IBM רוכשת את טראסטיר הישראלית תמורת כ-700 מיליון דולר "נתרחב ונשאיר אחרינו מורשת"

כך אומר מיקי בודאי מנכ"ל החברה שיקבל כ-150 מיליון דולר שלמה קרמר צפוי לגרוף כ-214 מיליון דולר IBM תקים בישראל מעבדת מחקר בתחום האבטחה

אחרי תקופה ארוכה של שקט יחסי, חוזרת IBM לככב במדורי ההיי-טק המקומיים. ענקית המחשוב הודיעה היום בבוקר על רכישת חברת אבטחת המידע טראסטיר הישראלית. זו אחת הרכישות המשמעותיות שביצעה החברה בישראל, בוודאי מבחינת ההיקף הכספי. בהודעה לעיתונות לא פירטה IBM את סדרי הגודל, אך נודע כי מדובר בסביבות ה-630 מיליון דולר וכמה עשרות מיליוני דולרים נוספים לעובדים, מה שמעמיד את העסקה הנוכחית כגדולה ביותר שביצעה IBM בישראל, ואחת הגדולות שביצעה מכונת הרכישות שלה בתקופה האחרונה.

טראסטיר מושכת עניין קודם כל בעקבות השמות מאחוריה. את החברה הקימו מיקי בודאי ושלמה קרמר, שני שמות מוכרים מאוד בעולם האבטחה המקומי. קרמר היה בין שלושת המייסדים של צ'ק פוינט בתחילת שנות ה-90 לצד גיל שוויד ומריוס נכט, ופרש ממנה סופית בשנת 2003.

בודאי שותף עם קרמר ועמיחי שולמן בהקמת אימפרבה, שנסחרת כיום בנאסד"ק לפי כ-1.2 מיליארד דולר. לצידם של בודאי וקרמר השקיעו בחברה גם קרן USVP ומשקיעים פרטיים. בסך הכול הושקעו בחברה כ-10 מיליון דולר, מה שהופך את העסקה למוצלחת ביותר שנעשתה כאן מבחינת החזרים לבעלי המניות מאז כרומטיס.

העסקה צפויה להניב רווח גם למדינת ישראל. קרמר היה אמור לשלם כ-64.2 מיליון דולר, אולם המניות שלו רשומות בחברה איסלנדית ולכן ישלם כנראה מס מופחת. ייתכן שמיקי בודאי ישלם את מלוא המס - כ-45.3 מיליון דולר, משום שהוא נחשב לתושב ישראל לצורך המכירה.

טראסטיר, שהוקמה ב-2006, מספקת פתרון לזיהוי ומניעת הונאות הנובעות מגישה באמצעות ה-Web לפעילות פיננסית.

התוכנה של החברה, שמותקנת על גבי מחשבי המשתמשים, אמורה לאתר ניסיונות להשתלט על חשבונות בנק, או לבצע טרנזקציות באמצעות זהות גנובה וכך להשיג כספים או מידע.

רשימת הלקוחות של טראסטיר כוללת כמעט את כל המוסדות הפיננסים המובילים בארה"ב ואירופה, שהלקוחות שניגשים לשירותים שלהם באמצעות האינטרנט נעזרים בתוכנה בכדי למנוע חדירה עוינת לחשבון המשתמש.

ברגע שהתוכנה מזהה התנהלות חריגה באופן השימוש במחשב האישי, היא מתריעה על האיום ואוטומטית מבצעת סדרת פעולות בכדי למנוע את הנזק.

הצלחתה של החברה באה לידי ביטוי בהיקף המכירות שהוערכו בכ-70 מיליון דולר אשתקד ועל פי צפי החברה היו עשויים לצמוח לכ-100 מיליון דולר השנה, והיא רווחית כבר מזה מספר שנים. קצב הצמיחה המהיר, הוביל לצמיחה במספר העובדים. במשך 2012 גדלה מצבת העובדים בחברה מכ-100 ליותר מ-300 עובדים כיום, רובם, מעל ל-200, במרכז הפיתוח של החברה בת"א. לדברי בודאי, שמכהן כמנכ"ל החברה, הכוונה היא להמשיך ו"להתרחב בקצב הגיוס הנוכחי", גם תחת בעלת הבית החדשה.

המספרים המרשימים של החברה העמידו על הפרק גם אופציה של הנפקה בעתיד הקרוב, אם כי סביר שלבעלי המניות זה לא בדיוק בער.

"אנחנו לא מרגישים אכזבה מזה שלא הייתה הנפקה", אומר היום בודאי בראיון ל"גלובס", "לוויתי גם תהליך של רכישה וגם הנפקה ושני התהליכים מעניינים. הנפקת החברה עמדה על הפרק למרות שלא היה לוח זמנים מוגדר.

"לא התחלנו היערכות לקראת זה, אבל ידענו שזה באופק הלא מאוד ארוך בהתבסס על היכולות של החברה".

טראסטיר נחשבת כבר מזה כמה שנים כאחת החברות המובילות בשוק מניעת ההונאות ב-Web. לאחר ש-RSA, חטיבת האבטחה של EMC, רכשה את המתחרה Silver Tail בתחילת השנה, שנחשבת לקרובה ביותר מבחינת היכולות הטכנולוגיות לטראסטיר היה ברור שתשומת הלב של חברות המחשוב הגדולות - ואיתה גם הכסף הגדול - שכמעט ועדיין לא נכנסו לשוק הזה, יעברו לטראסטיר.

