חרף העלייה בשימוש בכרטיסי אשראי: רווחי כאל נחתכו ב-40%

כאל: החברה הגדילה השנה את היקף התשלומים לבנקים, וכמו כן הוצאות התפעול זינקו בכ-30%

חברת כרטיסי האשראי כאל, מקבוצת דיסקונט והבנק הבינלאומי , פרסמה היום (ב') דוחות חלשים לרבעון השני. מהדוחות עולה כי למרות שחלה עלייה של כ-6% בהיקף השימוש בכרטיסי האשראי של החברה, רווחיה נחתכו בכ-40% לעומת הרבעון המקביל. בסיכום המחצית הראשונה של השנה עמד הרווח על 67 מיליון שקל - שחיקה של 38% לעומת התקופה המקבילה.

כאל, בניהולו של דורון ספיר, הרוויחה 34 מיליון שקל בלבד ברבעון השני, לעומת 58 מיליון שקל ברבעון המקביל. בכאל מסבירים כי הצניחה ברווח נבעה משני גורמים מרכזיים: ראשית, החברה הגדילה השנה את היקף התשלומים לבנקים, שהם בעלי השליטה שלה, בעקבות חוזה חדש שחתמה עמם. היקף התשלומים עמד ברבעון על 52 מיליון שקל, לעומת 40 מיליון שקל ברבעון המקביל.

שנית, הוצאות התפעול של החברה זינקו בכ-30% ל-102 מיליון שקל. בכאל מסבירים כי הזינוק בהוצאות נבע מכך שברבעון המקביל ההוצאות היו נמוכות באופן חריג, בשל הכנסות חד פעמיות שקיזזו חלק משמעותי מההוצאות. ואולם גם אם מנטרלים את שני הגורמים הללו, הרי שתוצאות החברה אינן מזהירות.

בשורה העליונה, ניכרת מגמת צמיחה - היקף השימוש בכרטיסי אשראי עלה כאמור ברבעון השני בכ-6% ל-13.8 מיליארד שקל. ואולם חרף העלייה בשימוש בכרטיסי אשראי, הכנסות החברה רשמו ירידה קלה, של 1% בקירוב, ל-269 מיליון שקל. בין היתר, השחיקה בהכנסות נובעת מהירידה בעמלה הצולבת.

כדי לשפר את הרווחיות, בוצע בכאל קיצוץ חד בהוצאות השיווק והמכירות, שעמדו על 43 מיליון שקל - ירידה של 23% לעומת הרבעון המקביל. ואולם ספק אם בענף שבו השיווק הוא חלק כה אינטגרלי, תוכל החברה להמשיך ולשמור לאורך זמן על הוצאות שיווק נמוכות מבלי להיפגע מכך.

ניקוי אורוות בכמות הכרטיסים

עוד נציין, כי נבלמה הירידה באשראי שהחברה מעניקה ללקוחותיה. היקף האשראי של הלקוחות עמד בסוף יוני על 1.9 מיליארד שקל - עלייה קלה של 0.6% מתחילת השנה. הריבית הממוצעת שכאל גובה מלקוחותיה עומדת על 11.6%. מדובר בירידה בריבית מתחילת השנה (אז עמדה הריבית הממוצעת על 12.2%), הנובעת מירידת ריבית בנק ישראל. עם זאת, עדיין מדובר בריבית גבוהה למדי - נדגיש כי מדובר בריבית ממוצעת, כך שיש לא מעט לקוחות שמשלמים ריביות גבוהות יותר מ-11.6%.

עוד נציין כי מהדוחות עולה שבכאל ביצעו ניקוי אורוות בנתוני הכרטיסים של החברה, ובוצעה העברה גדולה של כרטיסים המוגדרים לא-פעילים. כמות הכרטיסים הלא-פעילים גדלה מתחילת השנה ב-60 אלף - ל-415 אלף כרטיסים. כתוצאה מכך שיעור הכרטיסים הפעילים של החברה עומד כעת על 80%, לעומת 82% בסוף 2012.

התוצאות של כאל
 התוצאות של כאל