3 מניות נכנסות, 3 יוצאות - מה צפוי לקרות בדאו ג'ונס?

יאיר מנדלסון, מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים: למרות שמדובר רק ב-3 מניות, הדאו ג'ונס עבר מתיחת פנים דרמתית. הסיבה לכך - אופן קביעת משקל החברות במדד

היום (ב') ייכנסו לתוקף השינויים המהותיים הראשונים מזה עשור במדד מניות התעשייה האמריקני, הדאו ג'ונס. יאיר מנדלסון, מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים, מציין כי למרות שרק 3 מניות יוצאות ו-3 אחרות נכנסות במקומן, השינויים בפועל במדד גדולים מאוד.

"הדאו הוא מדד יוצא דופן בהשוואה למדדי שווי שוק מוכרים כמו S&P500, שבהם קריטריון הכניסה והיציאה נובע משווי השוק של החברה. בדאו למעשה לא קיים קריטריון ברור שמאפשר לחזות מי צפוי להיכנס או לצאת, אלא קיימת ועדה מקצועית אשר מוסמכת לקבוע את השינויים", מציין מנדלסון.

"גם קביעת המשקל של כל חברה בדאו ג'ונס שונה מאשר במדדים אחרים. המשקל אינו מושפע משווי השוק של החברה, אלא ממחיר המניה. כלומר, משקל החברה במדד נקבע על בסיס מחיר המניה שלה חלקי סכום מחירי כל החברות במדד. דרך קביעת המשקל הזו יוצרת לפעמים מצבים מוזרים שבהם לחברה גדולה יותר יש במדד משקל נמוך יותר מאשר לחברה קטנה יותר וזאת רק בגלל שמחיר המניה שלה נמוך יותר".

מנדלסון מציין כי "המניות שיצאו בעדכון האחרון הן חברת המחשבים היולט פקארד (HP), בנק אוף אמריקה ויצרנית האלומיניום אלקואה, שמעתה כנראה כבר לא ימהרו משקיעים לסמן ביומן את היום שבו היא מפרסמת דו"חות כחברת הדאו הראשונה שעושה זאת. במקומן, למדד ייכנסו גולדמן סאקס, חברת ויזה ויצרנית מוצרי הספורט נייקי".

מתיחת פנים דרמתית

עוד טוען מנדלסון כי "למרות שמדובר רק ב-3 מניות, הדאו ג'ונס עבר מתיחת פנים דרמתית. הסיבה לכך היא שבגלל אופן קביעת משקל החברות במדד, 3 המניות שיצאו היו בעלות המשקל הנמוך ביותר בדאו וביחד תרמו 2.5% ממנו בלבד, בעוד ש-2 מתוך 3 המניות החדשות יהיו מהחברות עם המשקלות הגדולים ביותר במדד.

"עדיין לא פורסם ההרכב החדש באופן רשמי, אך נראה כי המשקל של גולדמן סאקס יהיה כ-8.4% (המשקל הגדול ביותר של חברה במדד לפני העדכון הוא של יבמ, 9.4%). המשקל של ויזה יהיה גבוה קצת יותר, לאחר שבחודש האחרון זינקה המניה ביותר מ-12%. נייקי צפויה להיות בעלת משקל נמוך יותר של כ-3%.

"כדאי לשים לב כי גם במונחי תשואת דיבידנד יחול שינוי במדד. תשואת הדיבידנד של דאו ג'ונס עד כה היתה 2.3%. כל 3 החברות החדשות במדד מחלקות דיבידנד בשיעור של פחות מ-1.75%, כך שהמשמעות היא שתשואת הדיבידנד מעתה תהיה נמוכה יותר.

"העדכון גם יגדיל את משקל הסקטור הפיננסי במדד, שכיום תורם 11%. המגזר הגדול ביותר לפני העדכון הוא מגזר התעשייה, התורם 22%. מגזר ה-IT (שאליו שייכת ויזה ברוב המדדים שבהם היא נסחרת) תורם לפני השינוי 14.5%. הצריכה המחזורית תורמת 11.8%".