נשיא רוסיה פוטין: לא שולל תמיכה בתקיפה צבאית בסוריה

(עדכון) - זאת, אם יוכח מעל לכל ספק שמשטר אסד השתמש בנשק כימי ■ סייג את דבריו: כל מתקפה חייבת לעבור את אישור האו"ם ■ ועדיין, רוסיה לא תפסיק למכור נשק ל"ממשלה הלגיטימית" של סוריה ■ ישראל משנה עמדה: מביעה תמיכה בתקיפה בסוריה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא שולל את האפשרות שמוסקבה תתמוך בתקיפה צבאית בסוריה, אם יוכח מעל לכל ספק שמשטר אסד השתמש בנשק כימי. בראיון לערוץ הטלוויזיה הממלכתית ברוסיה סייג פוטין את דבריו והדגיש כי כל מתקפה חייבת לעבור את אישור האו"ם.

הוא הזהיר את המערב מפני "פעולה חד צדדית" בסוריה. פוטין התייחס גם לאספקת הנשק למשטר אסד, ואמר כי רוסיה לא תפסיק למכור נשק ל"ממשלה הלגיטימית" של סוריה, בהתאם לחוזים שעליהם חתמה.

נשיא רוסיה הודה כי מוסקבה כבר שלחה מספר מרכיבים של טילי 300-S מתקדמים לסוריה, אך אמר כי משלוחים נוספים הוקפאו. פוטין רמז כי ייתכן שרוסיה תמכור את הטילים לגורמים אחרים אם מדינות המערב יתקפו בסוריה בלי תמיכה ממועצת הביטחון של האו"ם.

ישראל משנה עמדה: מביעה תמיכה בתקיפה בסוריה

במהפך בעמדה הישראלית, הביע אמש (ג') שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, תמיכה כמעט ישירה ביזמת ממשל אובמה לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד. זו הפעם הראשונה שגורם ישראלי רשמי בכיר תומך בפעולה האמריקאית המתוכננת בסוריה. במקביל, ירדה אתמול היהדות המאורגנת בארה"ב מהגדר וארבעה ארגונים יהודיים הביעו תמיכה במבצע בסוריה, לאחר שבועות של שתיקה, אך הודעותיהם נמנעות מלהדגיש את ישראל.

גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון אמרו ל"גלובס", כי העובדה שישראל והארגונים היהודיים המובילים תומכים עתה במבצע נגד אסד תסייע לבית הלבן בגיוס מחוקקים "מתנודדים", רבים מהם ידידי ישראל, למחנה הגדל והולך של תומכי הפעולה. חלק מידידי ישראל על גבעת הקפיטול הביעו חשש, שפעולה אמריקאית בסוריה עלולה להצית פעולת גמול של חיזבאללה ו/או איראן נגד ישראל. ייתכן שחששות אלה יתפוגגו מעט בעקבות הבעות התמיכה של השגריר ושל היהדות המאורגנת.

כזכור, דרש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משרי הממשלה ביום א' להימנע מדיבורים על נושא זה. כדבריו: "אין מקום להצהרות פרטיות". הוא הסביר, שמדובר במצב "נזיל" ובעניינים רגישים, שיש לטפל בהם "באחריות ובדיסקרטיות". "אני מבקש מכם לא לפעול בלי לגלות התחשבות ואחריות כלפי בעלת בריתנו רק כדי לתפוס רגע של תהילה", אמר רה"מ. "הצהרות (פרטיות) אינן משרתתות את אזרחי מדינת ישראל", הוא אמר.

עתה תמה תקופת השתיקה. בהצהרה בחשבון הטוויטר שלו, שחוברה בהתייעצות עם משרד רה"מ, אם לא בהוראתו, כתב אורן: "ישראל מסכימה עם הנשיא אובמה שהשימוש בנשק כימי הוא 'פעולה נתעבת', שעליה חייב משטר אסד לתת את הדין ושבגינה הוא צריך לשאת ב'תוצאות בינלאומיות'. ישראל אף מסכימה עם הנשיא שהשימוש בנשקים כימיים מקדם הפצת נשקי השמדה המונית ומעודד 'ממשלות שמעדיפות לייצר נשק גרעיני'". (המילים בגרשיים - מתוך התבטאויות של אובמה).

הודעת השגריר מדגישה שמדובר בהודעה של ממשלת ישראל. המסמך משקף דאגה חמורה בירושלים מהשפעתה ההולכת וקטנה של ארה"ב באזור, ובמיוחד מהאפשרות שאיראן תפרש ישיבה בחיבוק ידיים של ממשל אובמה כחולשה מובנית של ארה"ב במאה ה-21.

