"גל גוטזגן קיבל 20 מיליון שקל מעיזבון סמי שמעון"

אנג'לה ואלכסנדרה שמעון מבקשות מביהמ"ש להצהיר כי עו"ד גוטזגן אינו רשאי למשוך כספים נוספים מהעיזבון, וכי עליו לממן משכר-הטרחה שקיבל את המשך הטיפול בו ■ לטענתן, קופת העיזבון שימשה אותו למימון הוצאות אישיות מוגזמות

השופט לשעבר, עו"ד גל גוטזגן, קיבל עד כה 20 מיליון שקל במסגרת תפקידו כמנהל העיזבון של איל ההון המנוח סמי שמעון ז"ל, ומבקש לקבל כספים נוספים - כך טוענות אלמנתו ובתו של סמי שמעון, אנג'לה ואלכסנדרה, בתביעה נגד גוטזגן שהגישו היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בתביעה, שהוגשה בדרך של המרצת פתיחה, מבקשות האלמנה והבת מבית המשפט להצהיר כי גוטזגן אינו רשאי למשוך כספים נוספים מחשבון העיזבון מעבר ל-20 מיליוני השקלים שקיבל, וכי עליו לממן מעתה מתוך שכר-הטרחה שקיבל את כל ההוצאות הקשורות להמשך הטיפול בעיזבון. לטענתן, הדבר נקבע בהסכם פשרה שנערך בינן לבין גוטזגן בפברואר 2010.

התביעה שהגישו היום אנג'לה ואלכסנדרה שמעון מהווה המשך לסכסוך משפטי ממושך בינן לבין גוטזגן ולתביעות הדדיות שכבר הוגשו בין הצדדים.

שמעון, מיליארדר ופילנתרופ, נפטר במאי 2009 בעקבות מחלה קשה והותיר אחריו נכסים בסך המוערך ב-1.7 מיליארד שקל. לאחר מותו של שמעון מונה גוטזגן כמנהל עיזבונו, לפי הוראתו של שמעון בצוואתו.

"לפרוץ את התקרה"

לדברי האלמנה והבת, לפי הפשרה אליה הגיעו עם גוטזגן, הוסכם כי גוטזגן יקבל 20 מיליון שקל כשכר-טרחה עבור תפקידו כנאמן, וכי סכום זה יהווה סכום גלובלי, סופי ומוחלט בגין כל הפעולות שיבצע כמנהל העיזבון ללא תלות בטיבן ובהיקפן.

לדבריהן, הן מילאו אחר המוסכם בפשרה, וכבר לפני 3 שנים העבירו לידי גוטזגן 10 מיליון שקל, ו-10 מיליון שקל נוספים הופקדו עבורו בחשבון נאמנות שמנוהל בידי עו"ד יעקב וינרוט.

ואולם, לטענת השתיים, לאחר החתימה על הסכם הפשרה הודיע להן גוטזגן כי "שכר-הטרחה בסכום של 20 מיליון שקל, עליו הסכימו הצדדים, אינו כולל אלא פעולות של הגשת בקשות למתן הוראות ומשלוח מכתבים, כאשר שכר-טרחת עורכי דין אחרים, שאת שירותיהם שכר גוטזגן ואף ישכור לצורך טיפול בענייני העיזבון והנאמנויות, לא ישולם מתוך שכר זה, אלא ייגבה מהעיזבון או מהנאמנויות".

לפי התביעה, בכך מפר גוטזגן את המוסכם בפשרה. "אילו ידעה האלמנה שגוטזגן ינסה 'לפרוץ' את תקרת השכר המופלג שנקבע בפשרה ואושר בפסק דין, היא לא הייתה מסכימה מראש לתשלום סכום אדיר של 20 מיליון שקל, ונראה כי גם גוטזגן הבין זאת ולכן המתין - בכוונת מכוון - לתשלום שכרו, טרם שהעלה דרישות חדשות לתשלום", נטען בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין שי רייכר ואייל יעקבי ממשרד יגאל ארנון ושות'.

