בנק ישראל: יידרש קיצוץ 14.5 מיליארד ש' ב-2016-2015

(עדכון) - בבנק ישראל אף מדגישים כי אם הממשלה תגדיל את הוצאותיה, יחס החוב לתוצר יעלה בקצב איטי ויגיע ל-71% תמ''ג בשנת 2020

‎‎למרות הגידול בתוצר כתוצאה משינוי שיטת מדידת התמ"ג, שגרם לזינוק בתוצר ובעקבותיו לצניחה ביחס הגירעון וחוב-תוצר - אין מקום לשינויים במדיניות הפיסקאלית בשנים הקרובות, לרבות הפחתת המסים אליה חותר שר האוצר יאיר לפיד. כך מעריך היום (ב') בנק ישראל. ‏

יתרה מזו, לפי הבנק יידרשו עדיין התאמות משמעותיות כדוגמת קיצוצים ו/או העלאות מסים כדי לעמוד בתוואי הגירעון הקבוע בחוק.

בכך הורס הבנק המרכזי את החגיגה שהחלה בימים האחרונים בעקבות השיפור הניכר בנתונים הפיסקאליים, זאת בהמשך לפצצה שהטיל רק אתמול כאשר התריע שוב מפני משבר פיננסי עקב פיצוץ בועת הנדל''ן‎.‎‏

בבנק ישראל מסבירים היום כי ההכנסות ממסים דווקא תואמות את התחזית השנתית. "העובדה שהגירעון מתחילת השנה נמוך ביחס לתוואי (4.65% תמ''ג), היא תוצאה של רמת הוצאות הנמוכה בכ-7 מיליארד שקלים לעומת התקציב, ולא של גאות בהכנסות ממסים", נכתב בהודעה. נציין, כי נתוני בנק ישראל מקבלים חיזוק מתחזית הצמיחה של הלמ''ס המעידה על קיפאון בקצב הצמיחה ובעיקר על הרכב צמיחה לא מעודד.

בבנק ישראל מודים כי השינויים במתודולוגיית החשבונאות הלאומית שהגדילה באופן פרמננטי את התוצר בכ-7% (כ-64 מיליארד שקל) ב-2012, הפחיתו את יחס החוב לתוצר בסוף 2012 מ-73.5% תמ''ג ל-68.4% תמ''ג, אך בד בבד הגדילו את קצב גידול ההוצאה. כך שהממשלה תידרש לקצץ את הוצאותיה בכ-3.5 מיליארד שקל הן ב-2015 והן ב-2016.

אם אכן הדבר יתבצע ולא ייעשו שינויים במיסוי - הגירעון החזוי ב-2014 יעמוד על 3% תמ''ג, זאת "בדיוק בהתאם ליעד הגירעון", נכתב‏‏‎.‎‏ בבנק ישראל אף מדגישים כי אם הממשלה תגדיל את הוצאותיה, יחס החוב לתוצר יעלה בקצב איטי ויגיע ל-71% תמ''ג בשנת 2020, כך שכדי לעמוד ביעדי הגירעון הפוחתים יידרשו העלאות מסים של כ-5.5 מיליארדי שקל בשנת 2015 וכ-9 מיליארד בשנת 2016, "ו/או קיזוז חלק מהגידול בהוצאות המותר על פי הכלל, זאת מעבר להתאמה הדרושה כדי לא לחרוג מתקרת ההוצאה", מסבירים בבנק ישראל‏‎.‎‏

לסיכום, בבנק ישראל סבורים כי כדי לעמוד ביעדי הגירעון הפוחתים עליהם הכריזה הממשלה לשנים הקרובות (2.5% תמ''ג ב-2015 ו-2% תמ''ג ב-2016), בהינתן קצב הצמיחה הצפוי לשנים הקרובות, יצטרכו לבצע התאמות נוספות בצד ההוצאות ו/או בצד ההכנסות, בסך של 14.5 מיליארד שקל בשנים 2015 ו-2016 יחדיו. ‏‏‎‎‏