אלמנת עמנואל שפר: בנק קרדיט סוויס ניצל אותו וגרם לו נזקים

תובעת את הבנק ואת נציגיו בארץ ב-663 אלף שקל, בטענה כי ביצעו פעולות השקעה עתירות-סיכון בחשבונו של מאמן הכדורגל האגדי - ללא הרשאה

עמנואל שפר ז"ל נחשב לאחד מאבות הכדורגל המקצועני בישראל. שפר עלה לישראל כניצול שואה, הקים כאן דור שלם של שחקני כדורגל ומאמנים והוביל את נבחרת ישראל בכדורגל לגדול הישגיו של הספורט הישראלי בזירה הבינלאומית - השתתפות באליפות העולם בכדורגל במקסיקו 1970.

שפר, שנפטר בדצמבר האחרון בגיל 88, החזיק במשך עשרות שנים חשבון השקעות בבנק השוויצרי קרדיט סוויס, שפועל בארץ באמצעות חברת קרדיט סוויס שירותים פיננסיים.

אתמול (ד') הגישה אלמנתו, שושנה שפר, לבית המשפט השלום בתל-אביב תביעה בסך כ-663 אלף שקל נגד קרדיט סוויס ונגד נציגיו בארץ. זאת, בטענה כי "הבנק ניצל את חוסר הבנתו של שפר בניהול השקעות ופיננסים ולאורך תקופה ארוכה, ועשה בחשבון של שפר כבשלו וגרם לו נזקים כבדים".

לטענת האלמנה, ההתנהלות הזו של הבנק כלפי שפר התרחשה ביתר שאת מאז 1997, אז לקה שפר באירוע מוחי, והבנק ניצל באופן ציני את מצבו הבריאותי ואת הפגיעה ביכולתו הקוגניטיבית.

לטענת האלמנה, הבנק חרג מהמנדט המוגבל שנתן לו שפר לנהוג בכספו בשמרנות יתרה, "כלשונו של שפר, כשם שיש לנהוג בכספי יתומים ואלמנות", זאת למען ישמשו את שפר ורעייתו בערוב ימיהם.

רכישה ללא הרשאה

האלמנה טוענת בתביעה כי הבנק נהג בכספי שפר ברשלנות לאורך שנים רבות, אך לדבריה, לאור היקף החריגה ומשיקולי תשלום אגרה בגין סכום התביעה, היא ממקדת את תביעתה אך ורק בנזקים "חמורים במיוחד וזועקים לשמיים", שנגרמו לשפר בגין פעולות ומחדלים שאירעו בשלהי אוגוסט 2008.

באמצעות עו"ד אפרת כוכבא-וייס ממשרד א. שפר ושות', טוענת האלמנה כי באותה תקופה סירב קרדיט סוויס לקיים הוראה מפורשת וברורה של עמנואל שפר למכור ב-22 באוגוסט 2008 שלושה ניירות ערך עתירי-סיכון שנרכשו על-ידו בחשבון ההשקעות.

"ההוראה תועדה על-ידי הבנק, אך הוא ניסה להכחיש אותה וסירב לאורך זמן להעביר את ההעתק ללקוח", נטען בתביעה.

לפי התביעה, מחדל חמור נוסף שביצע הבנק בחשבון של שפר ללא הרשאתו היה רכישה של נייר ערך עתיר-סיכון נוסף שביצע הבנק ב-25 באוגוסט 2008, על דעת עצמו ובניגוד מוחלט להוראות שניתנו לו.

"חריגה מכל היגיון"

לפי התביעה, מחדליו ומעשיו החמורים של הבנק נודעו לשפר רק ב-5 במארס 2009, כאשר הגיעו שלושה מבניו, שהיו מיופי-כוח בחשבונו, לפגישה במשרדי הבנק בציריך, ושם גילו את פעולות הבנק בחשבון.

"הפעם הועיל הבנק לבצע את ההוראה ללא עיכוב ומכר את שלושת ניירות הערך עתירי-הסיכון. ברם, במועד המכירה כבר ירד שערם של ניירות הערך בשיעור ניכר בהשוואה לשערם, ולשפר נגרמו נזקים כבדים בשל כך", טוענת התובעת.

לדברי האלמנה, חרף מחדליו החמורים והמתועדים סירב הבנק לאורך תקופה ארוכה להודות בכשל בביצוע ההוראות של שפר ואף שלל את זכותו לקבל את מסמכי החשבון. "זאת, תוך שהבנק מעלה טענות עובדתיות ומשפטיות חסרות שחר ומבקש לתמוך את טענותיו המופרכות ב'הוראות' וב'דינים' מקפחים הנהוגים לשיטתו בשוויץ - הוראות ודינים החורגים מכל קנה-מידה של היגיון והגינות, ואשר יסודם בהגנה הנרחבת שמספקות למערכת הבנקאית בשוויץ הרשויות שם".

טרם הוגש כתב הגנה.