מחלקות עסקים ומלונות פאר

לטענת אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, אם לא די בכל האמור, הן קיבלו באחרונה דוח כספי ובו פירוט הפעולות שביצע גוטזגן כמנהל העיזבון, והן "נחרדו לגלות כי קופת העיזבון שימשה את גוטזגן לביצוע תשלומים שונים למקורביו ולידידיו ואף לצורך מימון הוצאות אישיות מוגזמות שלו, ובין היתר, במסגרת טיסות במחלקות עסקים ולינה במלונות פאר, והכול על חשבון התובעות".

התובעות צירפו את עו"ד וינרוט כמשיב פורמלי לתביעה, מכיוון שוינרוט ייצג את גוטזגן במגעים להסכם הפשרה. במקביל מייצג משרדו של וינרוט מעון ליתומים בנתניה שתובע את עיזבון סמי שמעון, בטענה כי טרם מותו התחייב לתרום למעון 7 מיליון דולר, שייועדו לבניית בית יתומים חדש בקריית צאנז בעיר.

תביעות הדדיות

בתחילת החודש הגיש גוטזגן בקשה לבית המשפט לאשר הגשת תביעה נגזרת נגד אנג'לה שמעון ונגד חברת יכין-חק"ל, להחזר הוצאות בסך של כ-6.8 מיליון שקל. בתביעה טוען גוטזגן, בין היתר, כי ב-4 השנים האחרונות הוציאה שמעון, המשמשת כדירקטורית בחברת יכין-חק"ל, מיליוני שקלים מקופתה והשתמשה במשאביה שלא כדין.

גוטזגן מבקש מבית המשפט להורות לה להחזיר את הכספים, וכן להוציא כנגדה צו מניעה קבוע האוסר עליה לעשות שימוש במשאבי החברה.

לדברי גוטזגן, שמעון "משתמשת בלשכה רחבת ידיים, ברכב מנהלים יוקרתי מסוג אאודי, בשירותיהם של עובדי החברה, לרבות רואי חשבון, יועצים משפטיים, שתי מזכירות אישיות ונהג צמוד, על חשבון החברה ומקופתה", והכול לצרכיה הפרטיים.

קודם לכן, ב-24 ביולי 2013 פנתה אלכסנדרה שמעון לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בדרישה להעביר מתפקידו באופן מיידי את גוטזגן מתפקיד מנהל עיזבון אביה, בשל טענות קשות על תפקודו. בבקשה העלתה שמעון טענות קשות כנגד גוטזגן, שעל חלקן היא חזרה גם בתביעה שהגישה היום.

בין היתר טוענת בתו של שמעון כי גוטזגן נמצא במצב של ניגוד עניינים מובהק בין חובתו כמנהל עיזבון לבין כובעו כנאמן, ופועל באופן אגרסיבי ומיותר למימוש נכסי עיזבון, עליהם הוא אמון מתוקף היותו נאמן.

לטענתה, "גוטזגן אימץ תפיסה מעוותת של תפקידו כמנהל עיזבון, שבשמה הוא פועל כאחוז דיבוק למימוש מהיר ולא אחראי של נכסי העיזבון, לרבות אלה האמורים להגיע אל אלכסנדרה במסגרת הנאמנות".

הטענות נגד גוטזגן אינן מסתיימות שם. הבקשה לבית המשפט מציירת תמונה של שימוש בלתי ראוי בכספי הנאמנות עד כדי מעילה לכאורה. "גוטזגן נטל ללא רשות כספים מתוך קופת הנאמנות, כדי לממן הליכים שבחר לנקוט, בטענת סרק שהדבר משמש את הנאמנות... בכך מעל גוטזגן בכספי הנאמנות, ועליו להשיב את הכספים שנטל שלא כדין", טוענת הבת.

עו"ד יוסי בנקל מסר בשמו של גוטזגן: "מדובר במהלך נוסף של אלמנתו ובתו של סמי שמעון, אשר אינן משלימות עם צוואת המנוח ועושות כל שלאל ידן למנוע את ביצועה ואת חלוקת הכספים ל-65 אנשים, שהמנוח ציווה להם סכומי-עתק למורת רוחן. התביעה הנוספת - מטרתה לחמוק מהסכם פשרה שאושר על-ידי בית המשפט לענייני משפחה, באופן שימנע ממנהל העיזבון למלא את תפקידו בהגנה על זכויות הנהנים ונושי העיזבון".