מבצע "שתי טיפות" נגד נגיף הפוליו הורחב לרחבי הארץ

(עדכון) - עמותת "איזון חוזר" הגישה עתירה לבג"ץ נגד מבצע החיסונים ■ עד יום חמישי תידרש המדינה לנמק מדוע אין להוציא צו מניעה כנגד המבצע

מה שהתחיל לפני כשבועיים בין קריית גת למצפה רמון, ממשיך כעת מקריית שמונה ועד אילת: מבצע "שתי טיפות" לחיסון מפני התפשטות נגיף הפוליו הורחב החל מהיום ב-8:00 בבוקר לכל רחבי הארץ, תשעה ימים בלבד לפני חזרת הילדים למערכת החינוך.

במשרד הבריאות שבו וקראו היום לחסן את כל הילדים בגילאים 0-9 במרפאות טיפות החלב, באמצעות שתי טיפות שמכילות נגיף חי-מוחלש. על-פי מנכ"ל המשרד, פרופ' רוני גמזו, החיסון בטוח לחלוטין עבור כל מי שקיבל בעבר חיסון באמצעות זריקה ובה נגיף מומת. מסע ההרגעה של גמזו, שעובר בין אולפני טלוויזיה לסניפים של טיפת חלב, לא עצר את העתירה הראשונה שהוגשה היום לבג"ץ בעניין הפוליו. את העתירה הגישה עמותת "איזון חוזר", המתנגדת באופן עקרוני לשורה של חיסונים. בית המשפט העליון הורה למדינה להגיב לעתירה עד יום חמישי הקרוב, ולנמק מדוע אין להוציא צו מניעה כנגד מבצע החיסון. בדף הפייסבוק של העמותה מציגים בימים האחרונים תמונה של פעוטה שקיבלה את החיסון ומאז היא סובלת לכאורה מסימני פריחה.

במשרד הבריאות ממשיכים לנהל קרב בלימה נגד ההתנגדות לחיסון כפי שבאה לידי ביטוי ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות בפרט, המלווה בדיס-אינפורמציה בהרבה מהמקרים. "גלובס" חשף לפני כשבוע כי הנהלת המשרד שכרה חברת ייעוץ שמלווה את המשרד בתחום ההסברה ברשתות החברתיות. כמה רופאים ועובדים נוספים מטעם המשרד כותבים ומגיבים באתרים שונים, גם כאלה שמזוהים עם המתנגדים הגדולים לחיסון.

באופן אירוני, דווקא ביומו הראשון של מבצע החיסונים הארצי, נודע כי מרפאות טיפות החלב בעיר תל-אביב, השייכות באופן יוצא דופן לרשות המקומית ולא למשרד הבריאות או לקופות החולים, יצאו לחופשה מרוכזת. בהנהלת המשרד הבהירו ל"גלובס" כי פרופ' גמזו פנה הבוקר למנכ"ל עיריית תל-אביב ברגע שנודע לו הסיפור, והפציר בו לפתוח לאלתר את המרפאות. על-פי ההנהלה, 10 מתוך 14 מרפאות טיפת חלב בעיר נפתחו במהלך היום.

במשרד הבריאות מבהירים כי החיסון באמצעות הנגיף החי-מוחלש הופסק באמצע העשור הקודם רק לאחר שמחלת הפוליו נעלמה מישראל. משעה שהנגיף נצפה בכמה מקומות שונים בארץ, גם ארגון הבריאות העולמי האיץ במשרד הבריאות לפתוח במבצע חיסונים כדי למגר את ההתפשטות של הנגיף.

"בישראל הופיע נגיף פוליו פראי, אשר עלול לגרום לשיתוק ואף למוות", הזהירו היום במשרד. "הסיכון מהמחלה הוא אמיתי ומוחשי ולא צפוי להיעלם אם הילדים לא יחוסנו. מטרת החיסון למנוע נשאות ותחלואה בפוליו", הוסיפו.