לא רוצים פיקדונות: עלייה של 10% בכסף המופקד בעו"ש

מדובר בכספים עליהם הלקוח לרוב לא מקבל ריבית ■ הריבית הנמוכה מורידה את המוטיבציה לבצע השקעות בסכומים קטנים ■ העלייה בהיקף העו"ש הגדילה לבנקים את ההכנסות בכ-100 מיליון שקל בתוך שנה וחצי

הציבור הישראלי לא ממהר להשקיע את הכספים העודפים שיש בידיו. מנתוני בנק ישראל עולה כי בשנה וחצי האחרונות חלה עלייה חדה של היקף הכסף ששוכב בחשבונות העו"ש. מהנתונים עולה, כי נכון לסוף חודש יולי היקף הכסף בחשבונות העובר ושב הגיע לשיא של 83.8 מיליארד שקל. מדובר בגידול של 8 מיליארד שקל מתחילת השנה המהווה צמיחה של כ-10%.

אולם, כאמור, מגמה זו לא מאפיינת רק את השנה החולפת, אלא היא החלה כבר בשנת 2012. למעשה, בתחילת שנת 2012 עמד היקף המזומן בעו"ש על 67.8 מיליארד שקל, כך שהוא קפץ בתוך שנה וחצי ב-16 מיליארד שקל - צמיחה של 23%.

המרוויחים המרכזיים ממגמה זו הם הבנקים. הסיבה לכך היא שברובם המוחלט של המקרים הבנק לא משלם ללקוח ריבית על הכספים בעו"ש. מנגד, כספים אלה משמשים את הבנק כמקור למתן אשראי, כך שמדובר בכספים שעליהם גובה הבנק ריבית באשראי אך לא משלם עליהם ריבית כפיקדון. לפי ההערכות, צמיחת העו"ש ב-16 מיליארד שקל מתחילת 2012 אפשרה לבנקים להגדיל את הכנסותיהם בכ-100 מיליון שקל בתוך כשנה וחצי.

ניתן להסביר את הצמיחה בהיקף המזומן בעו"ש בצמיחה של המשק ובאינפלציה שמביאה לעלייה בכמות הכסף, אולם כאשר משווים את הצמיחה בעו"ש לעומת אפיקי השקעה אחרים רואים שמדובר בצמיחה חדה יותר. כך לדוגמה, בעוד שהיקף העו"ש צמח ב-10% מתחילת השנה, היקף ההחזקות במק"מ עלו מתחילת השנה ב-1.8%, היקף ההחזקה באג"ח עלה בכ-5%, ואילו היקף הפיקדונות לטווח ארוך בכלל ירד בכ-3% והיקף תוכניות החיסכון צנח בכ-14.5%. בסך הכול, עלו נכסי הציבור מתחילת השנה בכ-2.3% ל-2.78 טריליון שקל.

גורמים במערכת הבנקאית מעריכים כי העלייה בעו"ש נובעת בשל הריבית הנמוכה במשק העומדת כיום על 1.25% בלבד. הריבית הנמוכה מורידה את המוטיבציה לבצע השקעות בסכומים קטנים וגורמת ללקוחות רבים להשאיר כספים עודפים בחשבון העו"ש. "אם ללקוח יש עשרת אלפים שקל פנויים בחשבון העו"ש, הוא יקבל בעבורם ריבית מצחיקה של כ-50 שקל לשנה. לכן, במצב שכזה עדיף לו להשאיר את הכסף נזיל בחשבון", אומר גורם באחד הבנקים.

ואכן את תמונת הראי של העלייה בכספים בעו"ש ניתן לראות בפיקדונות הבנק: הפיקדונות לטווח קצר נותרו בקיפאון מתחילת השנה, ואילו אלו של הטווח הארוך ירדו בכ-3% ל-103 מיליארד שקל. עוד מעריכים בבנקים, כי ככל שהריבית הנמוכה תימשך - כך מגמת צמיחת כספי העו"ש תמשיך.

למרות שהבנקים מרוויחים ממגמה זו הרי שהם היו מעדיפים שהריבית במשק תהיה גבוהה יותר גם במחיר של ירידה בהיקף הכספים בעו"ש. הסיבה לכך היא שהריבית הנמוכה שוחקת את המרווח הפיננסי של הבנקים ופוגעת בהכנסות המימון שלו. לפי הערכות, כל ירידה של 0.25% בריבית שוחקת את הכנסות הבנקים בכ-500 מיליון שקל. על חלק מהפגיעה זו מפצה העלייה בהיקף הכספים בחשבונות העו"ש.

העלייה בהיקף הכסף שבעו
 העלייה בהיקף הכסף שבעו