ההחלטה לפרסם את הודעת השגרירות התקבלה רק לאחר שישראל הבינה שבוושינגטון מתחילה להתגבש תמיכה דו-מפלגתית בפעולה והיא שוב אינה נתפסת כיזמה פרטית של ממשל אובמה. כמה מחוקקים רפובליקאיים בכירים, ובראשם יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, ואריק קנטור, הציר השני במידרג הבכורה של הסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים, הודיעו על תמיכתם במבצע. ישראל לא רצתה להביע תמיכה בפעולה שהיתה זוכה בגיבוי דמוקרטי בלבד.

סלי מרידור, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב, אמר שלשום ל"ניו ייורק טיימס", שישראל צריכה לחלוק עם ארה"ב הערכות, אך לא לתת לה עצות, במיוחד אם הדיון הציבורי בארה"ב יחל לשאת אופי מפלגתי וישמש סלע מחלוקת בין דמוקרטים לרפובליקנים, כפי שקרה לעיתים קרובות בממשלו של ג'ורג' וו. בוש. "למדינה קטנה כישראל, תמיכה דו-מפלגתית היא נכס אסטרטגי", הוא אמר.

הגורמים הפרו-ישראליים אמרו, שאין זה מקרה שהודעת השגריר פורסמה ביום שבו יצאו ארבעה ארגונים יהודיים גדולים בהודעות תמיכה בפעולה בסוריה. הארגונים הם השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון (אייפ"ק), ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, הליגה נגד השמצה (ADL), בהנהגתו של אייב פוקסמן, והקואליציה היהודית הרפובליקנית (RJC).
היהדות הממוסדת עודה חוששת מיצירת זיקה בין יהודי ארה"ב וישראל לבין מעורבות אמריקנית במלחמה נוספת במזה"ת.

הקשר בין ניאו-שמרנים, רבים מהם יהודים, בממשל של הנשיא הקודם, ג'ורג' וו. בוש, לבין הפלישה האמריקנית לעיראק, ב-2003, שהתבססה על מידע מודיעיני כוזב, עודו חרוט בתודעת רבים. הטיב לבטא זאת ד"ר איתמר רבינוביץ', אף הוא שגריר ישראל לשעבר בארה"ב, שאמר שלשום ל"ניו יורק טיימס": "תהיה זו שגיאה להדגיש יותר מדי את האינטרס הישראלי. זה יהיה רע לשראל אם האמריקאי הממוצע יכניס לו לראש, ששוב שולחים את הבחורים להילחם למען ישראל. הם צריכים לצאת להילחם למען אמריקה".

אתמול, לפני פרסום הודעות התמיכה, קיימו בכירים בממשל אובמה שיחת ועידה עם מנהיגים ופעילים יהודיים כדי להסביר להם את עמדת הממשל. סוכנות הידיעות היהודית (JTA), דיווחה שבתום השיחה, לאחר שפקידי הממשל ירדו מהקו, אמרו נציגי ועדת הנשיאים לפעילים של ארגונים יהודים אחרים, שנותרו על הקו, שהודעותיהם אינן צריכות להיות "ממוקדות ישראל".
ולפי סוכנות רויטרס, פעילי הארגונים היהודיים מודים, שארגוניהם רוצים שהשיח הציבורי בארה"ב על סוריה יתמקד בביטחון הלאומי של ארה"ב ולא בשאלה כיצד פעולה נגד אסד תסייע לישראל.

ואכן, ישראל אינה מוזכרת אף לא באחת מהודעות התמיכה של הארגונים. בהודעת התמיכה של אייפ"ק נאמר, בין השאר: "בעלות בריתה של ארה"ב וגם אויבותיה צופות לראות מה יהיו תוצאות ההצבעה החשובה בקונגרס (על אישור ההחלטה). החלטה הרת גורל זו תתקבל כאשר איראן אצה להשגת יכולת גרעינית. אם הקונגרס לא יאשר את הפעולה, יחליש הדבר את אמינותה של ארה"ב במאמציה למנוע הפצת נשקים בלתי קונוונציונליים, וזה מצב שיסכן במידה רבה את ביטחונה של ארה"ב ואת האינטרסים של בעלות בריתה".

והודעתה של ועידת הנשיאים מציינת: "אלה שמבצעים מעשי רצח מופקרים חייבים לדעת שלא יימלטו מעונש... אלה שמחזיקים, או רוצים להשיג, נשקי השמדה המונית, ובמיוחד איראן וחיזבאללה, חייבים לראות שיש מי שייתן את הדין".

הודעות התמיכה של השגרירות בוושינגטון ושל הארגונים היהודים התפרסמו על רקע החלטת הבית הלבן להפעיל אמצעי מוכר ובדוק במאמציו לשכנע מחוקקים בשני בתי הקונגרס, משתי המפלגות, לאשר פעולת עונשין קצובה בזמן נגד משטר אסד בסוריה: צרכי הביטחון של ישראל. המסר של הממשל למחוקקים הוא: הצביעו בעד פעולה בסוריה; היא תסייע להגן על ישראל. אויביה, לרבות איראן וארגון הטרור חיזבאללה, ישאבו עידוד אם הקונגרס לא יאשר את המבצע.