש. כלומר, בתוספת המס לבדה אפשר יהיה לקנות עוד רכב קטן מהניילונים.

ה-GL הוא הרכב הפרטי הגדול ביותר שמייצרת כיום מרצדס. עם אורך של כמעט 5.2 מטרים, רוחב של יותר משני מטרים וגובה של 2.85 מטרים, לפני הגבהת מתלי האוויר, הוא מאפשר ליושבים בו להשקיף מלמעלה על כל העשירונים הנמוכים שמתרוצצים מסביב.

העיצוב של דגם 2013 המחודש לא מפספס שום פרט בכל הנוגע להחצנה של מותג ומעמד. מלבד הממדים העצומים יש לו חרטום בנוסח דגמי הדור החדש של מרצדס, עם פנסים בולטים ומקושטים ב-LED, כנפיים מסיביות וכמובן גריל ענק, שבמרכזו סמל הכוכב הידוע בגודל אקסטרה-לארג'. מי שירצה להציב על הכביש חרטום-מרצדס בולט יותר יצטרך כנראה לרכוש את אחד הסמי-טריילרים שמייצרת חטיבת המשאיות של החברה.

בארצות הברית, שהיא שוק היעד העיקרי של ה-GL (ושם הוא מיוצר), הרכב משמש בדרך כלל בתור "כלי לסידורים" למשפחות מרובות ילדים (1.75 ילדים במונחים אמריקאיים) מהפרברים העשירים. כלי שאפשר להוביל איתו את הילדים ואת חבריהם מבית הספר או אל מגרש הכדורגל, כאשר העוזרת בחופש.

כראוי לרכב שמתפקד לעתים כמיניוואן, תא הנוסעים הוא מופת לשימושיות. העלייה למכונית מתבצעת בקלות יחסית באמצעות מדרגת הצד. בסיס הגלגלים הענק והרוחב העצום מאפשרים להציב בשורה השלישית שני מושבים בגודל מלא, שיכולים לאכלס בקלות מבוגרים או ילדים מכורים לפחמימות. הגישה למושב האחורי מתבצעת בקלות יחסית ותא המטען מציע נפח נכבד גם כאשר כל המושבים פתוחים. רוצה להגדיל את הנפח לצורך ביקור ב-K מארט ("המשביר" בגרסה הישראלית)? אין בעיה. שני מתגים חשמליים בתא המטען מקפלים את המושבים ללא מאמץ ומאפשרים להעמיס פנימה מטען חורג.

עמדת הפיקוד טיפוסית לדגמי הדור החדש של מרצדס. קווים רכים, צגי מידע ברורים, מוט הילוכים לצד ההגה והנדסת אנוש קלה יחסית ללימוד. באופן מפתיע, מרצדס עדיין לא אימצה ב-GL את אופנת מסכי המגע הרחבים. במקום זה מגיע דגם הבסיס עם מסך קטן ומערכת תפריטים דלה ומסורבלת. האבזור התקני, כמקובל ברכב לאלפיון העליון, מקיף מאוד. החל בדונמים של עור משובח, עבור דרך שליטה חשמלית בכל דבר וכלה בלא פחות משלושה גגות שמש, אחד לכל שורת מושבים.

כמו מכונית מנהלים

רוב רכבי ה-GL שמגיעים לארץ הם בגרסת בנזין. רכב ההדגמה שלנו צויד דווקא במנוע V6 טורבו-דיזל של מרצדס מהדור האחרון בנפח של שלושה ליטרים. מי שלא חווה נסיעה במנועי דיזל אירופיים מהדור האחרון, מחמיץ חוויה מרתקת. המנוע אמנם מסתפק "רק" ב-258 כ"ס, אבל הוא מייצר מומנט של 62 קג"מ, שזמין כבר בסל"ד נמוך מאוד. המומנט הזה מתורגם על הכביש לצבירת אינרציה כמו רכבת אקספרס. כל דחיפה של המצערת הודפת את הכלי קדימה עם גל של כוח חלק כאילו לא היה סוס יאור ששוקל יותר משניים ורבע טונות לפני נוסעים ומטען.

