האטה: קמעונאים בארה"ב מדווחים על תוצאות חלשות במחצית 2013

שוק החזרה לבית-ספר הצטמצם ב-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

למרות שכמה אינדיקטורים כלכליים הצביעו על שיפור באמון הצרכנים בארה"ב, נתוני הקופות של הקמעונאים עדיין לא מראים התאוששות דומה. בשבוע האחרון שורה של קמעונאים כמו טרגט, אברקרומבי אנד פיץ', kohl's ואחרים דיווחו על תוצאות חלשות והביעו חשש מהמשך היחלשות במחצית השנייה של השנה.

התחזיות האלה מדאיגות, בהתחשב בעובדה שהמחצית השנייה כוללת את שוק הקניות לקראת החזרה לבית-הספר ואת הקניות לחגים. עם הרשתות שדיווחו על ירידה בתנועה בחנויות ניתן למנות גם את וולמארט, מייסי'ס ואמריקן איגל. מי שדווקא דיווחו על שיפור הן רשתות ה"עשה זאת בעצמך", שרשמו עלייה של 10% במכירות.

אנליסט בדויטשה בנק, מייק ברגר, טוען כי יש התאוששות, אך הצרכנים משקיעים יותר בקניות של "מוצרים קשיחים" כמו מכוניות וטלוויזיות במקום במוצרי צריכה ואופנה. ברגר הוסיף כי נמשכת התחזקות של רשתות דיסקאונט בכל התחומים: "אם יש הצעת ערך, הצרכנים יודעים לזהות ולמשש אותה".

עם הסיבות להאטה בחנויות ניתן למנות את העלייה במחיר הדלק, ייקור של 2% במיסי הביטוח הלאומי בארה"ב ועלייה בריבית המשכנתאות.

רשת הכלבו מייסי'ס, שדיווחה על ירידה במכירות של 1% ברבעון השני, מתכננת לבצע פעילות שיווקית אינטנסיבית. בכיר ברשת מסר כי "התוכניות שלנו לסתיו משקפות את הרצון שלנו להגדיל את התנועה אך הן גם מתחשבות באקלים הכלכלי. אנחנו מגבירים את הווליום הפרסומי, אך גם שמים דגש רב על הצעת ערך לצרכנים".

מייקל ג'פריס, מנכ"ל אברקרומבי אנד פיץ', מסר כי החברה רשמה ירידה של 11% במכירות בחנות זהות בארה"ב, וצניחה של 33% ברווחים ברבעון השני. לדבריו, "אנחנו עובדים על שורה של מהלכים שיווקיים שמטרתם לייצר תנועה. חלק מהם יהיו קמפיינים קלאסיים, ואחרים יהיו פעילויות דיגיטל, אבל המטרה היא זהה - לייצר תנועה בחנויות".

גם שוק החזרה לבית-הספר, הכולל מוצרי כתיבה וספרי לימוד לא מבשר על התאוששות. השוק השנה נאמד ב-72.5 מיליארד דולר - ירידה של 13% לעומת נתוני 2012.

אחת הסיבות לירידה היא שהקמעונאים החלו במבצעים מוקדם מאוד השנה, ומרבית הצרכנים ניצלו זאת לטובת הצטיידות במחירים נמוכים יחסית.

גורם בשוק הסביר כי "קנייה מוקדמת היא סממן לצרכנים ערניים שמחפשים הזדמנויות. התופעה מראה על שוק מוטה מחיר שבו הצרכנים מתנהלים בתקציב מוגבל".