ארה"ב: תביעות האבטלה השבועיות ירדו; הכלכלה התרחבה

קריאת התמ"ג האחרונה לרבעון השני נותרה ללא שינוי - 2.5%, בעוד צפי האנליסטים עמד על קריאה של 2.8% ■ תביעות האבטלה השבועיות ירדו ב-5,000, לרמה של 305 אלף ■ מכירות הבתים בהמתנה ירדו בחודש אוגוסט

כשבוע לאחר שהפד הפתיע את השווקים והחליט לא לצמצם את התוכניות להקלה כמותית, היום (ה') פורסמו מספר נתונים מהותיים שעשויים לשפוך אור על הכלכלה האמריקאית ולהבהיר מעט את עתיד המדיניות המוניטארית.

תחילה פורסמה קריאת התמ"ג האחרונה לרבעון השני, לפיה כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב שנתי של 2.5%, ללא שינוי מהאומדן הקודם אך פחות מצפי האנליסטים שעמד על קצב צמיחה גבוה יותר של כ-2.8%.

מנתוני הצמיחה עולה כי הפעילות העסקית של החברות האמריקאיות צמחה בקצב נמוך מהאומדן הקודם, אך ההוצאות המקומיות דווקא עלו. הנתונים חושפים עוד כי היקף היצוא עלה, אך בשיעור של 8%, נמוך מהאומדן הקודם שהצביע על גידול של 8.6% ביצוא. הצריכה הפרטית נותרה ללא שינוי מהאומדן הקודם, ועלתה בשיעור של 1.8%, למרות שהמכירות של מוצרים ושירותים אמריקאיים עלו בשיעור של 2.1%, לעומת האומדן הקודם שהצביע על עלייה של 1.9%.

תביעות האבטלה השבועיות ירדו

במקביל לפרסום אומדן הצמיחה, פורסמו גם נתוני תביעות האבטלה לשבוע שהסתיים ב-21 בספטמבר. מהנתונים שפרסם הממשל עולה כי מספר האנשים שהגישו בקשה לתביעות אבטלה בשבוע החולף ירד ב-5,000 לרמה של 305 אלף, שפל של 6 שנים, זאת לאחר שהנתון הקודם עודכן כלפי מעלה לרמה של 310 אלף. האנליסטים בשוק צפו דווקא עלייה בתביעות האבטלה השבועיות לרמה של 327 אלף.

ממוצע תביעות האבטלה בחודש האחרון, נתון שנחשב למדויק יותר ופחות מושפע מתנודות עונתיות, ירד ב-7,000 ל-308 אלף, שפל שלא נראה מאז יוני 2007. מנגד, לפי נתוני הממשל, תביעות האבטלה המתמשכות עלו ב-35 אלף לרמה של 2.82 מיליון (בניכויי עונתיות) בשבוע שהסתיים ב-14 בספטמבר.

ב-17:00 שעון ישראל, פורסמו נתוני מכירות הבתים בהמתנה המבוססים על חוזים למכירת בתים שנחתמו בחודש הקודם. לפי הנתונים שפירסם איגוד הקבלנים האמריקאי, המכירות ירדו בשיעור של 1.6% בחודש אוגוסט. חרף הירידה החודשית, ברמה השנתית מכירות הבתים בהמתנה עלו בקצב של 5.8% בהוושאה ל-2012.