רוחאני: מוכן לפתור את משבר הגרעין בתוך שלושה חודשים

נשיא איראן בראיון ל"ושינגטון פוסט": "גם שישה חודשים זה בסדר" ■ מתחייב ל"שקיפות נרחבה"

בראיון ל"וושינגטון פוסט", אמר חסן רוחאני, נשיא איראן, כי הוא צופה לוח זמנים של שלושה חודשים להשגת עסקה גרעינית עם ארה"ב. בראיון נזהר רוחאני מגילוי קלפים פוטנציאליים שעשויים לשמש אותו במהלך מו"מ, כגון נורמליזציה של היחסים, לרבות פתיחת שגרירויות בטהראן ובוושינגטון.

רוחאני הדגיש, כי המנהיג העליון של איראן, האייתאללה עלי חמינאי, האציל עליו סמכויות מלאות לסגור עסקה גרעינית. המראיין, דייוויד איגניישס, מציין כי טענה זו אומתה ע"י דוחות מודיעיניים מערביים.

נשיא איראן הבהיר כי הוא מוכן לנוע במהירות לפתרון המשבר הגרעיני באמצעות מו"מ. הוא מעדיף לוח זמנים של שלושה חודשים, אך גם שישה חודשים יהיו "בסדר". בכל אופן, המו"מ צריך להימשך "חודשים, לא שנים". ה"פוסט" מציין, שהחיפזון הזה מצביע על המצוקה שגורמות הסנקציות לכלכלת איראן.

רוחאני ציין, שהוא מוכן להציע במו"מ "שקיפות" נרחבת כדי להוכיח למערב שאיראן אינה מתכננת לייצר פצצה גרעינית, לרבות "פרוטוקלים נוספים" של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ובדיקות נוספות של פקחים לגילוי "ממדים צבאיים אפשריים" בתכנית הגרעין האיראנית.

הוא הדגיש את שאיפתו ליישב תחילה את המשבר סביב התכנית הגרעינית של ארצו. לאחר מכן, ארה"ב ואיראן יוכלו לדון על נושאים רחבים יותר של נורמליזציה. "כאשר הנושא הגרעיני ייפתר, נוכל לדון על נושאים אחרים", אמר רוחאני. "אנו זקוקים לנקודת מוצא".