העולם החדש של האינטרנט

המיזוג שהוכרז היום בין חברות האינטרנט פריון הציבורית לחטיבת ה-Client Connect של קונדואיט הפרטית, עשה טובה גדולה למי שעקב אחרי האחרונה במשך השנים, ומנסה להבין מה קורה מתחת למכסה המנוע של החברה המצליחה.

כעת נחשפים המספרים של החטיבה המתמזגת של קונודואיט, שמהווה את עיקר העיסוק המסורתי של החברה: רווחיות תפעולית בנטרול הוצאות שונות (Non-GAAP) של 32%, ורווח נקי (Non-GAAP) של 77 מיליון דולר בשנה.

מדוע קונדואיט מתמזגת? לכך יש כמה סיבות. ראשית, כבר יותר משנתיים שהחברה מחפשת דרך שתאפשר לה להתרחק - אסטרטגית ותדמיתית - מתחום סרגלי הכלים, שאמנם הקפיץ אותה בתחילת דרכה, אך כדאיותו בהמשך הדרך אינה ברורה.

המיזוג גם יאפשר לחברה לתגמל את עובדיה באופן מסודר, דבר שניתן לבצע בקלות יחסית בחברה ציבורית, הוא "מסדר" אקזיט למשקיעים, ואמור לספק לחברה המתמזגת מסלול צמיחה עתידי.

בראשית דרכה, קונדואיט נכנסה לשוק בתולי לגמרי. כאשר התקשרה בהסכם שותפות עם גוגל ב-2006, מייסדיה היו כל כך מופתעים מההצלחה, שקיבלו את התנאים שהוכתבו להם, אף שהתברר שאלו הפלו אותה לרעה יחסית לחברות אחרות. "הם אמרו מה שהם רוצים ואנחנו אמרנו 'תודה'", אמר רונן שילה, אחד המייסדים ומנכ"ל החברה בראיון ל"גלובס" לפני כשנתיים. "לימים התברר כי חברות בסדר גודל שלנו מקבלות תנאים הרבה יותר טובים, אבל הודתי על מזלי הטוב".

בהמשך נכנסה החברה גם לשותפות עם בינג של מיקרוסופט ועם גורמים אחרים, והפכה באמצעות מנגנון החיפוש ששילבה בסרגל הכלים שלה לאחת מספקיות הטראפיק הגדולות במנועי החיפוש באינטרנט. אבל כפי שההצלחה הופיעה מהר, גם נקודת פיתול לא איחרה להגיע. גוגל שינתה בשנתיים האחרונות את המדיניות שלה כלפי סרגלי הכלים, מה שהשפיע לרעה על הביצועים בשתי החברות המתמזגות כעת.

המיזוג יהפוך את שתי החברות לגוף חזק בהרבה שיאפשר להן לנצל יתרונות לגודל. הן ישלימו אחת את השנייה בפתרונות שיזרימו גולשים (וכסף) לספקי תכנים באינטרנט, ובהכוונת משתמשים למנועי החיפוש. ועוד נקודה: קונדואיט אומנם מביאה כעת את המאסה, אך נראה כי ביום שאחרי תהייה זו דווקא הנהלת פריון שתוביל את החברה, מה שיכול לספק תקווה גדולה למשקיעים במניותיה.