עיריית ת"א פיצתה מחזיק בקרקע בפארק דרום ב-4 מיליון שקל

בבקשה שהגישה העירייה לבית המשפט ב-2009 נדרש המחזיק בקרקע למסור את החזקה בקרקע לפי הליך פינוי מזורז, וזאת ללא מתן פיצויים

לאחר שנים ארוכות של התדיינות בבתי משפט הגיעו עיריית תל-אביב-יפו ומחזיק בקרקע בפארק דרום לפשרה, שלפיה יקבל האחרון פיצוי בגובה מיליוני שקלים.

ב-2009, לצורך המשך הפיתוח בפארק דרום בתל-אביב, הגישו העירייה והוועדה המקומית של תל-אביב-יפו דרישה לפינוי של מחזיק בקרקע ברחוב שתולים, בטענה כי הפינוי דחוף.

בבקשה שהגישה העירייה לבית המשפט נדרש המחזיק בקרקע למסור את החזקה בקרקע לפי הליך פינוי מזורז, וזאת ללא מתן פיצויים. בגין השטח הנוסף, נטען כי עליו לשלם דמי שימוש בקרקע.

עורכי הדין צבי שוב וגלית קיט-טלמור, שייצגו את המחזיק בקרקע, טענו בתשובתם לבית המשפט כי ההליך שננקט אינו מתאים, מאחר שלא קיימת דחיפות כלשהי בפינוי הקרקע, בין היתר כיוון שפינוי השטח לא יועיל למימוש מטרת ההפקעה.

עוד נטען כי הליך הפינוי הוגש כ-3 שנים לאחר שנשלחו הודעות ההפקעה ללקוחות ועשרות שנים לאחר שאושרה התוכנית, דבר המלמד על היעדר דחיפות במימוש התוכנית.

בהתאם לכך, טענו מייצגי המחזיק בקרקע כי יש להעביר את הדיון בתביעה לפסים אזרחיים רגילים, שבהם ידונו הצדדים הן בשאלת טיב הזכויות של המחזיק ומשך ההחזקה במקרקעין, שהתעוררה מחלוקת לגביהם, והן בשאלת הפיצוי המגיע למחזיק בגין ההפקעה והפינוי.

עוד נטען כי ההליך שננקט אינו מתאים, מאחר שלמחזיק יש גם 5 יחידות דיור ששולמה לגביהן ארנונה במשך עשרות שנים, וכי גם מטעם זה אין לפנות את המחזיק ללא הענקת פיצוי בגין דיור חלוף כתנאי לביצוע הפינוי וההפקעה.

4 שנים אחרי התביעה

לאחר שהתקיימו דיונים בבית המשפט ופגישות בהמלצת בית המשפט, הצדדים ניהלו משא-ומתן ממושך ביניהם, ובימים אלה, כ-4 שנים לאחר שהוגשה התביעה, הושלמו התחייבויות הצדדים על-פי הסכם הפשרה ביניהם, שנחתם לפני כחצי שנה ואושר על-ידי בית המשפט.

על-פי הסכם הפשרה, המחזיק פינה את שטח המקרקעין שהוחזק על-ידו במשך עשרות שנים, ובתמורה לכך שילמה לו העירייה פיצוי כספי בגובה כ-4 מיליון שקל.

עו"ד צבי שוב התייחס להסכם ואמר: "מדינת ישראל חייבת ליצור קריטריונים ברורים לגבי פיצויים שניתנים למחזיקים בקרקע שמבקשים לפנותם. זה לא ייתכן שהעיריות יפעלו בשיטת 'מצליח' ויפלו בין המחזיקים".

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה: "מדובר בשטח של 18 דונם ששייך למפעל בלוקים שקיים כבר משנות ה-60, שטח ציבורי שהעירייה הפקיעה על מנת להרחיב את פארק דרום. בית המשפט המליץ להגיע לפשרה שלפיה השטח יפונה לטובת הציבור, בתמורה לפיצוי של כ-4 מיליון שקל, סכום נמוך מאוד ביחס לגודל השטח העצום.

"מקרה זה שונה מהפולשים לפארק דרום שהקימו במהלך השנים האחרונות מבנים ובתים זמניים באופן פיראטי וללא כל אישור, בשטחים ציבוריים שעמדו ריקים. העירייה הוציאה צווי פינוי לפולשים".