בנט ניסה למנות את מקורבו אייל גבאי ליו"ר מכון היצוא

מנהלי המכון בחרו ברמזי גבאי לכהונה שנייה כיו"ר למרות כוונת שר הכלכלה למנות את מקורבו

בחירתו אתמול (ב') של רמזי גבאי לכהונה שנייה בתפקיד יו"ר מכון היצוא הותירה טעם חמוץ בהתאחדות התעשיינים, במכון היצוא ובלשכת שר הכלכלה, נפתלי בנט. בכירים שהיו מקורבים להליך הבחירה של גבאי דיווחו על "דרמה פוליטית" שליוותה אותו מאחורי הקלעים בעקבות ניסיון של בנט למנות לתפקיד את מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, אייל גבאי, שגם שימש כיו"ר צוות המו"מ הקואליציוני של הבית היהודי.

במועצת המנהלים של מכון היצוא מיוצגים משרד הכלכלה, התאחדות התעשיינים, חברת העובדים והמוסדיים, והיא הגוף שבסמכותו לבחור את היו"ר. גבאי נבחר לפני כשנתיים לתפקיד ואתמול המועצה נתבקשה לבחור בו לכהונה נוספת בת שנתיים.

לדברי בכירים המקורבים לנושא, באחרונה התבשר בנט על סיום כהונתו של גבאי, ובשיחה עם נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, הביע עניין למנות לתפקיד את אייל גבאי. מכאן, הגרסאות סותרות: מקורבים לבנט טענו היום, כי "זה היה מהלך מתואם ומשותף של בנט עם צביקה אורן, אלא שאורן התקשה להעביר אותו אצלו בבית בעקבות התנגדויות, והסיפור נסגר. בנט מאוד מעוניין במינוי אייל גבאי כי מדובר באיש ראוי".

אלא שבכיר בהתאחדות התעשיינים טוען אחרת. "לא היה תיאום לגבי המועמד. הדבר היחיד שסוכם בין אורן לבנט היה שההצבעה על מינוי היו"ר לשנתיים הבאות תידחה לעוד כחודש, כדי לאפשר את כינוס האסיפה הכללית של מכון היצוא, לבחור מועצת מנהלים חדשה, ולאחר מכן לאפשר לה לבחור יו"ר". בכיר אחר בהתאחדות טען, כי "אורן תמך לאורך כל הדרך ברמזי גבאי, שכן נשיאות התאחדות התעשיינים כבר הכריעה והמליצה עליו כמועמד מטעמה, כך שהטענה שהוא פעל לבחירת אייל גבאי - לא נכונה".

העניינים הסתבכו מהר: בדיון אתמול, נציגי התעשיינים במועצת המנהלים הודיעו כי הם מבקשים לדחות את ההצבעה בחודש, ולפיכך לא השתתפו בה; נציגי משרד הכלכלה נעדרו מההצבעה והחמישה שתמכו בהמשך כהונתו של רמזי גבאי הם נציגי המוסדיים. למרות שגבאי נבחר לכהונה נוספת, הוא רתח מזעם, ובמקום לחתום את הישיבה בהרמת כוסית חגיגית, הוא מצא את עצמו מברר את פשר המהלך הפוליטי שנעשה מאחורי הקלעים.

"זאת קומדיה של טעויות", טען היום בכיר בהתאחדות התעשיינים: "הייתה אי הבנה. בנט הוא פוליטיקאי חדש, לא כל כך מנוסה. הוא למד מאורן שרמזי גבאי מסיים כהונה של שנתיים וחשב שהתפקיד פנוי, כך שמיהר לשבץ אליו איש שלו. יצא שכולם נפגעו: בנט, שנראה כמי שהוביל מהלך שנועד להשתלט על מכון היצוא וכשל; אורן, שנטען שפעל נגד מועמד של התעשיינים, וגבאי שמתחיל את הכהונה השנייה שלו עם מזג אוויר פוליטי רע".

בכירים שמעורבים במתרחש במכון היצוא אמרו כי "הסיפור עוד רחוק מלהסתיים. נעשים כעת מהלכים שיאפשרו לכנס את האסיפה הכללית, לבקש ממנה לבחור מועצת מנהלים ולאחר מכן לבקש ממנה לבחור יו"ר, ולשנות את התקנון כך שיאפשר לבחור יו"ר ל-4 שנות כהונה".