אובמה: "כשארה"ב תוקפת, לא מדובר בדקירות בסיכה"

בנאום לאומה קרא הנשיא לתת הזדמנות לדיפלומטיה, אך לתת לו אופציה לנקוט פעולה צבאית בסוריה ■ "אמריקה אינה השוטר של העולם"

בנאום לאומה מהבית הלבן, לפנות בוקר (ד'), הכריז נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהוא ייתן הזדמנות לדיפלומטיה במאמץ לפתור את המשבר בסוריה, אך קרא לשני בתי הקונגרס לתת לו אופציה להלום במטרות צבאיות בסוריה אם היזמה הדיפלומטית תיכשל. הוא הצהיר, שבמקרה של פעולת גמול שינקטו סוריה או בעלות בריתה, "ישראל תהיה מסוגלת להגן על עצמה בכוח מכריע, בתמיכה בלתי ניתנת לערעור של ארה"ב".

זה לא היה הנאום שאובמה תיכנן לשאת. שרשרת ההתפתחויות הקדחתניות ב-48 השעות שקדמו לנאום אילצה אותו לשנות את המסר, את הדגשים ואת הנוסח כמה פעמים. הוא קיווה לשכנע את הציבור - והקונגרס - בצורך לנקוט פעולה צבאית קצובת זמן נגד מטרות צבאיות בסוריה, בהקדם האפשרי.

המסר החדש, הבוקר, היה פחות חד-משמעי: כן, הקונגרס עדייין צריך לתת לנשיא אופציה להלום במטרות של משטר אסד, בזמן כלשהו, אם בכלל, אך תחילה יש לתת הזדמנות לדיפלומטיה. צידוק הפעולה הצבאית השתנה אפוא: לא עוד צעד עונשין שישכנע את אסד להימנע משימוש נוסף בנשק כימי, אלא איום משמעותי שיניע אותו לוותר על מאגרי הנשק הכימי שבידי צבאו, כפי שהבטיח אמש שר-החוץ שלו, וואליד מועלם.

בנאומו הקצר, קידם אובמה בברכה, אך ללא התלהבות, את ההצעה שהעלה בתחילת השבוע שר-החוץ הרוסי, סרגי לברוב, שלפיה תימנע ארה"ב מהתקפה ושליט סוריה, בשאר אסד, ימסור את כל מאגרי הנשק הכימי שברשותו לידים בינלאומיות.

"עדיין מוקדם לומר האם ההצעה (הרוסית) תישא פרי, וכל הסכם חייב לכלול (מנגנון) אימות שיוודא שמשטר אסד ממלא את התחייבויותיו", אמר אובמה. "אבל ליזמה הזו יש פוטנציאל להסיר את איום הנשק הכימי ללא שימוש בכוח, בייחוד לאור העובדה שרוסיה היא אחת מבעלות הברית החזקות של אסד".

הוא אמר, כי ביקש משני בתי הקונגרס לדחות את ההצבעות על מתן אישור לפעולה בסוריה, כדי שיוכל למצות את ההזדמנות הדיפלומטית. אבל אובמה טען, כי ארה"ב חייבת להיות מוכנה להלום במשטר אסד אם יתברר שדמשק אינה מתכוונת לממש את התחייבויותיה: "אם לא נפעל, משטר אסד לא ימצא סיבה להפסיק את השימוש בנשקים כימיים. מטרת התקיפה תהיה להרתיע את אסד משימוש בנשקים אלה ולהבהיר שהעולם לא יסבול הפעלתם".

למעשה, לאורך הנאום הילך אובמה על חבל דק: הדגשת דבקותו בפיתרון בדרכי שלום, ובה בעת הבלטת נחישות ההחלטה של ממשלו לפעול בעוצמה נגד משטר אסד אם לא ייוותר על מאגרי הנשק הכימי.

"כאשר רודנים מבצעים מעשי זוועה הם סומכים על כך שהעולם יפנה מבטו עד שהמחזות המבעיתים האלה יימוגו מהזיכרון", אמר הנשיא. "אבל דברים כאלה קורים. את העובדות אי אפשר להכחיש. השאלה עתה היא, מה מוכנות ארה"ב והקהיליה הבינלאומית לעשות בקשר לעובדות אלה. מה שקרה לאנשים אלה (קרבנות ההתקפה הכימית בדמשק), לילדים האלה, אינו רק הפרה של החוק הבינלאומי אלא גם איום על הביטחון שלנו".

במאמץ לשכנע את מאזיניו, שלמה שאירע בסוריה יש השפעה ישירה על ארה"ב אמר אובמה: "אם האיסור על השימוש בכלי נשק כימיים יישחק, לרודנים אחרים לא תהיה שום סיבה לחשוב פעמיים על השגת גזים רעילים ושימוש בהם. לאורך הזמן, כוחותינו ייצטרכו להיערך שוב לקראת אפשרות של לוחמה כימית בזירת הקרב, ולארגוני טרור יהיה קל יותר להשיג נשקים כאלה ולהשתמש בהם נגד אזרחים".