"עסקה טובה לכולם"

"מעבר להיבט של ההחזרים לבעלי המניות ראינו פה הזדמנות מאוד מיוחדת", הסביר היום בודאי, "IBM חיפשה להקים מעבדת מחקר בתחום האבטחה, זיהתה את הפוטנציאל של ישראל ורוצה פה נוכחות גדולה לבניית פלטפורמה למוצרי אבטחת מידע כחלק מחטיבה חדשה שנוסדה ב-2012 בתחום האבטחה. מאוד קסמה לנו ההזדמנות שיבססו את המהלך הזה בישראל ולא במקום אחר. התחלנו לדבר איתם סביב זה, להבין מה הם רוצים לעשות ומצאנו סינרגיה בין מה שאנחנו עושים לבין הדרך של IBM, וזה נראה נכון. מבחינת בעלי המניות, הדרייבר היה להקים בישראל את מעבדת המחקר הגדולה של IBM בתחום האבטחה, לפתח אותה הלאה, ולהשאיר אחרינו מורשת".

החשיבות של העסקה ל-IBM יכולה להתבטא גם בשתי אנקדוטות שקשורות ל, שעסקה. הראשונה היא הביקור הסודי, והמלכותי משהו, של מנכ"לית IBM, ג'יני רומטי בישראל השבוע. על הסיבה לביקור והלו"ז שלו כמעט ולא נמסרו פרטים, וב-IBM סרבו להתייחס לפניות לגביו, התנהלות חריגה עבור ביקור בסדר גודל שכזה בישראל. הסיבה לביקור כנראה אינה הרכישה וחתימתה של רומטי על הצ'ק לא נדרשה, אבל סביר שב-IBM ינצלו את התזמון כדי להפגיש בין המנכ"לית לבין הנכס החדש שרכשה כאן.

הדבר השני הבולט הוא תנאי העסקה. בדרך כלל, בחברות שמציגות כבר הישגים עסקיים ותחזית צמיחה אגרסיבית שמשוקללת בתוך המחיר, ישנה הקצאה של חלק מהתגמול שמוגדרת כמעין עמידה בתנאי דרך. בעסקה הנוכחית אין אבני דרך שנדרשות על מנת להגדיל את סכום העסקה, אבני דרך שהעמידה בהן - כפי שהוכח לא פעם בעסקאות מכירה של סטארט-אפים - לא טריוויאלית. לדברי בודאי: "היה מו"מ שעונה על הציפיות ואני מרגיש שזה משני הצדדים. כולם מרוצים וכולם מחייכים אז אני מאמין שזו עסקה טובה לכולם".

ב-IBM הסבירו היום את הכוונות בעסקה. "כחלק מהכרזה זו תקים IBM בישראל מעבדת תוכנה להגנה מהתקפות סייבר שתאגד יותר מ-200 חוקרים ומפתחים מיבמ ומטראסטיר שיתמקדו בפיתוח פתרונות לאיומי אבטחה מתקדמים, תוכנות זדוניות, מניעת הונאות פיננסיות ואבטחה בסביבת המובייל.

"מעבדה זו תתווסף למרכזי המחקר והפיתוח של יבמ שכבר קיימים בישראל".

עבור IBM מדובר ברכישה ה-13 בישראל ב-15 השנים האחרונות. החברה מעסיקה בפעילות המקומית כ-2,200 עובדים, כמחצית בפעילות פיתוח ומחקר. הפעילות של טראסטיר תתווסף לפעילות הפיתוח של IBM בתחום האבטחה שכבר נמצאת כאן.

הרכישה אומנם תופסת את היכולת של טראסטיר שהתבססה כמענה לצרכי האבטחה על משתמשים בשירותים הפיננסיים, אך מבחינת הטכנולוגיה בשתי החברות מכוונים הרבה יותר גבוה. כבר מזה תקופה שהאנטי וירוס אינו מספק את הפתרון הנדרש להגנה אמיתית על משתמשי הקצה. חוסר היכולת של טכנולוגיות האבטחה הוותיקות לענות על האתגרים שיש היום, שכוללים התקפות מתוחכמות שלא ניתנות לזיהוי עד לרגע התקיפה, מחייב גישה אחרת.

"זו מומחיות"

טראסטיר, מעצם הנוכחות שלה על מספר גדול של נקודות קצה, והיכולת לבדוק את האנומליה בהתנהלות המחשב, מספקת פתרון גם כנגד חדירת איומים שאינם מזוהים וחסימתם.

בעבר נחשב אופן הפעילות של טראסטיר, שכלל התקנה בכל מחשב, למגבלה משום שהקשה על המשתמש. בחברה למדו איך לבצע את ההתקנה באופן חלק ובאופן אירוני, החיסרון לשעבר הפך לדברי בודאי ליתרון בכל הנוגע לכוונות של IBM. לדבריו: "המומחיות שלנו בצד המשתמש הסופי קסמה ל-IBM. היכולת לתמוך בארגונים עם 50-100 אלף תחנות קצה, בלי להפריע לרשת המחשוב הארגונית, זו מומחיות שלנו, והיא קריטית בפניה למגזר הארגוני".

IBM יוצגה בעסקה על ידי עורכי הדין ברי לבנפלד, בן סנדלר, דוד רונס ונועם אנק ממשרד יגאל ארנון ושות'.

טראסטיר יוצגה בעסקה על ידי עורכי הדין אשוק צ'נדרשיקר ונועה רוזנברג-סגלוביץ' ממשרד גולדפרב זליגמן ושות'.