מופע המחול החדש "יומנים מעשור אבוד" יפתח את ארועי "ימי ברלין"

"יומנים מעשור אבוד", יצירה אוטוביוגרפית של ניר דה וולף המשרטטת קווים בין ברלין של שנות ה-20 לבין תל-אביב וברלין של היום ■ אירועי התרבות של ימי ברלין כוללים מופעי מחול ותיאטרון, מוזיקה ומסיבות, אמנות פלסטית ופרפורמנס

ההופעות ב-4, 5 באוקטובר, במחסן 2 נמל יפו

בחודש פברואר התפרסמה באתר עמותת הכוריאוגרפים הודעה לקונית: "ניר דה וולף/טוטאל ברוטל, מחפש רקדנים עם ניסיון להפקה בין ברלין לתל-אביב". המודעה התמימה התגלתה כסנונית המבשרת התרחשות מסעירה: "יומנים מעשור אבוד", המופע החדש של ניר דה וולף, עולה בסוף השבוע בתל-אביב, עם פתיחת אירועי "ימי ברלין" בישראל.

היצירה האוטוביוגרפית של דה וולף משרטטת קווים בין ברלין של שנות ה-20 לבין תל-אביב וברלין של היום. הוא עצמו רקדן וכוריאוגרף, נכד לניצולי שואה, עבר לפני עשר שנים לגור בברלין, וכיום הוא אחד היוצרים הישראלים המצליחים בעולם. בעבודתו הוא מגיע לבמות החשובות של בתי האופרה הגדולים באירופה, אך הוא שומר על גישה אוונגרדית ומציג מחול-תיאטרון מתריס, שאינו נאמן להגדרות ז'אנריות.

בלהקת טוטאל ברוטל - "רקדנים מקצועיים מופיעים לצד שחקנים, רקדניות בטן, פקידי קבלה במלון, טכנאים, מעצבים, שחקני כדורגל" - הכול רלוונטי, בעולם של דה וולף.

"אי שם באמצע שום מקום מספר דמויות שונות נפגשות במועדון לילה אפל. הן מגיעות לבדן, אחת אחת הן רוקדות, הן חושפות את העובדה שכל מה שהיה עד כה בחייהן היה טוב יותר, בטוח ויציב יותר", מתאר דה וולף את הרקע למה שנראה על הבמה.

חוזרים לבורלסק

המונח "העשור האבוד" הוא השם שניתן להידרדרות הכלכלית באמריקה הלטינית בשלהי שנות ה-80. דה וולף רואה הקבלה למצב שבו אירופה, השבעה והמדושנת מצויה כיום.

"במועדון הלילה, מכונת העשן פועלת באופן אינטנסיבי, הצחוק חייב להמשיך ולבדר את הצופים". המופע עוקב אחר המבנה של מופעי הסטירה והבורלסק הברלינאים של השנים שלפני מלחמת העולם. הוא מצטט שירים משנות ה-20 בעיבוד למוזיקה עכשווית.

כבן למשפחת ניצולי שואה, דה וולף מודה כי השיבה שלו לברלין היא נושא טעון: "הנושא הרגיש מתחבר לחיים שלי בברלין. עזבתי את תל-אביב על מנת להתפתח ואחרי שלוש שנים באמסטרדם, הבנתי שברלין היא העיר שבא אני רוצה ליצור. אני זוכה להכרה ולתמיכה ממסדית וחי בעיר שיש בה יותר אפשרויות למחול, וחללים ליצירה בעלי ארכיטקטורה מאסיבית והיסטורית".

המופע של דה וולף מגיע לכאן ביוזמת מכון גתה, כחלק מחגיגת ימי ברלין Berlin Dayz הנפתחת בסוף השבוע ותימשך 6 שבועות. אירועי התרבות של ימי ברלין כוללים ממופעי מחול ותיאטרון, מוזיקה ומסיבות, אמנות פלסטית ופרפורמנס.