סקר המועצה לצרכנות: 65% מהצרכנים משווים מראש מחירי מזון

38.5% מהצרכנים מחליטים היכן לערוך את קניותיהם עפ"י פרסומות, 21% גולשים באתרי השוואת מחירים, ו-16% בודקים באתרי האינטרנט של הרשתות

נסו לחשוב על הפעם האחרונה בה יצאתם לערוך קניית מצרכי מזון: האם פניתם מראש למקום קבוע - או התלבטתם בין כמה? האם השוויתם מחירים בטרם יצאתם למסע הקניות - או שבחרתם במקום הקנייה על פי שיקולים אחרים?

על-פי סקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות לרגל חצי שנה לפרויקט סמ"ל (סיירת המועצה לצרכנות), כ-65% מהנשאלים עורכים השוואת מחירים טרם הקנייה. 38.5% מחליטים היכן לערוך את קניותיהם על-פי פרסומות בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה; 21% גולשים באתרי השוואת מחירים; ו-16% בודקים באתרי האינטרנט של הרשתות.

השיקול המשמעותי ביותר בבחירת מקום הקנייה הוא המחיר: כמחצית מהצרכנים מיקמו אותו בראש סדר העדיפויות - גידול של-20% ביחס לתוצאות סקר דומה בשנה שעברה. 57.4% מהנשאלים ציינו כי הם מרגישים שיש כיום יותר אפשרויות השוואת מחירים טרם הקנייה.

כמה ירחיק הצרכן לכת עבור הקנייה הביתית? כ-41% מהצרכנים עורכים את קניותיהם בסופרמרקט במרחק של עד 2 ק"מ ממקום מגוריהם. כ-53% נוסעים למרחק של עד 3 ק"מ.

באזור השרון הרגישות למחיר נמוכה יותר, ועל כן הם גם נוסעים פחות וקונים ליד הבית: רק 40% ציינו כי הדבר העיקרי עבורם הוא המחיר המוזל - ו-49% מתושבי האזור נוסעים פחות-2 ק"מ לביצוע רכישת מזון. מי שקונה יותר ליד הבית הם מבוגרים (מעל גיל 55), בעלי הכנסה נמוכה (שאינם מצוידים תמיד ברכב), דתיים וחרדים ונשים.

במועצה מזכירים כי בדיקה מיוחדת שערכו לאחרונה הסיירות, תחת הכותרת "מרחק קטן, כסף גדול", הראתה כי הסטת מקום הקנייה למרחק של לעתים מאות מטרים יכולה לחסוך אלפי שקלים בשנה.

76% מהצרכנים, מדגישים במועצה, ענו בסקר כי הם מעוניינים לקבל באופן קבוע תוצאות השוואת מחירים. במועצה משיקים לשם כך שירות חדש של השוואת מחירים שבועית למייל, על-פי האזור הנבחר. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 משיבים, גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה.

צריכת מוצרים בפיקוח - אלפי שקלים חיסכון

בדיקה נוספת שערכה המועצה לצרכנות בימים אלה מעלה כי משפחה ממוצעת שתעבור לצרוך מוצרים בפיקוח, במקום לצרוך מוצרים שאינם בפיקוח, תוכל לחסוך כ-1,900 שקל לשנה. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, החיסכון השנתי למשק כולו ממעבר שכזה הינו כ-1.85 מיליון שקל.

סיירת המועצה לצרכנות (סמ"ל), הכוללת 56 סיירים פעילים, החלה לפעול בחודש פברואר 2013. הסיירים יוצאים מדי שבוע לבדוק כ-160 נקודות שיווק (סופרמרקטים ומינימרקטים בכל רחבי הארץ), וסוקרות בסך-הכול כ-360 נקודות שיווק שונות - ב-77 ערים שנבדקות בעקביות, מדימונה בדרום ועד קריית שמונה שבצפון.

סל המוצרים שנבדק מדי שבוע מכיל כ-40 פריטים: 20 פריטים קבועים, השאר משתנים מעת לעת. כמו כן בוצעו בדיקות מיוחדות: בדיקת חופי רחצה, עליית המע"מ, הפרשי המחיר באותה העיר ("מרחק קטן, כסף גדול") ועוד.

נדבך נוסף בפעילות סמ"ל - כזה הנוצר מתוך חסך בפיקוח הולם ומקיף - היא בדיקת עוולות, איתור נקודות פגיעה בצרכנים ודיווח עליהן לבתי העסק הרלוונטיים. במועצה לצרכנות מדגישים כי מרבית בתי העסק נענו לפניית סמ"ל ושינו את השילוט הפוגעני, כשהתגלה.

לדברי עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, "בתקציב צנוע ובכוח-אדם מקצועי ומסור, מספקת המועצה לציבור הצרכנים שירותים שונים בערך של מיליונים רבים של שקלים בשנה. השוואות המחירים של סיירת המועצה לצרכנות מצליחות כבר לאחר תקופה קצרה לחסוך לצרכן הישראלי כסף רב ומקלות עליו בהתמודדות עם יוקר המחיה.

"המידע ההשוואתי שמוגש לציבור מסייע לו לקבל את החלטות הקנייה שלו בצורה נבונה יותר, עוד בטרם יציאתו מהבית ולבחור את החנות בה משתלם יותר לערוך את קניותיו - מה שמשפיע גם על רשתות השיווק במדיניות התימחור שלהן".

קניות
 קניות