משובבת נפש: רג'ינה ספקטור המיסה את הקהל הישראלי

רג'ינה ספקטור שבה והמיסה את הקהל הישראלי, בזכות יכולתה הנדירה להגיד את האמירות הכי פצועות עם חיוך וקריצה

היא פשוט נפלאה. מעבר לכישרון העצום, למילים והלחנים ולשירה הנהדרת, ספקטור היא מהאמנים הנדירים שאישיותם הכובשת ממיסה ומציפה מיידית את הלב. היו בהופעתה אמש רגעים מרטיטים וכמה בינוניים, אבל היא שבה והוכיחה באופן הכי מספק שאפשר, עד כמה היא פרפורמרית מופלאה. המקום הכי מתגמל לחוות אותה הוא בהופעה, הרבה יותר מאשר בהקלטות. ספקטור כה טבעית, מלבבת וקורנת טוב, ועוד לפני שעלתה לבמה אלפי אוהדיה שמילאו את קיסריה הרעיפו כלפיה חום מוצדק לחלוטין. היא הרבתה להודות לקהל באותה לבביות שבה הגישה את שיריה, ואפילו זיכתה אותנו בשירה ללא ליווי של "הליכה לקיסריה".

היהודייה האמריקאית ילידת ברה"מ גם ביצעה שיר נפלא ברוסית, ודואט מרגש עם בעלה, שגם היה המופע הפותח שלה. להבדיל מביקורה הקודם אצלנו, שבו ליוותה עצמה בפסנתר וגיטרה, הפעם נתמכה בהרכב לא שגרתי שכלל מתופף, קלידן, ואת הצ'לן הישראלי יועד ניר. הם היו מצוינים, ועדיין ספקטור הרטיטה את קיסריה בדיוק בזכות אותה אינטימיות בלתי אמצעית שלפני שש שנים הותירה במועדון הבארבי, מול כרבע מכמות האנשים שהיו אתמול, את התחושה שהיינו מתים שתהיה חברה שלנו. תחושה שהתעצמה אמש. כששכחה את המילים של להיטה "ברדיו" ואמרה שזה קרה מרוב התרגשות, הקהל השלים אותה, והמקהלה שלו ליוותה אותה נאמנה, בשירה ובמחיאות כפיים קצביות, ברבים מהשירים האחרים. היא אמרה ש"זה המקום הכי עתיק שבו שרתי עד היום", וספקטור בת ה-33 היא מהאמנים הזרים הצעירים היחידים שמילאו את קיסריה עד היום. מעבר להתפתחות אלבומיה לאזורים יותר נגישים מסחרית, ומעבר לחיבוק החם שקיבלה מהרדיו הישראלי, היא אכן בורכה בנוכחות מבטלת מחיצות, משובבת נפש ומעוררת השראה. וסביר שבביקורה הבא תמלא בקלות לפחות פעמיים קיסריה. במחצית הראשונה של ההופעה חסרו לי במינון החומרים רגעים של הגות וקדרות, והיה נדמה שעיקר הדגש הפעם הוא על גוד-טיים שניזון מהגיוון והעושר הסגנוניים והססגוניים בשיריה, ומיכולתה להגיד את האמירות הכי פצועות עם חיוך וקריצה.

אבל אז באו המחווה לחנה סנש, והדואט המרגש עם בעלה והשיר הרוסי. ואז גם הגיע הרגע הכי טעון, כששרה את "בלדה על פוליטיקאי", כשבקהל שמונה שורות מתחתיה ישב והאזין לכתב האישום החריף הזה, כנגד פוליטיקאים גברים מלאי תאוות כוח ושררה, ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק. הוא הגיע להופעה עם אחת מבנותיו ואשתו הנוכחית. כשנכנס והתיישב הקהל ממש לא קיבל אותו בחום. ברק יכול מבחינות רבות לשמש כתובת מייצגת לשירה החכם, שמתריע כנגד מזגם ונמהרותם של אנשים שחורצים חיים ומוות של אחרים. אבל יש גם משהו מעורר הערכה באחד האנשים הכי חזקים במזרח הקרוב, כמובן פסנתרן חובב, שמצטרף לערב משפחתי במופע של אמנית ילידת העולם השני, אזרחית העולם הראשון, שכולה מתפקעת מחמלה ומאהבת אדם מדבקות. מעניין איזה רושם הותירה באהוד ברק ההופעה הזו. נדמה שבקרב כל שאר הנוכחים השמחים, נרשמה הסכמה כללית על כך שספקטור הופכת את העולם לעשיר ובעיקר למואר יותר.