בעליות הוא מאיץ כמעט כמו במישור ובשיוט רגוע על הכביש המהיר צריך לשמור על עין ערנית כדי שלא להפליג בטעות למחוזות של ה-150 קמ"ש פלוס. הכול מלווה בשקט מופתי ובצליל כה מעודן, שעד שלנהג קשה לדעת אם הוא נוהג ברכב בנזין או דיזל. מרצדס נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של יותר מ-13 ק"מ לליטר, אבל זהו נתון מעבדה. נהיגה בתנאים ריאליים תציב את הצריכה הטיפוסית על כ-9 קילומטרים לליטר סולר.

למרות הממדים והמשקל, תחושת הנהיגה ב-GL טיפוסית למכונית מנהלים של מרצדס. כלומר, נוחות נסיעה ברמה גבוהה מאוד, היגוי שמנתק את הנהג מהכביש ויציבות אבסולוטית בפניות ובמהירויות גבוהות. מתלי האוויר של ה-GL עושים עבודה פנטסטית בבידוד תא הנוסעים, והרכב מדלג אפילו על רמפות הרעדה ישראליות אכזריות כאילו היו לא יותר מענף על הכביש.

תיאורטית, לכלי יש גם יכולות שטח לא מבוטלות בזכות מרווח גחון טוב, שניתן אף להגביה אותו הידראולית, הנעה כפולה מתוחכמת ושלל עזרים אלקטרוניים, שמסייעים בשטח תובעני. בפועל, קשה לנו להאמין שמישהו קונה רכב כזה כדי לצלוח איתו את הג'אבלים של הנגב. מקסימום את מגרש החניה של "נגב קרמיקה".

מחיר הבסיס של ה-GL350 עומד על כ-650 אלף שקל. דגם ה-500 בנזין (8 צילינדרים, 435 כ"ס) מעלה את רף המחיר ל-800 אלף שקל. כל זה לפני תוספות מיוחדות כמו "חבילת רושם" ושאר פריטים חיוניים בשווי עשרות אלפי שקלים. במחיר הזה יקבלו הטייקונים המקומיים (שעדיין לא עברו ללונדון) כלי שהוא לא רק סמל מעמד אבסולוטי, אלא גם רכב טיולים/סידורים משפחתי ושימושי להפתיע. בקיצור שניים במחיר אחד - בחירה צרכנית חסכונית בתקופות של הידוק חגורה וגזירות מס.

חלק מהמתחרות

ריינג'רובר ספורט 2014

הריינג'רובר "ספורט" החדש יציע לראשונה אופציה לשבעה מקומות ישיבה בגודל מלא. באגף הדיזלים ניתן לבחור בין מנוע 3 ליטרים בהספק 258 כ"ס או בגרסה סופר-מוגדשת עם 292 כ"ס. טווח המחירים נע בין 705 ל-935 אלף שקל.

אאודי Q7

האאודי Q7 מקבלת השנה ריענון, עם עיצוב שונה, הפחתה במשקל ומבחר מנועים עדכני. הכלי מעט נמוך יותר מהמרצדס והמרחב בשורה השלישית שלו דחוק יותר. ב-506 אלף שקל לפני תוספות מקבלים את דגם הטורבו-דיזל, שמייצר 245 כ"ס ו-56 קג"מ.

קדילק אסקלייד

חובבי הייבוא האישי יכולים לנסות את מזלם עם הקדילק "אסקלייד" הענקית, שבגרסת הפלטינום עולה בארצות הברית כ-75 אלף דולר מהניילונים. במחיר הזה מקבלים מנוע V8 עצום שמייצר טונות כוח ומומנט, ובונוס של מקום ישיבה נוסף שמעלה את מספר הנוסעים לשמונה.

מרצדס
 מרצדס