האיש העשיר בסין תורם לטכניון 130 מיליון דולר

קרן לי קא-שינג תורמת 130 מ' ד' לטכניון - והוא יקים עם אוניברסיטת שנטאו מכון טכנולוגי חדש בסין ■ חלק מהתרומה הגיע מרווחי הקרן ממכירת Waze לגוגל ■ לי קא-שינג: "עלינו מוטלת האחריות להשקיע ברפורמות בחינוך"

הטכניון נבחר על ידי המיליארדר הסיני לי קה שינג על מנת להקים אוניברסיטה במחוז גונגדונג שבסין. הפרויקט יכלול שני שלבים - בראשון יושקעו 130 מיליון דולר בחיזוק הטכניון שבחיפה, כך שיתאים להוות את הבסיס להקמת הפעילות בסין, ובהמשך יושקע עוד סכום של עד 147 מיליון דולר בהקמת שלוחה של הטכניון בסין, שתיקרא "מכון טכניון-גואנגדונג לטכנולוגיה" (TGIT).

טקס החתימה על ההסכם ייערך היום בתל אביב, בנוכחותו של קה שינג. לדברי נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא: "החתימה מסיימת שנתיים של הכנות, שהחלו לאחר שאנשיו של קה שינג בחנו 70 מוסדות אקדמיים בעולם, והחליטו שהמודל שלהם להקמה של אוניברסיטת העתיד, הוא הטכניון".

"קה שינג מעוניין לתרום לבצע מהפיכה בחינוך האקדמי בסין, כי הוא רואה בכך את הדרך הטובה ביותר לפתוח את סין למערב", מוסיף לביא, "הוא בונה את האוניברסיטה בעיר שנטאו שבה גר אביו לפני שעבר להונג קונג". אוניברסיטת שנטאו, שכבר פעילה במקום, תהיה שותפה לפרויקט.

הטכניון וקרן קה שינג בנו תוכנית ל-20 שנה, כאשר בחמש השנים הראשונות יוקם הקמפוס בסין ובינתיים ילמדו כ-150 תלמידים סינים בטכניון בחיפה, וגם יוכשרו בטכניון דוקטורנטים ופוסט דוקטורנטים מצטיינים מסין או כאלה המעוניינים לעבוד בסין, והם יהוו את סגל ההוראה של TGIT. "פרופסורים ישראלים מן הטכניון ילמדו שם קורס אחד או שניים, אבל כנראה לא יעברו להתגורר שם כך שאין סיכון של בריחת מוחות", מדגיש לביא.

בשלב השני, אחרי שבניית הקמפוס תושלם, יילמדו באוניברסיטה 2-4 תוכניות לימוד, וביניהן הנדסה אזרחית וסביבתית, מדעי המחשב וכן שימוש בעיבוד מידע לצרכים של מדעי החיים, ובהמשך ייפתחו תוכניות נוספות בתחום המדעים המדויקים.

שעה ורבע משנזן

בהמשך יבנה גם פארק היי-טק ליד האוניברסיטה וחברות ישראליות המעוניינות לפעול בסין, יוכלו להקים את פעילותן במקום, תוך תמיכה נדיבה של קרן קה שינג. "העיר מרוחקת שעה ורבע נסיעה ברכבת שנזן, בירת ההיי-טק הסינית, וחברות שיפעלו במתחם ירגישו ממש בבית", אומר לביא.

בנוסף להשקעה הכספית, יקצה מחוז גאונדונג גם 330 אלף מ"ר לבניית השלוחה והפארק.

- אתם רגועים לחלוטין לגבי הרמה האקדמית של המוסד וחופש הביטוי שיקבלו האקדמאים שלכם בסין?

לביא: "באוניברסיטה הזו? רגועים לחלוטין. אחת הדרישות של אנשי קה שינג היא שתוכנית הלימודים של TGIT והתואר שלה יקבלו הכרה אקדמית מן הטכניון".

לביא מוסיף כי: "בטכניון כבר קיימת תוכנית לימודים בינלאומית, ואנחנו כבר מלמדים בה סטודנטים סינים, כך שאנחנו ידועים לבחור את הסטודנטים הללו ואנחנו יודעים ללמד אותם".

קרן Horizons , קרן הון הסיכון בבעלותו של לי קה שינג, השקיעה בחברת וייז הישראלית שנמכרה לאחרונה לגוגל תמורת כמיליארד דולר. הרווחים של הקרן ממכירת Waze לחברת Google מהווים חלק מן התרומה של קרן לי קה שינג לטכניון.

"בעולם החדש של גבולות דינמיים, לעיתים נדמה שכוחה המשתנה תדיר, המדהים והעצום של הטכנולוגיה הוא מעין שרביט קסמים, המוליד שיטות חדשות והזדמנויות חדשות בתחומים רבים, ויוצר פתרונות חדשים לבעיות נושנות, במהירות שקשה לנו להדביקה," אמר קה שינג בטקס החתימה. "עם זאת, כולנו יודעים ששרביט קסמים לעולם שואב את כוחו מן הקוסם המחזיק בו. הקסם נובע מן היכולות הפנימיות, לא מכוח חיצוני. עלינו מוטלת האחריות להשקיע ברפורמות בחינוך, אשר יעצימו את אותן יכולות פנימיות ויאפשרו את המשך מימושו של הפוטנציאל האנושי, את בנייתה של חברה עתירת-ידע ואת יצירתה של איכות חיים בת קיימא לכל".

ערכים בעלי משמעות

פרופסור גו פאיהואה, פרובוסט (רקטור) אוניברסיטת שנטאו, אמר כי הטכניון הוכיח לעולם מה צריכה אוניברסיטת העתיד לעשות כדי להפיץ ערכים בעלי משמעות אזורית, לאומית ובינלאומית. פרופסור גו צופה כי בתוך עשרים שנים יהפוך ה-TGIT לאחד מבתי הספר הטכנולוגיים הטובים בסין.

המיזם הזה הוא שת"פ-הענק הסיני השני עליו מכריזה אוניברסיטה בישראל בחודשים האחרונים. אוניברסיטת תל אביב הודיעה לאחרונה על הקמה של מכון מחקר בהשקעה של מאות מיליוני דולרים, במשותף עם אוניברסיטת צ'ינגחואה שבסין. מוסד זה לא יעסוק בהוראה, אלא במחקר בלבד, עם דגש על תחום הננוטכנולוגיה תחילה ואחר כך על יתר מדעי החיים. במקביל להקמת המכון, תוקם גם קרן להשקעה בהמצאות שינבעו ממנו, בהיקף של כ-16 מיליון דולר (100 מיליון יואן).