ועדת המדרוג באינטרנט מתפרקת? וואלה, זאפ גרופ ו-nrg פורשים

וואלה הסיר את כלי המדידה מאתריו, אך הוא מחויב כספית כלפי הוועדה וינסה להגיע עמה להסדר ■ ועדת המדרוג: הדבר לא מעיד על מצב או עתיד הוועדה

אתר וואלה יצטרך להגיע בהקדם להסדר כספי מול ועדת המדרוג להרגלי הגלישה באינטרנט על התחייבויותיו הכספיות, ולא הוא ייאלץ לשלם כ-30 אלף שקל מדי חודש עד תום ההסכם במאי 2014 או להסתכן בתביעה משפטית - זו הייתה רוח הדברים בדיון אתמול (ג') של הוועד המנהל של ועדת המדרוג. זאת, לאחר הודעתה הדרמטית אתמול של וואלה, בניהולו של אילן ישועה, על כך שהסירה את כלי המדידה מהאתרים השונים בקבוצה, בהם אתר הבית, אתר יד2, אתר וואלה שופס ואחרים.

בוואלה טענו כי הם נקטו צעד זה בעקבות חוסר שביעות-הרצון מהשפעת פעילות הוועדה על עוגת הפרסום הדיגיטלי, אך המהלך בא גם בעקבות צעדיו של אתר מאקו מבית קשת בימים האחרונים. האתר החליט לצאת בקמפיין פרסומי ולהדגיש את נתוני הגלישה מהמובייל שפרסמה באחרונה הוועדה ולהציג את עצמו כמוביל, על אף שהנתונים אינם מלאים ומוטים בצורה כזו או אחרת.

בוואלה אמנם הסירו את כלי המדידה מהאתרים השונים בקבוצה, אך באתר הישראלי המוביל מודעים גם להשלכות. וואלה אינו יכול לפרוש באופן חד-צדדי, זאת מכיוון שהוא מחויב בחוזה ארוך-טווח ומחויב לשלם עבור חברותו בוועדה כ-30 אלף שקל מדי חודש. בוואלה מאמינים כי יגיעו להסדר מול הוועדה על הפסקת התשלומים, אך עלולים גם להסתכן בצעדים משפטיים.

צעדים כאלה, אגב, צפויים להתנהל בימים אלה מול אתר nrg מבית "מעריב". זאת, בעקבות פיגור משמעותי בתשלומים של האתר לוועדה ובקשתו לצאת מהמדידה לאור חוסר יכולתו לעמוד בהם. בוועד המנהל של הוועדה החליטו באופן מיידי לחסום את הגישה של אנשי האתר לנתוני הוועדה ומתכוונים, כאמור, לנקוט צעדים משפטיים בעקבות הפיגור בתשלומים.

מי שהקדימה את וואלה כבר לפני מספר חודשים, כפי שנחשף אז ב"גלובס", היא זאפ גרופ, שכוללת אתרים מובילים כמו דפי זהב וזאפ השוואת מחירים. זאפ גרופ הודיעה זה מכבר על כוונתה לפרוש מהוועדה, לאור ההוצאות הכספיות הכבדות וחוסר הרלוונטיות של נתוניה לאופי של פעילותה בשוק. בזאפ גרופ מסבירים כי לפי ייעוץ משפטי שקיבלו הם יכולים לפרוש בסוף השנה הקרובה, על אף שגם הם מחויבים בחוזה.

יציאתם של קבוצת וואלה, זאפ גרופ ואתר nrg מוועדת המדרוג באינטרנט תהווה מכה משמעותית לפעילות השוטפת של הוועדה - לא רק בגלל שהיא תערער על הרלוונטיות של תפקיד הוועדה בקידום הפרסום הדיגיטלי בישראל, אלא גם במובן הפשוט של המדידה. כיצד ניתן יהיה לפרסם דירוג של האתרים הישראליים המובילים, כששישה מ-20 האתרים הגדולים לא נמדדים כלל?

בוועדת המדרוג מסבירים כי הם מאמינים שוואלה, כמו גם חברים אחרים, יעמדו בסופו של דבר בהתחייבויותיהם הכספיות. במקביל, ינסו בוועדה לפנות לחברת גמיוז, המספקת את נתוני המדידה, ולהפחית את התשלום שהיא מחויבת לה בעקבות הפרישות הצפויות.

מנכ"ל ועדת המדרוג באינטרנט, גל תורג'מן, מסר בתגובה כי "החיבור בין שלושת המקרים איננו נכון. וואלה פורש מסיבותיו, זאפ גרופ עדיין חברים בוועדה, ואתר nrg נמצא בקשיים כלכליים. לכן המקרים האלה לא מעידים על מצבה או עתידה של הוועדה, ואין פה מגמה או מסקנה שניתן להסיק".

מדרוג
 מדרוג