ועדת המדרוג תחשוף שיניים?

בוועדה צריכים לטפל משפטית בכל אחד מהאתרים שפורשים ממנה

1. לקח הרבה זמן עד שאילן ישועה השתכנע להצטרף לוועדת המדרוג, אי-שם ביוני 2011. אבל הרומן של המנכ"ל הכול-יכול באתר הישראלי המוביל עם ועדת המדרוג לא החזיק מעמד הרבה זמן.

וואלה, וגם ynet שמזנב אחריו, לא מרוצים מזה זמן ממדידת הגלישה באינטרנט. לטענתם, היא מספקת בעיקר נתונים על כמות גולשים - ולא מדברת במטבע הפרסומי של התחום, כמו הקלקות על באנרים, חשיפות או איסוף לידים.

כשמסתכלים על השורה התחתונה, כל אחד מהאתרים משלם כ-30 אלף שקל בחודש - ומקבל בתמורה כלי שלא מספק לו יותר הכנסות מפרסום דיגיטלי.

הפרשה האחרונה עם מאקו ופרסום נתוני הגלישה מהמובייל הייתה הענף שאיפשר לישועה לרדת מהאילן שעליו הוא ניצב כדי לפרוש מהוועדה. הוא אמנם התעצבן על הפרסום המוטה של מאקו, אך באתר הבהירו כי נתוני הוועדה לא נותנים תוצאות בהתאם לצפוי. אבל הוא לא חידש דבר.

באתרים אחרים אומרים את אותם הדברים כבר תקופה ארוכה, אבל אף אחד מהם לא שבר את הכלים ופרש בטריקת דלת דרמטית כמוהו. "זה מאוד הזוי שמוביל שוק פורש ככה. אתה מדמיין את אבי ניר עושה את זה לוועדת המדרוג בטלוויזיה?", אמר אתמול (ג') בכיר בשוק האינטרנט בהקשר של ישועה.

2. אתר וואלה משחק משחק כפול. מצד אחד הוא דאג לפמפם בתקופה האחרונה שנתוני המדידה לא רלוונטיים עבורו, אך כמעט מדי חודש מאז שיצאה הוועדה לדרך, דאגו באתר להדגיש באוזני עיתונאי התחום שהנה, הם עקפו את ynet בגלישה בגילאי 18 ומעלה, בתחום החדשות וכו'.

אז אם הוועדה לא מספקת את הסחורה, למה לטרוח ולהדגיש את פרסום נתוניה?

3. ועדת המדרוג צריכה עכשיו לחזק את מעמדה ולחשוף את שיניה.

העובדה שמאקו צפצפה על החוקים והשיקה קמפיין פרסומי שנתוניו מוטים, ויצאה מכך עם חצי נזיפה ותו לא, מראה שאין דין ואין דיין בוועדה.

פיגור התשלומים של nrg, הפרישה המיידית של וואלה והעזיבה המתוכננת של זאפ גרופ בסוף השנה, אמורים כולם להתפרש משפטית כהפרת חוזים חתומים שתוקפם אמור לפוג במאי 2015.

אם יידרש, בוועדה צריכים לטפל באופן משפטי בכל אחד ואחד מהאתרים האלה, כדי להראות שיש לה באמת שיניים, כי אחרת אבני הדומינו ימשיכו ליפול ולמוטט את הקרקע שעליה ניצבת הוועדה.

זאת, כמובן, לצד קידום מקצועי והחדרת רלוונטיות לנתוני המדידה כדי להצדיק את קיומה השוטף.