אאוטבריין רוצה להנפיק בוול סטריט לפי 700-800 מיליון דולר

החברה שממליצה על תכנים ברשת שואפת לגייס 100-200 מיליון ד' ■ אאוטבריין נבחרה לסטארט-אפ המבטיח של "גלובס" ב-2011

חברת אאוטבריין (Outbrain) מצטרפת לשורה של סטארט-אפים ישראליים שמתכננים לצאת להנפקה בשנה הבאה. אאוטבריין, שפיתחה מנוע המלצות על תוכן, מתכננת להנפיק בוול סטריט לפי שווי של 700-800 מיליון דולר, כשבכוונתה לגייס 100-200 מיליון דולר. אאוטבריין נבחרה לחברה המבטיחה של "גלובס" בשנת 2011.

על-פי נתוני IVC, אאוטבריין רשמה הכנסות של 45 מיליון דולר ב-2011 ו-80 מיליון דולר ב-2012, כשהשנה היא צפויה לרשום כ-130 מיליון דולר הכנסות. עלייה זו נובעת, בין היתר, משורה של רכישות שביצעה החברה אשר אמורות להעניק לה ערך מוסף בתחום. כך, החברה רכשה ב-2011 את חברת Surphace, ב-2012 את Scribit, שמספקת פתרון לניהול ואחסון תכנים דיגיטליים, ובמארס השנה את Visual Revenue, שמסייעת לעורכי תוכן למטב תכנים ומיקומים באתר.

אאוטבריין, שהוקמה ב-2006 על-ידי ירון גלאי ואורי להב, גייסה עד היום 65 מיליון דולר מהקרנות כרמל ונצ'רס, ג'מיני, גלנרוק, אינדקס ונצ'רס, Lightspeed, רודיום, בית ההשקעות סיגמא (של פרופ' דן גלאי, אביו של ירון גלאי) והאנג'ל זוהר גילון.

אאוטבריין בנתה מנוע המלצות תוכן מבוסס אלגוריתמיקה מתקדמת שמופיע בתחתית ידיעות וכתבות באתרי תוכן שונים בישראל ובעולם. המנוע מופיע בצורת מספר המלצות על כתבות שונות בתוך האתר ומחוצה לו. המנוע ממליץ על כתבות בהתאם לניתוח טעמו של הגולש ולמעשה יכול להשאיר אותו יותר זמן באתר או להפנות אותו לאתר חיצוני.

במקרה של הפנייה לאתר חיצוני, בעל האתר המקורי מתחלק בהכנסות עם אאוטבריין על ההפניה לאתר אחר. אאוטבריין עובדת עם אתרים מובילים בעולם כמו רויטרס, ניו יורק פוסט. בישראל היא עובדת עם אתרי תוכן מובילים כמו וואלה, ynet, גלובס והארץ. יתרה מזאת, היא עובדת גם מול מותגים מסחריים שמבקשים לשווק תוכן שלהם ובכך להניע טראפיק לתוך האתר. ברשימה זו ניתן למצוא את ג'נרל אלקטריק העולמית ואת מי עדן המקומית.

התקפה של האקרים סוריים

רעיון ההנפקה באאוטבריין אינו חדש ובחברה שידרו במשך תקופה כי זה הכיוון המועדף על בכיריה ולא מכירתה. גלאי עצמו מכר בעבר כבר שלוש חברות והאמין שאאוטבריין צריכה להיות שונה ולהיבנות כחברה גדולה. ב-2007 מכר את Quigo ב-360 מיליון דולר ל-AOL. קודם לכן מכר את Ad4ever לחברת Atlas ולפני את חברת NetWorks Web Design. בראיון שהעניק בעבר ציין גלאי כי "הנפקה היא בהחלט אפשרות. זו תוכנית הרבה יותר טובה מאשר לבנות את החברה בשביל מכירה". גלאי, יש לציין, השקיע בעצמו בסטארט-אפים מקומיים והספיק כבר להשתתף בסבבי גיוס של Billguard, Rounds ו-Fooducate, לפי נתוני חברת IVC.

אאוטברייין רשמה גידול מסיבי בהכנסות שלה בשנה האחרונה, זאת על אף צעד דרמטי שנקטה בשלהי 2012, כשהחליטה להיפטר מהפניות לאתרים בעייתיים, שחלקם כוללים תוכן ספאם. צעד זה הביא בטווח הקצר לירידה של 25% בהכנסות, אך אמור להביא בטווח הארוך לאתגר הגדול ביותר של גלאי - יצירת אמינות בקרב הגולשים להמלצות התוכן של אאוטבריין.

