נוסעי ספרים: פרויקט ספריות בתחנות האוטובוסים מגיע לפתח תקווה

הפרויקט המתרחב של ספריות בתחנות אוטובוסים, של קבוצת האמנות ארט אספיונאז', הגיע השבוע לפתח תקווה ■ קרן מור, מחברות הקבוצה: "זה גם סוג של ערבות הדדית וגם פינוי של ספריות ביתיות, במקום גריסה"

ישנם רעיונות, שמרגע שהועלו והוצאו אל הפועל, קצת קשה להבין איך לא חשבו עליהם קודם. כזה הוא הפרויקט המתרחב שלספריות בתחנות אוטובוסים, כאשר השבוע הגיע תורה של שכונת אם המושבות מפתח תקווה.

את הרעיון הגתה קבוצת האמנות ארט אספיונאז'. בקבוצה חברים 6 - השחקנים קרן מור ומנשה נוי, האמן דניאל שושן, שמכיר את נוי מתקופת מלחמת לבנון הראשונה, וכן האדריכלים שרון יאבו-איילון ועמית מטלון והמהנדסת לולה בן-אלון, שמכירים כולם מהטכניון, שם מרצה שושן.

הרעיון של הקבוצה הוא לבנות מנגנון שמפעיל את הציבור. כך התייצבו לפני שנה וחצי 100 זוגות בתל-אביב בשמלות כלה (כן, גם הגברים) במיצג שנקרא "הכנסת כלה", ובהזדמנות אחרת הוצע לאנשים לקנות קוביות קטנות ולהרכיב עליהן מילים משירי המשורר הימי ביניימי אבן-קאדם, כחלק ממיצג של 8,000 קוביות במוזיאון תל-אביב.

מתחבר לחשיבה הירוקה

רעיון הספריות בתחנות האוטובוס החל גם הוא כמיזם אמנותי שנועד להפעיל אנשים, אבל הגיע רחוק יותר ממופע חד-פעמי.

יאבו-איילון: "יותר מעניין אותנו המנגנון שמולבש על מערכת קיימת, של האוטובוסים, ויוצר שינוי אצל המשתמשים. כשאנו רגילים שתחנת אוטובוס משמשת לדבר אחד ופתאום היא הופכת לספרייה, ואחרי זמן אתה שואל למה לא תמיד היה ככה - ספרים בתחנה".

ההתחלה הייתה בתחנות אוטובוס בשכונת נווה שאנן שבחיפה, שם הוצבו מדפי ספרים באופן פיראטי. "לאחר תקופת הרצה קצרה, שבה הקפדנו מידי שבוע להניח ספרים על המדפים, הבחנו בשינוי. ספרים שנעלמו, חזרו ובנוסף הופיעו חדשים", מספר נוי.

עם הזמן גם הספרים בתחנות קיבלו אפיונים - באזור החרדי בשכונה היו על המדפים בעיקר ספרי קודש וליד הטכניון הופיעו תזות, ספרות מדע וחומרי לימוד.

מור: "בהתחלה זה היה ניסוי ולאט לאט הפך לביקוש. נוצרו ספריות בתחנות אוטובוס, כשהקהל לוקח, מחזיר, גונב או מביא חדש. זה גם סוג של ערבות הדדית וגם שימוש טוב בספרים - פינוי של ספריות ביתיות, במקום גריסה".

ההצלחה החיפאית של המיזם, הביאה אותו לרעננה, כפר סבא ובקרוב גם שכונת הדר שבחיפה תתכבד בתחנות אוטובוס חובבות ספרות.

השבוע, כאמור, הגיע הפרויקט לפתח-תקווה. מנכ"ל העירייה, אבי בן חמו, מספר שזה החל כשאחד מתושבי העיר קרא על המיזם ויצר קשר עם העיריה, שהחליטה, מצידה, לאמץ את הפרויקט.

בן חמו: "קידמנו את זה בהיבט התקציבי וכן בהתקשרות עם הגורמים הרלוונטיים, עם יאבו-איילון ומור. מאוד התחברנו לזה. התחלנו בפיילוט של 10 תחנות מתוך סך של 260 תחנות בעיר".

- מה עלות ביצוע היוזמה מבחינתכם?

"עד עכשיו זה עלה לנו כ-40 אלף שקל. אם והפיילוט הזה יצליח, ונרחיב את זה לכל תחנה בעיר, מדובר כבר בתקציב של מיליון שקל".

בן חמו מדבר על כך שליוזמה יש גם יתרונות נוספים: "היא מתחברת לתפיסת העולם שלי, המאוד ירוקה. במקום שאנשים יזרקו ספרים לפח האשפה, הם ישימו אותם שם בתחנות. המיזם ישפר גם את מצב הרוח של התושבים. במקום לשבת במכונית, אנשים יבואו לתחנה, יקראו ספר בזמן ההמתנה לאוטובוס ולכן יהיו פחות עצבניים".

- יש דרך לדאוג שאנשים יחזירו את הספרים?

"אין פה מנגנון בקרה. אנשים ייקחו ויחזירו בזמנם החופשי. שואלים מה יקרה אם יגנבו? אז יגנבו קצת".