"אם הלחימה תגלוש מעבר לגבולות סוריה, נשקים אלה יאיימו על בעלות ברית שלנו כטורקיה, ירדן וישראל", הוסיף הנשיא. "אם לא נתייצב נגד שימוש בנשקים כימיים, ייתרופפו האיסורים נגד שימוש בסוגים אחרים של נשק להשמדה המונית. בעלת בריתה של סוריה, איראן, שחייבת להחליט האם להתעלם מהחוק הבינלאומי ולפתח נשק גרעיני או לנקוט דרך שוחרת שלום, תשאב עידוד מהתרופפות כזו".

"זה לא העולם שאנו צריכים לקבל", הכריז אובמה. "...לכן, לאחר שיקול קפדני, החלטתי שהאינטרס הלאומי של ארה"ב מחייב אותה להגיב על השימוש שעשה משטר אסד בנשק כימי באמצעות מהלומה צבאית ממוקדת".

אובמה ענה על שאלות שמחוקקים ואזרחים מהשורה הפנו לבית הלבן. לדבריו, כמה מחוקקים אמרו, כי אין טעם לדקור את סוריה בסיכה (רמז להתבטאות של שר-החוץ קרי, שההתקפה על סוריה תהיה "קטנה במידה שלא תיאמן"). הנשיא השיב על כך: "שיהיה ברור. התקפה של צבא ארה"ב אינה דקירות בסיכה. גם התקפה מוגבלת תשלח לאסד מסר ששום אומה אחרת אינה מסוגלת לשלוח".

ואם אסד ובעלי בריתו ינקטו פעולות גמול? תשובת הנשיא: "איננו מתייחסים בזלזול לשום איום, אך למשטר אסד אין היכולת לאיים ברצינות על צבא ארה"ב. כל איום אחר הוא מסוג האיומים שאנו ניצבים לפניהם כל יום (הכוונה כנראה לפעולות טרור, ר.ד.). לאסד ולבעלות בריתו אין שום עניין לחולל הסלמה שתוביל לקיצו. וישראל בעלת בריתנו יכולה להגן על עצמה בכוח מכריע, יחד עם תמיכה בלתי ניתנת לערעור של ארה"ב".

אובמה חזר והדגיש את התנגדותו למלחמות ואמר שהוא מבין שאזרחי ארה"ב עייפו ממעורבותה של ארצם בסכסוכים מעבר לגבולותיה. "כמה אנשים כתבו לי, שאיננו צריכים להיות השוטר של העולם. אני מסכים. ויש לי העדפה עמוקה לפתרונות בדרכי שלום. בשנתיים שחלפו ניסה הממשל לנקוט פעולות דיפלומטיות וסנקציות, אזהרות ומו"מ. ובכל זאת, משטר אסד השתמש בנשק כימי".

לנאום קדמו ההתפתחויות הבאות:

■ שר-החוץ הסורי, וואליד מועלם, הודה, בפעם הראשונה, שסוריה מחזיקה בנשק כימי ושהיא מוכנה למסור אותו ליידים בינלאומיות ולחתום על האמנה הבינלאומית לאיסור השימוש בנשקים כימיים. עד עתה נקטה סוריה במדיניות של עמימות בסוגיה זו.

■ פקיד בכיר בבית הלבן הודיע, שארה"ב תחל לעבוד עם בעלות בריתה באו"ם כדי לבדוק אם התכנית שהעלה שר החוץ הרוסי, סרגי לברוב, היא בת ביצוע. גרעין התכנית: ארה"ב תימנע מפעולה צבאית, וסוריה תתפרק מנשקה הכימי. ההחלטה לפעול במסגרת או"ם התקבלה בעקבות התייעצויות שקיים אובמה עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, וראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון. "הם הסכימו לפעול יחדיו, ולהתייעץ עם רוסיה וסין, כדי לבחון את ההצעה הרוסי", אמר הפקיד הבכיר ל"ניו יורק טיימס".

■ שני בתי הקונגרס החליטו לדחות את ההצבעות על בקשת הנשיא לקבל אישור להתקפה בסוריה כדי ללמוד את ההתפתחויות החדשות. הרקע: בשלב זה לא הצליח הנשיא לגייס תמיכה מספקת בשני הבתים. בבית-הנבחרים ציפתה לאובמה תבוסה בטוחה, וההסתברות שיקבל אור ירוק מהסנט לא היתה גבוהה. הבית הלבן סמך ידו על דחיית ההצבעות.

■ דיון של מועצת הביטחון על סוריה, שעמד להתקיים לפנות בוקר (ד'), בוטל. הרקע לביטול: חילוקי דעות בין אובמה לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, על הצורך לשמור על אופציה צבאית נגד סוריה. פוטין מתנגד לכך.