גמיוז תפחית 50% מתשלום האתרים ומשרדי הפרסום

גלגל הצלה למדידת האינטרנט? ההפחתה בתשלום לא רק תכסה על החלק של וואלה שפרשה, אלא תפחית עוד מהתשלומים השוטפים של חברי ועדת המדרוג

בשבוע שעבר היה נראה כי ועדת המדרוג למדידת הגלישה באינטרנט בישראל עומדת לקראת פירוק, לאחר שמספר אתרים בולטים הודיעו כי הם שוקלים את צעדיהם, אך כעת זורקת חברת גמיוז הפולנית, ספקית נתוני המדידה, גלגל הצלה לשוק הפרסום הדיגיטלי בישראל.

החברה, שזכתה במכרז למדידת אתרי האינטרנט בישראל לפני כ-5 שנים, הודיעה היום (א') כי החליטה להפחית ב-50% את התשלום שאתרי האינטרנט ומשרדי הפרסום צריכים להעביר אליה.

בגמיוז ישראל, המיוצגת על-ידי ארז בהט וחברת Market Watch של אבינועם ברוג, לא נקבו במספרים, אך על-פי ההערכות התשלום הכולל של האתרים ומשרדי הפרסום לפני ההפחתה עומד על 3 מיליון שקל בשנה.

בהט וברוג ניהלו שיחות עם החברה-האם מפולין עוד לפני הודעת הפרישה של וואלה בסוף אוגוסט, אך פנייה רשמית נעשתה רק לאחר הודעת וואלה. זאת, כדי למנוע מצב של משבר בוועדה, מפני שהאתרים ומשרדי הפרסום החברים בה חששו שייאלצו לשאת בעול הכספי של תשלומי וואלה סביב כ-300 אלף שקל בשנה.

כעת, כאמור, תירשם הפחתה בתשלום, שלא רק תכסה על החלק של וואלה שפרשה, אלא תפחית עוד מהתשלומים שממילא נאלצו לשלם מדי חודש האתרים השונים.

"גמיוז נאותו לעשות צעד משמעותי כדי לסייע לענף האינטרנט המקומי", הסביר היום בהט. "החברה סופגת על עצמה הרבה מהתשלום כדי שהמדידה תימשך".

לדבריו, הסיבה לכך נעוצה בפוטנציאל שהחברה רואה בשוק הישראלי. "זו חברה שעובדת ב-30 מדינות, והיא רואה מה קורה בכל המדינות, ולכן בחרה, משיקולי טווח ארוך, לא להגיע למצב שפה לא תהיה מדידה ושהיא תתמוסס. החברה מאמינה בשוק הישראלי ובפוטנציאל שלו", אמר בהט.

לדבריו, נתח האינטרנט מכלל עוגת הפרסום בישראל עומד על 16%, בדומה לנתח בדנמרק, מדינה עם גודל אוכלוסייה דומה לישראל, לפני כניסת גמיוז לשוק הדני. כעת עומד נתח השוק על 28%. "גם אם זה לא יהיה 28% אלא 25%, עדיין יש הרבה מקום לגידול", אומר בהט.

הודעת ההפחתה של גמיוז עשויה אולי להציל את מה שנראה כמו התפרקותה של ועדת המדרוג. זאת לאור הודעת הפרישה של וואלה, ההחלטה של קבוצת "ידיעות אחרונות" שלא לפרסם את נתוני המדידה שלה לחודש אוגוסט שהתפרסמו היום, ועל רקע רצונה של קבוצת זאפ לפרוש מהוועדה וכן החלטת הוועדה להפסיק למדוד את אתר nrg מבית "מעריב" בשל אי-עמידה בתשלומים.

"אני חושב שזה אוסף של משברים זמניים. לא סביר שבכל העולם אתרי אינטרנט מתקיימים בהצלחה, ורק בישראל זה לא קורה", אמר בהט, בהתייחסו לראשונה לדיווחים האחרונים על ועדת המדרוג. "האם וואלה תשנה את החלטתה בעקבות ההפחתה? רק לוואלה הפתרונות. אנחנו לקחנו כבר בחשבון שוואלה בחוץ", הוסיף.

מנכ"ל ועדת המדרוג, גל תורג'מן, אמר היום: "אני מברך על הצעד שנקטה חברת גמיוז ומקווה שזה יסייע לנו להמשיך את פעילות הוועדה".

להערכתו, ייתכן כי nrg תחזור להימדד כעת כשהתשלום מופחת, וסביר שהיא תוכל לעמוד בו, וכן קבוצת דפי זהב, שהודיעה בעבר כי נתוני המדידה לא רלבנטי למודל הכלכלי שעל-פיו היא פועלת.