בשל השחיקה ברווחי תעודות הסל: קסם מעלה דמי הניהול

קסם, חברת תעודות הסל הגדולה בענף, דיווחה אתמול כי בתחילת 2014 בכוונתה להעלות בין היתר את דמי ניהול בתעודות הסל על מדדי ת"א 25 ות"א 100 מ-0% ל-0.1%

מה עומד מאחורי ההודעה של קסם, חברת תעודות הסל הגדולה בענף, שדיווחה אתמול (א') כי בתחילת 2014 בכוונתה להעלות בין היתר את דמי ניהול בתעודות הסל על מדדי ת"א 25 ות"א 100 מ-0% ל-0.1%? הסבר לכך נמצא בדוחות החברה האם אקסלנס, וכן בדוחות מיטב דש, ששולט בשחקנית השנייה בגודלה בענף, תכלית.

במחצית הראשונה של 2013 תרמה קסם 31 מיליון שקל לרווחי אקסלנס, המהווים 44% משורת הרווח של בית ההשקעות. בתקופה המקבילה אשתקד רווחי חברת תעודות הסל היו גבוהים יותר, ותרמו 48% לשורת הרווח. המתחרה תכלית תרמה פחות לרווח הכולל של מיטב דש (13 מיליון שקל, 16% מרווחי בית ההשקעות), כששם נרשמה ירידה חדה של 35% ברווחי חברת תעודת הסל לעומת המחצית המקבילה.

במילים אחרות, העלאת דמי הניהול בתעודות הסל על ת"א 25 ו-100 (וכן בתעודות על מדדי תל-בונד תשואות, צמודות וצמודות יתר), נובעת מכך שאחרי תקופה ארוכה של צמיחה מתמשכת בהכנסות וברווח, גם תוצאות תעודות הסל - שבחלק מבתי ההשקעות מוגדרות כמנוע צמיחה - מתחילות להישחק.

הסיבה לכך היא התקנה שלפיה הגופים המוסדיים לא יוכלו לגבות מהלקוחות כפל דמי ניהול בתעודות סל, וכן הירידה ברווחיות מתעודות הג'מבו והמט"ח. כל אלה מסתכמים יחד בפגיעה של כ-20 מיליון שקל בשנה ברווחי החברות בענף, שמנהל כיום כ-88 מיליארד שקל.

הדרך הקלה ביותר לפצות על השחיקה היא באמצעות העלאת דמי הניהול האפסיים. ארבעת השחקנים בתעשיית תעודות הסל מנהלים היום כ-15 מיליארד שקל בתעודות על ת"א 25 ות"א 100 (4.3 מיליארד שקל ו-10.6 מיליארד שקל בהתאמה), המהווים כ-17% מכלל נכסי הענף. העלאה של 0.1% בדמי הניהול בתעודות אלה, לצד העלאה בתעודות על מדדי התל בונד שהוזכרו לעיל, מסתכמת ברווח שנתי של כ-20 מיליון שקל.

העלאה מדודה ומחושבת היטב

נזכיר, כי דמי הניהול בתעודות הללו עומדים בכל הענף על 0% כבר קרוב לעשור. ואולם, כניסתם של מתחרים חדשים לענף, שפעם היו בו שמונה שחקנים והיום מספרם נחתך לחצי - הופכת את הקרקע להרבה יותר נוחה להעלאת דמי הניהול.

בנוסף, מדובר על העלאה מדודה ומחושבת היטב, משום שגם אם אחד המתחרים יבחר שלא ליישר קו עם קסם (ההערכות הן שהסיכוי לכך קלוש), עלויות המעבר של מכירת התעודה ורכישת חדשה (כ-0.5%) הופכות את הפעולה ללא משתלמת ללקוח.

תעודות סל
 תעודות סל