רק לא אגרטל או קערה: המתנה המועדפת לחג - גיפט קארד

אם אתם מארחים בערב ראש השנה, יש סבירות גבוהה שתקבלו מהאורחים כלי לבית - גם אם תעדיפו כרטיס מתנה ■ סקר פאנלס עבור "גלובס" מגלה כמה אנחנו משקיעים במתנות, כמה רצים להחליף אותן וכמה פשוט מעבירים אותן הלאה

באחד מהפרקים של הסדרה "מה זה השטויות האלה" שוברת עדי אשכנזי את הראש בחיפוש אחר מתנה למכרים לרגל החג. "אז איך מוצאים משהו ב-70 שקל שהוא גם פרקטי גם יפה וגם ישדר את הסלידה שאתה מרגיש לאנשים האלה?", היא תוהה. באחד המונולוגים היא מנסה להיות זו שתצעק כי המלך הוא (אולי) עירום: "למה מביאים לחג דברים שלא צריך? בשביל מה כל הקערות והענפים האלה? למה לא מביאים דברים שבאמת יעזרו? מה רע בשתי שישיות מים, חבילת נייר טואלט ואקונומיקה?"

מסכימים איתה? או שבכל זאת תעדיפו גם השנה לקבל קערה לסלט?

החופש הגדול כבר מאחורינו, ועוד לפני שהתאוששנו מהוצאות החופשה והחזרה לבית-הספר, נותר שבוע בלבד לצאת למירוץ הקניות לחגים, החל ממוצרי מזון ועד מתנות.

רוב הצרכנים יעדיפו להביא למכריהם כמתנת חג קערה, אגרטל, סט מגבות וכל מה שנכנס תחת קטגוריית כלי הבית, אולם מה יעדיפו אותם צרכנים לקבל בעצמם מהמכרים? מסתבר שדווקא לא כלי בית אלא כרטיס מתנה (גיפט קארד), שיאפשר להם לבחור את המתנה לעצמם - כך עולה מסקר שביצע עבור "גלובס" מכון המחקר פאנלס.

הסקר בוצע ב-23-26 באוגוסט ובחן את הרגלי רכישת המתנות לקראת החגים בקרב למעלה מ-400 מרואיינים בגילאים 18 ומעלה.

איזו מתנה תעדיפו לקנות למארחים?

אם אתם מארחים, סביר להניח שתקבלו מהאורחים שלכם איזשהו חפץ לבית - כך לפי כמעט 40% מהנשאלים, שמעדיפים לפי הסקר להביא כלי בית. 22% מעדיפים להביא בקבוק יין (נתון שבלט בעיקר בקרב בעלי הכנסה הגבוהה מהממוצע), 15% מעדיפים להגיע עם זר פרחים או עם עציץ חגיגי, 5.5% מעדיפים להביא שוקולד, 2% מעדיפים להתמקד במוצרי טיפוח, וכ-4% לא נוהגים להביא מתנות כלל.

רק 7.5% בוחרים להביא למכרים כמתנת חג גיפט קארד - יכול להיות משום שזו מתנה שלא "עושה רושם", כשאינה כוללת אריזת מרשרשת או מוקפדת שתביע היטב שלא באתם בידיים ריקות.

מדוע זה מוזר? משום שבעוד שזו אינה מתנה בולטת בקרב נותני המתנות, זו המתנה שצוינה ראשונה בסקר כמועדפת ביותר מהצד השני של המתרס - כלומר כמקבל המתנה.

מה הייתם מעדיפים לקבל כמתנה?

כאמור, החופש לבחור הוא הקו המנחה מבחינת מקבלי המתנה. במילים אחרות, נראה כי רבים לא סומכים על החמות או הגיסה שתדע לקלוע בול לטעמם: 34% מעדיפים לקבל גיפט קארד כמתנה לחג, 16% השיבו כי מעדיפים לקבל כלי בית לחג, שיעור זהה מעדיפים לקבל בקבוק יין, 6.5% מעדיפים לקבל זר פרחים או עציץ, 6% ישמחו לקבל שוקולד, 5% יעדיפו לקבל פריט אופנה או ביגוד, וכ-4% יעדיפו לקבל מוצר טיפוח.

בחנויות וברשתות יודעים לספר על תנועה אופיינית לתקופת החגים: אחרי ששוקע גל הקונים וההיסטריה האופיינית בימים שלפני החג, מגיע גל המחליפים. אז מה באמת עושים עם המתנה שמקבלים? כמעט 50% משתמשים בה, אבל שיעור דומה השיבו כי הדבר תלוי במתנה. 3.5% בלבד כבר הצהירו כי יחליפו אותה, וכ-4% ממחזרים ומעבירים את המתנה הלאה בהזדמנות אחרת.

30%: הוצאה של 250-500 שקל

שאלת המתנות מתחילה להסתעף כשחושבים על מעגל מקבלי המתנות האישי של כל אחד ואחת מאיתנו - האם מביאים רק למארחים? קונים לכל הילדים במשפחה המורחבת? מביאים מתנה לבוס? לשכנה שמשקה את העציצים כשאתם בחו"ל?

