רכוש נטוש

מבחינת היועצים, ההחלטה לדחות ההכרעה באי.די.בי ב-3 חודשים הייתה יום חג

לאחרונה פורסמו בתקשורת כתבות המספרות על דעיכתה המבהילה של העיר דטרויט, שבעבר נחשבה לאחד מסמלי העושר של ארה"ב, בזכות תעשיית הרכב המפוארת שצמחה בה. דטרויט של היום היא עיר פושטת רגל, המתאפיינת בעזובה והתפוררות: רבים מתושביה נטשו אותה, הפשע משתולל בה, שכונות מגורים רבות בעיר מוזנחות וריקות מאדם וכך גם בנייני ציבור וגורדי שחקים שנבנו במרכזה.

הסיפור העצוב הזה יכול לשמש גם מטאפורה לא רעה למצבה הנוכחי של אי.די.בי אחזקות , שבעבר חלשה על הקונצרן הגדול והמצליח בישראל, וכיום היא חברה חדלת פירעון. הדוחות הכספיים שפרסמה החברה השבוע, בצל דיון נוסף בביהמ"ש שעסק בעתיד השליטה בה, חשפו תמונה עגומה: אי.די.בי אחזקות הפכה לרכוש נטוש - חברת מטה שמנהליה הבכירים מתמקדים זה יותר משנה במלחמת הישרדות, ושעדת יועצים, מומחים ועורכי דין נוגסים בכל פה בקופתה המצומקת.

הדוחות הכספיים הללו יודעים לספר גם שלמעט מהלכים עסקיים הכרוכים באותה הישרדות - ניסיונות למכור את מניות השליטה בכלל ביטוח ולמזג בין חברות ההשקעה כור ודסק"ש - לא בוצע בשנה האחרונה כל מהלך עסקי משמעותי באי.די.בי. מי שהייתה חברה שבעבר סומנה כמועמדת לקחת חלק בכמעט כל עסקה גדולה במשק.

אי.די.בי, שבימי הזוהר שלה (וגם קצת לאחר מכן) חילקה מיליארדי שקלים כדיבידנדים לבעלי המניות, נסחרת כיום בשווי זניח של 300 מיליון שקל - ירידה של 95% מהשיא. חובותיה לנושים עומדים על כ-2 מיליארד שלה, וזהו גם בקירוב היקף הגירעון שלה בהון העצמי. הכסף שנותר בקופתה מסתכם ב-176 מיליון שקל בלבד, ואוזל במהירות.

אין זה סוד כי בעבר, וזה לא היה כל כך מזמן, שיחרו בכירי המשק, ובפרט יוצאי השירות הציבורי, אחר משרה ניהולית באחת מחברות הקונצרן, לאור תנאי העסקה נדיבים להפליא וההערכה הרבה לה זכה נוחי דנקנר במגזר העסקי. בדרך זו, הפכה אי.די.בי מספר חסר תקדים של מנהלים שכירים למיליונרים כבדים, גם אם הללו לא תמיד הצליחו להצדיק את האמון שניתן בהם.

השבוע - בצל האפשרות הממשית להעברת שליטה בקונצרן והתביעות שיגיעו בעקבותיה - התגבר זרם נטישת הבכירים שבהם הקיף את עצמו דנקנר. אייל סולגניק ושוני אלבק, לשעבר שניים מבכירי רשות ני"ע שהלכו אחר הכסף הגדול, הודיעו על התפטרותם, ונראה שהם לא האחרונים לעשות זאת.

750 שקל לשעת עבודה

למרות זאת, לא יהיה זה מדויק לגמרי לקבוע שאי.די.בי לא ביצעה כל השקעה מהותית בשנה האחרונה. מהדוחות הכספיים שפורסמו השבוע עולה כי הקבוצה שילמה לא פחות מ-22 מיליון שקל ליועצים מטעמה ומטעם מחזיקי איגרות החוב שלה - עורכי דין, נאמנים, יועצים כלכליים ועוד, הגובים 500 שקל, 750 שקל, ואף יותר עבור שעת עבודה אחת.

בניגוד לבעלי המניות המוכים של אי.די.בי ומחזיקי האג"ח שלה, שצפויים בכל תרחיש של הסדר חוב לאבד חלק נכבד מכספם, עבור היועצים הללו ההשקעה באי.די.בי היא משתלמת במיוחד וגם נטולת כל סיכון. מבחינתם, החלטת השופט אורנשטיין - מתן ארכה של לפחות שלושה חודשים עד ההכרעה בשאלה מי ישלוט בקונצרן - הייתה יום של חג שהקדים את חגי תשרי.