בחודש שעבר הרשת של אאוטבריין הפכה ליעד תקיפה של האקרים סוריים, שהצליחו דרך מנוע המלצות התוכן שלה, לפרוץ לאתרים כמו CNN ו"הוושינגטון פוסט", כשהקלקה על המלצות התוכן הפנה גולשים לאתר של "הצבא האלקטרוני הסורי". המהלך החל במייל הונאה (פישינג) שנשלח לכל עובדי אאוטבריין, כשהוא מתחזה להיות מגלאי עצמו. לפחות אחד מהעובדים לחץ על הלינק במייל ואפשר להאקרים דלת כניסה לתוך המערכת של אאוטבריין. הדבר הביא את החברה להשבית את השירות עד שהפירצה תוקנה.

90 אלף אתרים ובלוגים

לפי האתר, הטכנולוגיה של אאוטבריין מוטמעת ב-90 אלף אתרים ובלוגים ומציגה 50 מיליארד המלצות תוכן מדי חודש. כדי ללמוד יותר על גודל ההצלחה של אאוטבריין, אפשר להסתכל על דירוג פלטפורמות הפרסום הפופולריות ביותר בארה"ב של חברת המחקר קומסקור. אאוטבריין ניצבת בגאווה במקום השלישי ועוקפת על הדרך אתרים פופולריים כמו גוגל, פייסבוק, יו-טיוב, אמזון ו-AOL.

על-פי נתוני קומסקור, הפלטפורמה של אאוטבריין נחשפה במהלך יולי ל-192.8 מיליון גולשים ייחודיים בארה"ב עם שיעור חשיפה של 85.6%. נתונים אלה מציבים אותה קרוב-קרוב למקום הראשון, שם נמצאת יאהו עם חשיפה ל-196.5 מיליון גולשים (פער של כ-2% בלבד מאאוטבריין) ושיעור חשיפה של 87.2%. את המקום השני תופסת ShareThis, המפתחת וידג'ט מיוחד באתרים שמאפשר לשתף תכנים לרשתות חברתיות וכלים נוספים.

מתחרה ישראלית גדולה

אף שאאוטבריין נחשבת לשחקנית המובילה בתחום המלצות התוכן, היא לגמרי לא לבד במערכה. אחת המתחרות המרכזיות מגיעה גם היא מהשוק המקומי - חברת Taboola של היזם אדם סינגולדה. עיקר העיסוק של טאבולה אמנם הוא בהמלצות תוכן בווידיאו, אך שתי החברות החליטו באחרונה להיכנס זו לתחומה של זו. כך, אאוטבריין מציעה היום המלצות תוכן גם בווידיאו, בעוד טאבולה מציעה המלצות תוכן טקסטואלי.

מתחרה נוספת של אאוטבריין היא Disqus, שמציעה כלי לניהול טוקבקים. הרעיון של Disqus עובד על כך שכ-40% מהגולשים קוראים טוקבקים ואם הם משקיעים זמן רב בקריאתם, כנראה שהנושא המדובר מעניין אותם וניתן להמליץ להם על תכנים דומים נוספים. מתחרה אחרת היא Reverb מבית המילון הווירטואלי Wordnik, שמאפשרת המלצות תוכן מבוססות הקשרים בין מילים, רעיונות ואנשים.

מועדון המנפיקות

אאוטבריין היא חלק ממועדון מכובד במיוחד של חברות אינטרנט מקומיות שמתקרבות בצעדי ענק להנפקה.

אחת מחברות המועדון היא חברת Wix, שמציעה פלטפורמה נוחה וידידותית ליצירת אתרי אינטרנט, שכבר הגישה תשקיף חסוי לפני הנפקה וצפויה לגייס בהנפקה כ-75 מיליון דולר, מה שמקנה לחברה שווי של כ-400 מיליון דולר.

חברה נוספת שנמצאת כבר זמן מה בדרך להנפקה, ובאחרונה הצהירה כי ב-2014 הצעד צפוי להתממש, היא חברת Matomy, שעוסקת בפתרונות לפרסום דיגיטלי. חברת מטומי שוקלת הנפקה לפי שווי של מעל ל-300 מיליון דולר, כשהיעד נע בין ניו יורק ללונדון.

גם חברת Fiftyone, המציעה פלטפורמה לאתרי מסחר שמאפשרת למכור בקלות את מרכולתם מעבר לים וששינתה לאחרונה את שמה ל-borderfree, מתכוננת להפוך לחברה ציבורית. החברה נפגשה באחרונה עם בנקאי השקעות ועל-פי הערכות, שוקלת להנפיק לפי שווי של 700-800 מיליון דולר.