כמובן שחוץ מכאב הראש נכנס פה שיקול של תקציב. בדקנו בכמה מוערכת הוצאת החג על מתנות בלבד: כ-30% סבורים כי התקציב הכולל שלהם על מתנות החג ינוע בין 250 שקל ל-500 שקל. כ-20% סבורים כי טווח התקציב למתנות יהיה 500-1,000 שקל. כ-20% נוספים מעריכים כי ישקיעו 100-250 שקל על מתנות החג. כ-8% מעריכים כי יוציאו יותר מ-1,000 שקל, ושיעור דומה השיבו כי ישקיעו עד 100 שקל בלבד.

כמה משקיעים במתנה לקרובים?

הנשאלים בסקר התבקשו להעריך כמה הם מוציאים בדרך-כלל עבור כל בן משפחה שהם קונים לו מתנה (ילדים, הורים, אחים).

כ-40% מוציאים על כל אחד מהקרובים 50-100 שקל, כ-30% מוציאים 100-200 שקל לכל מתנה, כ-12% השיבו כי יתקצבו כל מתנה בסכום של עד 50 שקל, כ-8% העריכו סכום הגבוה מ-200 שקל לכל אחד.

גובה ההכנסה משפיע כמובן על תקציב המתנה: בעלי הכנסה ממוצעת ומעלה הם אלה שנוהגים להוציא כ-100-200 שקל למתנה, ובעלי הכנסה נמוכה מעריכים את ההוצאה לכל מתנה ב-50-100 שקל.

כמעט 60% קונים ברשתות

החנויות כבר ערוכות עם שורה של מבצעים והוזלות, עמדת עטיפת המתנות מאוישת בכוח-אדם נוסף, ואינספור רעיונות למתנות מחכים לקונים.

מי יהיו בתי העסק שייהנו מתנועת הקונים? מתשובות המשתתפים בסקר לשאלה היכן הם קונים את מתנות החג עולה כי כ-56% בוחרים לעשות זאת ברשתות הגדולות.

כ-29% מעדיפים את החנויות הפרטיות, כ-3% השיבו שהם מוצאים את מבוקשם באינטרנט, ויש גם יצירתיים, גם אם בודדים מאוד: 2% השיבו כי הם מכינים מתנות לבד.

לטובת המחליפים: מה מחייבות תקנות ביטול עסקה?

1. שמרו אריזות: אל תפתחו את אריזת המוצר או הסירו תוויות. שמרו את פתקי ההחלפה.

2. ביגוד והנעלה: אם תווית הבגד לא הוסרה, ניתן לבטל את העסקה בטווח של שני ימי עסקים. החלפת מוצר בטווח של 14 ימים.

3. אופן ההחזר: במקרה של ביטול עסקה (החזר כספי), אופן החזרת התשלום תלוי באופן התשלום על המתנה: בתשלום עם תווי שי או שובר מתנה לא מוחזר כסף אלא זיכוי בלבד (שתנאיו מוגבלים בדומה לתשלום באמצעות תווי השי). עבור החזר על מוצר ששולם במזומן אתם זכאים להחזר במזומן (או בצ'ק מזומן). עבור תשלום בכרטיס אשראי - אם החשבון חויב בפועל, ייעשה החזר במזומן; אם לא, החזר יבוצע לבעל כרטיס האשראי.

4. למה אין החזר כספי? מוצרים שלא ניתן לקבל עבורם החזר אלא זיכוי להחלפה בלבד: ספרים, תיקים וארנקים, הלבשה תחתונה ומוצרי מזון.

קיבלתם תלושי שי? הכירו את הסייגים

תלושי החג של המעבידים מחולקים בימים אלה, ורבים משתמשים בהם כאמצעי תשלום עבור מתנות החגים. במועצה לצרכנות וב"אמון הציבור" נתקלים בלא מעט תלונות של לקוחות מאוכזבים שלא מצליחים לממש את התווים כרצונם.

מה צריך לדעת?

1. לא במבצעים: בחנויות רבות לא מכבדים את התלושים בקנייה הכוללת מבצעים או הוזלות שאופייניות בתקופה זו של השנה - ברשתות אופנה עם מכירות סוף עונה ובחנויות כלי הבית עם מבצעים עבור מתנות. רשתות בודדות לא מחריגות את השימוש בתווי שי גם במבצעים בהן הרשת גולף.

2. אין צבירת נקודות: חברי מועדון לא צוברים את הטבות המועדון בתשלום בתווי שי.

3. הגבלת מימוש: חלק מהרשתות מגבילות את שווי המימוש של הקנייה בתווים. אם בכוונתכם לממש את התווים בקניות ברשתות מזון, שימו לב שברשתות המוזלות (שופרסל דיל או מגה בול) מכבדים 90% מערך התו. ברשתות העירוניות התווים מכובדים במלואם.

4. מספר סידורי: אם קיבלתם את תווי השי ככרטיס מגנטי - מומלץ לשמור את המספר הסידורי באמצעותו ניתן לחסום כרטיס שאבד ולקבל חלופי.

5. עד מתי? אם אין בכוונתם להשתמש בתווים בקרוב - סמנו לכם ביומן את מועד התפוגה שלהם.

6. מי מכבד? תווי שי מנייר מכובדים גם ברשתות ובחנויות פרטיות שלא מצויות בהסכם רשמי עם מנפיקי התו - אפשר לבדוק זאת בנקודות המכירה.

7. הנחות על התווים: דרך מרבית מועדוני הצרכנות ניתן לרכוש תווי שי ב-15%-25%.

מתנה
 מתנה